Sida 1 av 2
AFR Bensin / E85
Postat: tor maj 21, 2009 7:38 pm
av Matte
Vad ska man sikta på för AFR för att vara safe på en turbomotor på bensin / E85? 11.0-11.4 har jag hört för E85.
På min bb-lambda kan man välja olika bränslen. Gör det någon skillnad lr är "rätt" AFR samma? Polarna som har äldre BB-lambda kan inte ändra bränsle.
Postat: tor maj 21, 2009 8:34 pm
av Blom
går det inte att ställa om till lambda värde??
Postat: tis maj 26, 2009 8:35 am
av Mikael S
Ca 7.2.-7.7 i AFR om du har ställt om den för Ethanol det blir lambda 0.80-0.85. Har du inte ställt om mätaren blir det vanliga värdena 11.8-12.5 i AFR om du ska hålla 0.80-0.85 i lambda
Postat: tis maj 26, 2009 12:10 pm
av torpis
AFR är ju Air to Fuel Ratio. det skiljer på olika bränslen.
uppmätt AFR genom stökometriska blandningsförhållandet = lambda
bensin mät upp AFR 12 = 12/14.6= lambda 0.82
E85 mät upp AFR 8.7 = 8.7/10.0 = lambda 0.87
Pratar man lambda så är risken mindre för att det blir tokfel. exempelvis att nån rekomenderar AFR 12 vid maxlast och killen med E85bil åker hem och mappar mot AFR 12 och får 12/10= lambda 1.2 = ljummet i den motorn

Postat: tis maj 26, 2009 12:16 pm
av youask
de flesta pratar ju bensin AFR även om man kör bensin eller e85
Postat: tis maj 26, 2009 12:17 pm
av Erikk
torpis skrev:AFR är ju Air to Fuel Ratio. det skiljer på olika bränslen.
uppmätt AFR genom stökometriska blandningsförhållandet = lambda
bensin mät upp AFR 12 = 12/14.6= lambda 0.82
E85 mät upp AFR 8.7 = 8.7/10.0 = lambda 0.87
Pratar man lambda så är risken mindre för att det blir tokfel. exempelvis att nån rekomenderar AFR 12 vid maxlast och killen med E85bil åker hem och mappar mot AFR 12 och får 12/10= lambda 1.2 = ljummet i den motorn

Däremot om man inte ställt om avläsningen och AFR 8.7 blir lambda 0.6 så kanske dom även undrar varför den misständer.
Helt enkelt . Skippa AFR, det är för amerikaner som vill klia sig i huvet
Lambda for the win

Postat: tis maj 26, 2009 12:19 pm
av mattias
Det finns svar om man söker, så jag avslutar snart tråden.
AFR är strunt i mina ögon, men vissa styrsystem envisas med att det är bra att använda vilket iof är roligt om man vill beräkna luftmängd och BSFC (= effekt) och sånt - men sensorn skiter totalt i vilket bränsle det är och det vet nog inte den som bromsar en motor med luftmängd-mätare heller.. Hur pass mycket bensin är det i bensinen idag liksom?

Re: AFR Bensin / E85
Postat: tis maj 26, 2009 1:46 pm
av Jens Gustavsson
Matte skrev:Vad ska man sikta på för AFR för att vara safe på en turbomotor på bensin / E85? 11.0-11.4 har jag hört för E85.
På min bb-lambda kan man välja olika bränslen. Gör det någon skillnad lr är "rätt" AFR samma? Polarna som har äldre BB-lambda kan inte ändra bränsle.
berätta mer om motorn kanse jag kan hjälpa dig mer specifikt.
du kan läsa lite mer i tråden där jag bromsade (506whp) min 142 på bensin och även eric w s 142 turbo med E85 och 2.7bar ladd med std toppackning
grovt sett på en turbo racemotor kan man säga att man ska köra så fet som tändningen tål för att kyla motorn så att man unviker spikning ofta ligger det runt 0.81 på bensin och ca 0.78 på E85 vid max vrid och kanse lite snålare mot max rpm.
obs detta är race motorer på en motor som inte är nära spik gränsen så får man mest effekt runt lamda 0.88
vad dessa siffror blir i AFR får du räkna på själv

Postat: tis maj 26, 2009 3:21 pm
av Mikael S
torpis skrev:
Pratar man lambda så är risken mindre för att det blir tokfel. exempelvis att nån rekomenderar AFR 12 vid maxlast och killen med E85bil åker hem och mappar mot AFR 12 och får 12/10= lambda 1.2 = ljummet i den motorn

Precis som Erikk säger så blir problemet när mätarna mäter lambda och konverterar själv till AFR, så även om du kör E85 och mäter med en AFR mätare så blir det i princip lika värden som för bensin. Sen har man som jag t.ex en LM-1 som går att programera vilket bränsle man åker med, t.ex E85 eller metanol eller liknande. Då blir det rätt afr. Detta syns tydligt på LM-1:an eftersom man ser båda värdena samtidigt
Postat: ons maj 27, 2009 10:43 pm
av emil
Hur många har gjort motorskott pga att de läst på internet att man ska köra E85 på AFR 11.5-12 ?
Nä, förbjud diskussioner i AFR-värden i sverige, eller iaf på forumet, och belägg med höga böter

Postat: tor maj 28, 2009 7:01 am
av torpis
emil skrev:Hur många har gjort motorskott pga att de läst på internet att man ska köra E85 på AFR 11.5-12 ?
Jag tror sannolikheten ökar dag för dag nu när bredbandslambda finns i närmaste stylingbutik och E85 finns på alla mackar.
Sen ser man en arg tråd på yatzy där vederbörande är pissed off på stylingbutiken för att de inte ersätter skadorna som blivit på motorn pga deras lambdamätare visade fel.

Postat: tor maj 28, 2009 7:17 am
av auspuff
Som sagt, vissa korrigerar själva för detta. Jag råkade själv ut för det på min Innovative LC1. Den korrigerade för AFR 14,7 även på E85. Hade kraftiga misständningar när jag åkte AFR 8 på fullast och AFR 10 på tomgång, det rann soppa ur avgassystemet

Postat: tor maj 28, 2009 5:40 pm
av Mikael S
emil skrev:Hur många har gjort motorskott pga att de läst på internet att man ska köra E85 på AFR 11.5-12 ?
Nä, förbjud diskussioner i AFR-värden i sverige, eller iaf på forumet, och belägg med höga böter

Motfråga. Hur många mätare ställer om sig själv för bränslet? Hur många har rasat pga av att dom testat precis som phonic med att köra det AFR värde som ska vara för E85 på en AFR mätare som är kalibrerad för Bensin?
Postat: tor maj 28, 2009 6:17 pm
av mattias
Mikael, jag tror problemet snarare är att folk inte förstår hur det hänger ihop. Den här tråden är ett fint bevis på saken.

Postat: tor maj 28, 2009 6:27 pm
av Mikael S
mattias skrev:Mikael, jag tror problemet snarare är att folk inte förstår hur det hänger ihop. Den här tråden är ett fint bevis på saken.

Jag är inte riktigt med på hur du menar, det är ju som sagt beroende på vilken tabell mätaren går efter, är det inte rätt inställt så blir AFR värdena fel. Att man alltid ska använda sig av Lambda är givetvis självklart. Men det är kanske inte så lätt för folk som redan köpt sig en dyr AFR mätare.
det jag vill påvisa är att har man bara AFR mätare och vet att den programmerad för att hela tiden räkna med 14.7 * lambda går det trots allt att mappa endå efter 14.7-12.0