Sida 1 av 1

B30 trimning... idèer

Postat: sön maj 24, 2009 9:59 pm
av Robbo
Tjena tjena!

Nu har man dammat av 164 och suget är stort på att få lite mera mos i den :thumbright:

Nu läget så är motor receptet så här:
k-kam
Snäppet större avgasventiler
Lite portat och planat
Stålkamdrev
8-bultad vev
Brytarlös tändning
orginal e-grenrör
Och orginal insprutet :P

Motorn funkar klockrent men vill nu bygga nånting fränt i sug väg...

Tanken är bottenvrid :twisted: med brett och fint register till max 6500-7000 så att inte långveven kränger fel
Så tankarna snurrar för fullt nu...

1*Mera volym i motorn = ca3800cc?
B21et kolvar avsvarvade med 230 stakar?
har läst om detta nånstans men vad finns det för problem med det??

Vad är maxborr i B30?
Fodra om är det nå att tänka på?

2*Toppen fins det ju mycket att hämta hem i men vad ska man sattsa på?
46-40 ventiler låter ju trevligt men behövs det när jag inte ska varva sååå mycket?

3*En passande kam till detta?

4*Förgasare har jag tänkt att köra med, och det lutar åt mikuni gasare 6st
VM 38 med UFO brickor = bättre flöde än flatside 40... + mycket billigare
Och sen kan jag skruva i dem för har ägt några polaris tripplar som man trimmat en heldel :hihi:
Undrar över insugets längd för bra botten?

5*Extraktor är ju också ett måste och undrar vad man ska köra på...
6-2-1 eller 6-1
Lämplig längd hära???
Ser att KG säljer på beställning....

6*Sen så har jag en nyrenoverad M400 med ny sach koppling som ska få sig en 6-puckad sinter är tanken.. Har även en M410 men od har börjat bråka lite när man ska lägga i den...

7*Sen lite längre bak kommer bakaxeln som ska få sig en Aussie Locker....

Ja jag hoppas nu att det är några som vill byta lite tankar här så man kan bygga nå fränt av 164!

SKRIV

Postat: mån maj 25, 2009 9:02 am
av Robbo
Här var det många svar?

Jaja jag har då funderat inatt och har pratat med en kompis på morgon och tror ändå man ska köra med insprut... typ vems eller ms.....
Är nog säkrare än mikuni gasarna samt att det är lättare att få till en bra mappning = mer hp :)

Skriv vad ni tycker?

Postat: mån maj 25, 2009 3:35 pm
av Rydberg
Robbo skrev:Här var det många svar?

Jaja jag har då funderat inatt och har pratat med en kompis på morgon och tror ändå man ska köra med insprut... typ vems eller ms.....
Är nog säkrare än mikuni gasarna samt att det är lättare att få till en bra mappning = mer hp :)

Skriv vad ni tycker?
All heder åt förgasare :wink:

Postat: mån maj 25, 2009 6:35 pm
av Robbo
Rydberg skrev:
Robbo skrev:Här var det många svar?

Jaja jag har då funderat inatt och har pratat med en kompis på morgon och tror ändå man ska köra med insprut... typ vems eller ms.....
Är nog säkrare än mikuni gasarna samt att det är lättare att få till en bra mappning = mer hp :)

Skriv vad ni tycker?
All heder åt förgasare :wink:
Jaha du tycker jag ska köra med gasare...
Ja det skulle ju se super fränt ut med 6st mikunisar där med separata luftfilter :P
Och ljudet skulle nog också bli grymt fränt....

Postat: mån maj 25, 2009 8:13 pm
av Rydberg
Robbo skrev:
Rydberg skrev: All heder åt förgasare :wink:
Jaha du tycker jag ska köra med gasare...
Ja det skulle ju se super fränt ut med 6st mikunisar där med separata luftfilter :P
Och ljudet skulle nog också bli grymt fränt....
skulle nog gå riktigt fint också :twisted:

Postat: mån maj 25, 2009 8:34 pm
av Robbo
Hehe jooo :lol:

Nån annan med synpunkter och ideer?

Re: B30 trimning... idèer

Postat: tis maj 26, 2009 4:48 pm
av mats757
Robbo skrev:Tjena tjena!
Och orginal insprutet :P

Motorn funkar klockrent men vill nu bygga nånting fränt i sug väg...

4*Förgasare har jag tänkt att köra med, och det lutar åt mikuni gasare 6st
VM 38 med UFO brickor = bättre flöde än flatside 40... + mycket billigare
Och sen kan jag skruva i dem för har ägt några polaris tripplar som man trimmat en heldel :hihi:
Undrar över insugets längd för bra botten?

SKRIV
Trottelförgasare kommer att bli väldigt AV och PÅ:iga. Blir väldigt jobbigt att smygköra med. Så är väl inte VM förgasare världens moderenaste förgasare. Finns förvisso som 4-t förgasare, men är egentligen designade för 2-t
Fixa ett par bryggor med CV förgasare istället. Den kommer att svara nästa lika bra på gasen, men blir SÅ mycket trevligare att jobba och köra med. Mycket säkrare också, då trottelförgasare SKALL ha returvire.

Mats

Postat: tis maj 26, 2009 9:28 pm
av Robbo
Verkar som om jag fått tag på trippel weber 45 :thumbright:

Postat: sön jul 19, 2009 9:04 pm
av iadr
I'd liek to try an offest grind on a b30 crank- probably 6 bolt, as I belive teh quality of steel to be better. You get get 89mm stroke by using Mitsubishi 4g63 connecting rods on a modified Volvo crank. This can be done anywhere in the world. So, with a 92.5mm bore you are looking at 3588cc. You need 1.5 sets of rods and a set of custom pistons.

I would spray-weld the combuston chamber for a shallower more "organic" shape, and have the ports done by one of the board members. I'd stick with the E manifolds, both intake and exhaust. Run decent compression and a mild to moderate street cam, and free flowing exhaust and you'd have 215-230 hp if not more.

I'd be keeping the RPM down topping out ~6000, as the long crank, with a lot of material off it may not be very rigid.

Postat: lör okt 24, 2009 12:51 pm
av lill_baton
vad är fördelen med 8 bult veven emot 6 bultarn?

Postat: lör okt 24, 2009 9:14 pm
av Sten
lill_baton skrev:vad är fördelen med 8 bult veven emot 6 bultarn?
Svänghjulet sitter fast bättre,vet inte om det finns någon annan fördel?

Postat: sön okt 25, 2009 8:36 pm
av Malmström
lill_baton skrev:vad är fördelen med 8 bult veven emot 6 bultarn?
Du kan använda m-stakar och B21/23 kolvar.