Sida 1 av 2
VW/audi 1,9 tdi
Postat: ons apr 15, 2009 8:06 pm
av Sleeper_86
har en A4 1,9 TDI som brukis.. går rätt hyffsat med en tryckstyrd evry-modd.(i princip samma sak som kcr, promotech och andra boxar gör, fast till en kostnad av en måltid på burgerking.)
alla tryck i psi för de var en psimätare jag hittade, autometer för övrigt så bör visa hyfsat rätt.
ladda original ca 12 psi, med evry-modden kröp det upp till 15-16 psi
kan vrida på bränslet så den ritar svarta sotspår på backen så diesel får den så det bör räcka.
fick hur som helst för mig att öka på landtrycket lite, så med en zenerdiod parallellt med map-sensorn så hamnade peaken på ca 27-30 psi

( svårt att säga iom att mätaren slutar vid 20) rykte fortfarande svart, MEN märkte ingen som helst effektökning?!?
tycker den borde slagit loss hjulen som ingenting på 2:an. bytte diod och testade, fick ner peaken till 25 psi men fortfarande samma sak. ingen effekt..
så min tänkta ekvation ser ut:
svartrök+mer laddtryck = effekt
men iom att jag räknat fel någonstans så ger den:
svartrök+mer laddtryck =inte ett skit
så funderar lite på varför.
bottnar man kanske lmm?
blow-off walve? ( fast då borde jag itnefå 25 psi på mätaren..)
originalavgas stryper?
ös på med ideér
Postat: ons apr 15, 2009 9:17 pm
av Allu D.
Orginal turbons compressor räcker inte hur långt som hels, gissar att den hamnar en bra bit utanför kartan

betyder att verkliga syre mängden inte längre stiger utan bara trycket, och där med värmen..
Och så kommer frågan om avgas trycket och temp, den är troligen också sky hög, inte bra inte bra..
Postat: sön apr 19, 2009 4:43 pm
av sprock
större turbo grabben, släng på en från nyare v70, tror det sitter nån vnt20 på dom, mappa bilen sen banan har du skjut!

bygg ett straightpipe avgas system på 3" också, slå hål i catten.
Postat: sön apr 19, 2009 6:54 pm
av Moggemx
orginalturbon borde ju räcka till då trycket ökar såpass mycket , men som Allu D också säger så pumpar den nog bara het het luft på dom trycken. . . Det borde ju bli lite skillnad ändå?!
Va skumt!

Postat: mån apr 20, 2009 7:41 pm
av Sleeper_86
ska ta och låta spettet hälsa på kissen någon dag då innehållet ändå har lossnat och skramlar som fan..
någon som vet om man får ner en VNT 20 i A4:n? är rätt trångt mot rambenet med original turbon..
Postat: ons maj 06, 2009 8:49 pm
av hansen79
turbo från en golf1 gtd samt pump såska det gå att ställa på bort mot 130 kusar.
Postat: fre maj 08, 2009 10:14 am
av Fagervall
större ic kanske, den som sitter original är väl inte mycket större nä ett cigarettpaket va.
Postat: sön maj 17, 2009 9:28 pm
av Sleeper_86
hansen79 skrev:turbo från en golf1 gtd samt pump såska det gå att ställa på bort mot 130 kusar.
känns som att byta ner sig då den ger 110 original.. rensade katen och byggde avgas härom helgen, så nu går den fint.. men snurran är förliten.. så får nog bli att se sig om en VNT 20.
ic är inte helt ointressant heller.. ska bara hitta någon lämplig då det är lite trångt där fram..
Postat: sön jun 21, 2009 8:27 am
av Gregerr
Har du gjort något framsteg, och i så fall, hur ser receptet ut???
Åker själv 1.9 tdi och skulle behöva uppgradera

Postat: sön jun 21, 2009 8:37 am
av j björk
På a6 v6 tdi sitter det en stor intercooler framför kylaren.
Vissa av dem har alu gavlar.
Jag skulle bli förvånad om en sådan inte passar på a4:an.
Jag kan inte riktigt komma på ifall de sitter på a4 v6 tdi också
Turbon sitter lättillgängligt på en sådan motor också, kan inte svara på om det är samma på 150 och 180hk motorn.
Postat: mån jun 22, 2009 10:28 pm
av Sleeper_86
ja hur ska man säga,
kör med tryckstyrd evry-mod, rensad katt och 2,5" avgas, hålborrad luftburk.
när evrmoden kickar i så lägger sig laddet på 15 psi för att efter ett tag krypa upp mot 18-20 psi, så ger förmodligen mest varmluft.
men har iaf kommit från originalets 12,1 sek(med 16" vinterdäck) på 80-120 på fyran till 8,3sek nu(235/40-18).
dok så e de fortfarande originalsnurran, går bra ett tag, men håller man pedal för länge så klipper den laddet helt, nödläge pga för varm insugstemp gissar jag på, varierar mycket beroende på väder osv..
tittar fortfarande efter en vettigare intercooler, alternativt att flytta originalet till framför kylaren samt en VNT 20
Postat: tis jun 23, 2009 5:26 pm
av volvod6
Hva er VNT?
Postat: tis jun 23, 2009 6:00 pm
av Sleeper_86
sitter klaffar som styr om avgaserna mot turbinhjulet. detta för tidigare ladd och bättre respons, finns ingen WG.
testade lite på vägen till jobbet idag;
80-120
4:an 7,81 sek
3:an 6,98 sek
detta med tidtagarur på mobil...
lite fuktigt ute, gick fint som fasen då..

Postat: tor jun 25, 2009 4:24 pm
av dieselmeken
volvod6 skrev:Hva er VNT?
Variabel Nozzle Turbin. Detta är VAG:s benämning på denna turbo, VTG Variabel Turbo Geometri, Volvos utryck, Samma sak där. Kärt barn har många namn.
I princip så fungerar det på det sättet att avgasturbinen är vid låg belastning liten, när du kallar på effekt så kommer turbon snabbt upp i varv/tryck och den lilla laddtrycksreglerventilen får ett kommando från ECU att öka turbinen så den blir större, detta för att undvika overboost samt hålla ett jämnt tryck i systemet, det trycket som ECU bestämmer.
Regleringen på denna typ av turbon kallas ofta felaktigt för wastegate, det är ingen wg i ordets rätta bemärkelse. Styrningen sker oftast via vaccum, alternativt en elektrisk ställmotor.
Hoppas du blev lite klokare.
Postat: lör jun 27, 2009 10:22 am
av Rasmus 85
Detta kan man även fixa själv,såg på en traktor som används för tractorpulling här i finland,där ägaren hade monterat en järnbit i inloppet för avgaserna,så det fungerade som ett gasspjäll,han hade borrat ett hål i avgashuset satt dit en axel med järnbiten på,så hade han en hävarm på utsidan som var fjäderbelastad,samt en luftcylinder,så när laddtrycket steg till t.e.x 3 bar så öppnades hela inloppet till turbons avgashus av laddtrycket som for till luftcylindern,han sa att det blev mycket lättare att få till starterna då han inte behovde stå o slira på kopplingen i 10 sek o vänta på laddtryck.
