Sida 1 av 6

Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST

Postat: tis maj 12, 2009 12:03 am
av Toffe
Går i funderingar kring min vevhusventilation,Tycker den flåsar lite väl ur vevhuset + att oljestickan vill gärna åka ur en bitt.

Motorn är en B23 med std kolvar,Bromsad till 566hk708nm@2.4bar.E85 som bränsle om de nu har en inverkan?Std oljepump.

Efter lite nattliga evenemang i helgen så+en del hårda provrepor så ser jag den vill söla runtflam fällan+ att oljestickan reser sej (10mm)

Antar att volvo inte dimensionera oljefällan för den nästa 4x effekten i b23an :hihi: .

Som de ser ut nu så har jag bara en slang från orig flamfälla till en vevhus but på kanske 0.8l! och alldeles säkert för dåligt flöde i burken,ca 16mm Id på slangen till burken med ca 10mm ut ur den.

Antar de e alldels åt helvete för dåligt flöde i burken. :doh:

Har länge klurat på detta nu,Funderat länga på att montera en slang till inloppet på turbon från burken, för att få nån form av undertryck iaf.Delarna bör ju inte ta stryck av de?

Har i dag beställt allt nytt som flammfälla och en oljesticka med rör! sedan ett filer från en Mikuni fugge, 48mm ID. :thumbright:

Men om jag nu ska suga in skiten i maskin igen kanske ja ska skippa de filtret helt? Känns inte som den ultimata lösningen de heller iofs,Eller att dra en slang med backventil från pelum till burken och på de visset suga ur den efter gas på drag, på de visset slipper ja ju tat igenom turbon och hela systemet, Då jag åker med en ganska töntig kam och har ca 0.5b i undertryck på tomgång 1000rpm så kanske även detta e en ide.

Funderar även på flera anslutnigs möjligheter på rödblocket,Vet att Tjernell prova med att köra en anslutning vid orig fördelare satt,dock va de alldels för mkt olja som rörde ig där.

Har själv funderat på mellan axelns ansluting för den mekaniska sås pumpen? men antar de e för mkt rörliga delar där med!

Ni som åker med lite pulver hur gör ni! vet att de finns många som åker med mycket mos i rödblock på forumet.

Lär ju knappast vara ensam om att vilja gå till botten med `detta?

Funderar även om oljetrycket har storinverkan på detta`?

Hoppas många vill ge sig in i disskusionen så jag kan blanda all go info och få tet denna gång.

Är väl igentilgen alldels för dum för detta men lär ju försöka :hihi:


Vill bara påpeka att jag sökt på forumet utan nått vidare resultat,tycker denna tråd borde finnas redan :hihi:

Mvh

Postat: tis maj 12, 2009 4:49 am
av janni_ruda
hur mycke varvar du?

vad kör du med för kolvar/ringar?

mvh johan

Postat: tis maj 12, 2009 5:01 am
av Kökarmicke
några steg ner i avancerat diskuteras vevhusventilaton.

Postat: tis maj 12, 2009 9:08 am
av Toffe
Kökarmicke skrev:några steg ner i avancerat diskuteras vevhusventilaton.

De som disskuteras längre ner inehåller inte något vesäntligt utan är rena spekulationer. :thumbdown:

Eftersom de finns mkt gammla hajjar här så borde inte problemet vara nytt.? :roll:

Jag kör med 7300rpm max och smidda std kolvar från en b23et,std ringar.Loppen ser fina ut och ej gått långt.Dock ej uppmätt på något sätt.

Hej

Postat: tis maj 12, 2009 9:25 am
av calle Bengtsson
Vill först och främst Gratta till den Fina effekten!

Joo jag har haft samma problem med en B230 långlopps motor.

jag gjorde en stor Oljeupp samlare, sen drog jag ut flera slangar

en från ventilkåpan, en från orginal olje fälla Och en retur till mek bränsle pumpen, det funkade bra mkt bättre, använd ditt filter åxo sätt det högst upp på burken gör några plåtar så det bildar en labyrint annars sölar oljan ut där

mvh calle

Postat: tis maj 12, 2009 3:45 pm
av Tommy Luhr
den toppen jag gjorde?

öppna ett hål där bränslepumpen sitter eller där fördelaren är så är saken biff

Postat: tis maj 12, 2009 7:27 pm
av Kökarmicke
Toffe skrev:
Kökarmicke skrev:några steg ner i avancerat diskuteras vevhusventilaton.

De som disskuteras längre ner inehåller inte något vesäntligt utan är rena spekulationer. :thumbdown:
.


Joo sant. tänkte om du missat dom :)

Postat: tis maj 12, 2009 11:55 pm
av Toffe
Tommy Luhr skrev:den toppen jag gjorde?

öppna ett hål där bränslepumpen sitter eller där fördelaren är så är saken biff
Ja du Mfl.


Vill ha mer info än detta, vill gärna ha volym på ett fungerade koncept tex :thumbright:

Vill inte leda tillbaka skiten i maskin heller iofs e de ohygligt bortskämd med oljebyten,

Eftersom Patrik hade probs med att hans puffra söla för mkt olja vid fördelaren så är ju inte det ett allternativ heller.

Funderar på att bygga en ny flamfälla med dubbla 20mm id anslutningar,sedan sitter de ju en finurlig grejr på Volvos rödblocksturbos.

ska kolla på en sådan i morgon om de inte e en bakventil?isf kanske ja inte e helt ute och cyklar med min teori,Men de känns som om problem inte uppstår på tomgång heller utan på fullmutter :doh:


Men, iaf dubbla 20mm till en butt på okänd volym än så länge, med nån form av skiljeväg!samt ett rejält filter på.
Men en annan teori är om man skall skita i de öppna filtret,och istället dra en slang mellan burkens topp och inloppet på turbon,dock montera nån form av filter i slangen eller nått.På så viss kommer ju ett visst undertryck i vevhuset skapas??

Känns som om jag behöver flera som brainstormar med mig :hihi:



Kom igen nu, vet de finns fler som borde söka i ämmnet.

Re: Hej

Postat: ons maj 13, 2009 12:08 am
av Toffe
calle Bengtsson skrev:Vill först och främst Gratta till den Fina effekten!

Joo jag har haft samma problem med en B230 långlopps motor.

jag gjorde en stor Oljeupp samlare, sen drog jag ut flera slangar

en från ventilkåpan, en från orginal olje fälla Och en retur till mek bränsle pumpen, det funkade bra mkt bättre, använd ditt filter åxo sätt det högst upp på burken gör några plåtar så det bildar en labyrint annars sölar oljan ut där

mvh calle

Tack calle,I ventilkåpan känns de inte som om problemet ligger,Eller?

Funderar på om de kan påverka oljeavrinningen från toppen,negatift eller posetivt?Dessutom känns de som om volymen under kolven inte kan evakueras tillräckligt fort och den sedan tar allternativa vägar,tex oljestickan som igentligen också e den enda vägen.

Dock så funderar jag varför oljan vill följa med,kanske kan mitt relatift höga oljetryck påverka detta?

Skulle en skvalåt plåt i tråget ochså kunna avhjälpa detta eller är jag helt ute och cyklar nu`?

Postat: ons maj 13, 2009 4:47 am
av janni_ruda
Toffe skrev:
Kökarmicke skrev:några steg ner i avancerat diskuteras vevhusventilaton.

De som disskuteras längre ner inehåller inte något vesäntligt utan är rena spekulationer. :thumbdown:

Eftersom de finns mkt gammla hajjar här så borde inte problemet vara nytt.? :roll:

Jag kör med 7300rpm max och smidda std kolvar från en b23et,std ringar.Loppen ser fina ut och ej gått långt.Dock ej uppmätt på något sätt.
då är du strax över vad org ringarna klarar i varv inna de börja släppa igenom

Re: Hej

Postat: ons maj 13, 2009 8:22 am
av jimmy/fimpen
Toffe skrev:
calle Bengtsson skrev:Vill först och främst Gratta till den Fina effekten!

Joo jag har haft samma problem med en B230 långlopps motor.

jag gjorde en stor Oljeupp samlare, sen drog jag ut flera slangar

en från ventilkåpan, en från orginal olje fälla Och en retur till mek bränsle pumpen, det funkade bra mkt bättre, använd ditt filter åxo sätt det högst upp på burken gör några plåtar så det bildar en labyrint annars sölar oljan ut där

mvh calle

Tack calle,I ventilkåpan känns de inte som om problemet ligger,Eller?

Funderar på om de kan påverka oljeavrinningen från toppen,negatift eller posetivt?Dessutom känns de som om volymen under kolven inte kan evakueras tillräckligt fort och den sedan tar allternativa vägar,tex oljestickan som igentligen också e den enda vägen.

Dock så funderar jag varför oljan vill följa med,kanske kan mitt relatift höga oljetryck påverka detta?

Skulle en skvalåt plåt i tråget ochså kunna avhjälpa detta eller är jag helt ute och cyklar nu`?
hej hej jag kör en b21et hadde problemmed att den spotta ut ganska mycke olja med nya kolvringar!!! då fixa jag 2 16mm slangar en från orginal oljefälla å en från ventilkåpan till min vevhus burk med 25mm filter den rymmer ca 0,7 l rören som går in i burken har en böj som pekar neråt i burken så att gaserna tvingas ner inan do åker upp ur filtret å nu ryker det knapt ur filtret längre. vad du än gör dra inte en slang till turbon jag blåste topp pakningen å fick olja i turbon som skada bladen på den!!!!!

Postat: ons maj 13, 2009 8:28 am
av Tommy Luhr
jag ser inte problemet jag.

Öppna upp vevhus ventilationen bara.

Vill du ha en oljefälla så snickra ihop det. annars drar du bara ut till behållare och tömmer dom med jämna intervaller bara.

Man får ändå fylla olja med täta mellanrum på en sådan maskin så..

beror ju på hur mycket man vill komplicera det.

Postat: ons maj 13, 2009 2:48 pm
av Toffe
Tommy Luhr skrev:jag ser inte problemet jag.

Öppna upp vevhus ventilationen bara.

Vill du ha en oljefälla så snickra ihop det. annars drar du bara ut till behållare och tömmer dom med jämna intervaller bara.

Man får ändå fylla olja med täta mellanrum på en sådan maskin så..

beror ju på hur mycket man vill komplicera det.
Har nog enn lösning på de hela nu tror ja.

Postat: tor maj 14, 2009 1:14 pm
av Tommy Luhr
kör utan oljelock :hihi: :thumbright:

Postat: tor maj 14, 2009 10:19 pm
av PiLlEvAN
jag har byggt en ny flamfälla med större öppningar än orginal plast men har ju inte bromsat min och kollat om den fungerar