Avgassystem till min 142?

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Avgassystem till min 142?

Inlägg av JonasW »

Hej!

Håller på och bygger en ny motor till 142:an min men har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska bygga avgassystemet än. Det blir en typ 3 extraktor från kg, så långt är det bestämt ;), men efter det vet jag inte.

Antingen så skulle man kanske kunna köra raka rör hela vägen på höger sida med en plattare dämpare i mitten och en rund längst bak. Eller så försöker man återskapa kringelkrokvägen som originalsystemet går.
Vad skulle ni rekommendera?

En annan fråga, hur stor skillnad är det på dämpare och dämpare? Finns ju universal 2.5" för 300kr+ eller t.ex. Apples för 500-700kr.
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

jag kör då med ett hemmabyggt system, en platt dämpare före kardan som man hänger upp i orginalupphängningen å en rund efter kardan, har båda dämparna på högersidan, enda nackdelen är väl att det är lite trångt med kardankröken mot tanken när man har sänkt bilen mkt.

Tror dyrare dämpare håller längre och håller lägre ljudnivå, kör med 2st snowis men det lever om ganska så rejält ändå, mest är iof insugsljud å det vill man ju inte ha bort =)
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

erssa skrev:jag kör då med ett hemmabyggt system, en platt dämpare före kardan som man hänger upp i orginalupphängningen å en rund efter kardan, har båda dämparna på högersidan, enda nackdelen är väl att det är lite trångt med kardankröken mot tanken när man har sänkt bilen mkt.

Tror dyrare dämpare håller längre och håller lägre ljudnivå, kör med 2st snowis men det lever om ganska så rejält ändå, mest är iof insugsljud å det vill man ju inte ha bort =)
Okej, låter ju bra :). Var lite tveksam till om den platta skulle ta i underredet eller inte, men jag gör så då. Tror det blir 2st apple dämpare eller liknande då, nog lika bra det.
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Jag kör med två simons dämpare, på högersidan hela vägen och över bakaxeln. Det är lite trångt vid tanken där jag har den sista dämparen, men det funkar. Sätt dämparna så långt bak som möjligt, om du inte är seriös och bygger ett riktigt avstämt system :wink:

snowis var ju rätt fyndigt :D
JonasW
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av JonasW »

Simon01 skrev:Jag kör med två simons dämpare, på högersidan hela vägen och över bakaxeln. Det är lite trångt vid tanken där jag har den sista dämparen, men det funkar. Sätt dämparna så långt bak som möjligt, om du inte är seriös och bygger ett riktigt avstämt system :wink:

snowis var ju rätt fyndigt :D
Antar att du också kör på en platt & bred före bakaxeln?
Verkar som att det får bli så :). Borde gå någorlunda snabbt & bygga ihop också.
Simon01
För mycket laddtryck

Inlägg av Simon01 »

Nix, jag kör med två runda. den ena är dock bara en 2", men det räcker för effekten i den bilen. Min bil är ju inte sänkt heller, och högre lär den bli med rallyfjädrar.
Användarvisningsbild
Tommy
Chevrolet owner

Inlägg av Tommy »

Jag kör med 3tums på min volvo drog det som orginal ungefär har en stor platt dämpare mellan bakaxeln och tanken samt en liten rund i slutet av systemet tycker det blev ganska bra. låter inte så värst högt heller
Skriv svar