Sida 1 av 4

BMW 1600-2 -71 med M60 V8, Projekttråd

Postat: fre apr 24, 2009 2:08 pm
av FSRacing
Hej, jag tänkte det kanske kan vara dags att lägga upp en byggtråd här. Kan ju vara kul att få lite synpunkter och så :)

Ska försöka ta det lite steg för steg, från början till nuvarande status.

Basen i projektet är alltså en BMW 1600-2 som jag köpte runt 1990 och har använt som bruksbil under många år tidigare.
Tanken är att det ska vara en bus, ban, dragracing bil, och den blir väll antaglingen inte bra på nått av det är jag rädd. Har ju hållt på med bilen i många år nu, och var från början endast tänkt som en snabb rostlagning, men som sedan spårade ut totalt. Är säkert många som känner igen sig.

Kaross:
BMW 1600-2 -71
Rostlagad, kompletteringssvetsad
Svets och smide bur
Upphöjt golv i baksäte för ljuddämpare och avgastunnlar
Borttagen reservhjulsbalja
Breddad/höjd kardantunnel

Breddade hjulhus innåt bak
Alpina glasfiberbreddare
Glasfiberhuv
Glasfiberbaklucka

Drivlina:
BMW M60 V8 (ev. med kompressor senare)
BMW 530 V8 5-växlad låda
Bakaxel från 325i E36, 3.15:1
Diffbroms

Bakaxel:
Bärarmar och bakaxelkorg 325i E36
Länkarmar av egen tillverkning
Coilovers dämpare (ej inhandlade men troligtvis Protech)
2.25" 450lbs Eibach fjädrar

Framvagn:
E34 540 fjäderben med ombyggda rör från E28
Bilstein sprint stötdämpare från 325iX
2.5" 500lbs Eibach fjädrar
Ground Control coilover justering
Ground Control Camber/caster lagringar
Undre A-armar av egen tillverkning
Kuggstång från Opel Corsa

Bromsar och hjul:
Framspindlar och lager E34 540i
Framskivor E34 540i ventilerade 302x28 mm
Bromsok fram e34 540i enkolvs 58mm kolv
Baknav och lager 325i E36
Bakskivor E34 540i ventilerade 300x20 mm
Bromsok bak E34 540i enkolvs 38mm kolv
Pedalställ modifierat E21 med utv. 7:1
Bromsvåg Tilton
Wilwood huvudbromscylindrar 0.7"



Kommer säkert på mer senare

Postat: fre apr 24, 2009 2:12 pm
av FSRacing
Såhär såg den ut innan jag började. Detta var runt 2002 nån gång.

Bild

Bild

Påbörjad rivning inför rostlagningen som spårade :P

Bild

Helblästrad och grundad med wash-primer

Bild

Postat: fre apr 24, 2009 2:21 pm
av FSRacing
Uppenbarligen så är det bildproblem. Trodde i min enfald att det skulle gå att länka från rejsa. Får återkomma :doh:

Postat: fre apr 24, 2009 2:28 pm
av skogsboo
komigen nu fixa bilder helt sjukt sugen och se säkert flera andra som e också!!!!! :lol:

Postat: fre apr 24, 2009 2:30 pm
av FSRacing
Ska "bara" updatera min linux server och installera Apache. Sen ska problemet vara ur världen :P

Postat: fre apr 24, 2009 2:45 pm
av abris
:banana: :banana: :banana: :banana:
Vill se mera av denna...har själv drömt om att bygga en låg 1800 eller 2000 (alltså inte 02á) med modern bmw 8á

//abris

Postat: fre apr 24, 2009 5:29 pm
av nicke.t
fan va brutalt me v8. :thumbright:

Postat: fre apr 24, 2009 5:36 pm
av FSRacing
Ja vi får hoppas det blir bra med V8. Kände mig tvungen att testa det i alla fall :)

Postat: lör apr 25, 2009 4:08 pm
av FSRacing
Fick igång servern, så nu blir det lite bilder.

Byte av massa plåt. Hata rost. :(
Bild
Bild
Bild

Här är reservhjulsbaljan utbytt mot en plåt, orginal bakaxelinfästningar bortkapade och ersatta med en balk och plåt. Hjulhuset breddat innåt ca 70mm. Fästena för bakaxelkorg från E36 påbörjat.
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Byte av tröskel.
Bild
Bild

Sedan andra sidan.....suck
Bild

Såhär blev det innifrån bilen....
Bild
Bild

Postat: lör apr 25, 2009 4:19 pm
av RoGGaH
Riktigt snyggt gjort. :thumbright:

Postat: lör apr 25, 2009 4:20 pm
av skogsboo
mycket snyggt :thumbright:

Postat: lör apr 25, 2009 4:30 pm
av FSRacing
Här är Das Kraftwerk som ska in i bilen. Nyligen urlyft ur en 540i -93

Bild

Kollat så man kan få plats med nå hjul :)
Bild

Tillverkat länkarmar till bakaxeln.
Bild

kapade ur golven i baksätet och vände dem upp och ner på andra sidan för att göra plats förljuddämpare.
Bild

Förstorad växellådstunnel. Har dock gjorts om lite sen denna bilden. Mer om det senare....
Bild

Fjäderbenslagringar och gängor för fjädern från Ground Control
Bild
Bild

Postat: lör apr 25, 2009 4:34 pm
av FSRacing
Tackar tackar, alltid kul med lite beröm :lol:

Postat: lör apr 25, 2009 4:46 pm
av FSRacing
Fortsätter väl lite nu då jag fåt upp farten :)

Testade att montera alpina breddarna. Var så nyfiken på hur det skulle se ut. :thumbright:

Bild
Bild
Bild

Städade upp framvagnsbalken och breddade rambenen en aning för att få mer plats till grenrören.
Bild

Blästrat dörrar och frontplåt, bakaxelkorg med mera.
Bild

Gjorde en ny kåpa över fläkten och värmepaketet och testade få i motorn...verkar finnas hopp :)
Bild

Motorfäste på höger sida
Bild

Växellådsbalk var man ju naturligtvis tvungen att bygga
Bild

Wilwoodcylindrar till koppling och bromsar
Bild
Bild

Här har jag loppat ihop fjäderbenen. Blev 540 spindlar med ben från E28 som kortats och Bilstein dämpare från E30 325ix
Bild

Mer senare....

Postat: lör apr 25, 2009 5:04 pm
av nicke.t
verkar ju rymmas rätt bra motorn,hur blir de me grenrören då?