åtgärder mot surge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

åtgärder mot surge

Inlägg av Xuri »

tjosan!

Tänkte bara kolla med er vad den bäst eller lättaste åtgärden mot surge är på ,,, Dumpen är inställt mjuk som fan år den öppnar utan problem på tomgång, å de är märkesdump...

sätta dubbla dumpar ?

men snurran låter något jävulskt med bara 1hekto ladd..
Hade varit roligt om turbon hade hållet ett par tusen mil :p
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Re: åtgärder mot surge

Inlägg av Mattias J »

att ha dubbla dumpar när man har surge? , det ändrar ingeting mellan förhållandet av avgaser och inkommande luft.

sen kan inte en turbo surga vid 1hg ladd, det är nog vanligt turbovissel du har, för surge är det inte.



Mvh Mattias
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Re: åtgärder mot surge

Inlägg av Xuri »

De floffar nåe jävulskt i alla fall, tänkte om dump 1 inte hann få ut luften, kolven rör sig ju långsamt vid typ nada gas.. så med 2 skulle ju de bli lite mer luft som kom ut å kanske inte stanna snurran

Ja något är de som gör att turbon Floffar väldigt mycke när jag växlar i alla fall

Vad är de då ?
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

du har fått det hela lite om bakfoten tror jag...
att det "floffar" i turbon vid växlingar har inget som helst med surge att göra... det är en hel annan historia som du kan läsa om om du söker

det som händer är garanterat din dump som fladdrar, alternativt är för liten eller för dåligt placerad så att en liten mängd luft sticker bakhållet förbi dumpen och "floffar" ut genom turbon.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

kan även vara att dumpen ligger i ett mellanläge och pendlar mellan öppen och stängd.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

hehe ja så kan fallet vara :p

De är inte dumpen som låter i alla fall utan turbon...med tratten av på dumpen är den knäpptyst å de låter hela tiden...

De låter även på högersidan där snurran sitter :p

har för mig de lät ungefär så när jag körde mitsu snurra å utan dump en gång..
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

jag tror det jag med :)

du kan ge järnet utan att oroa dig allt för mkt
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Hehe, jag behöver inte titta på pedalen ens ju :p

Nästan så man stör sig på de lite ibland...blir precis som med för höga dumpljud osv ju..

Skönt å höra för nu sitter nya lager i sketen å vill inte riva i att i sommar igen...

http://www.garaget.org/video/n866s24qz5d1#n866s24qz5d1
så där låter den å där e jag inte ens uppe på ladd typ
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Mobne
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: tor jan 26, 2006 8:45 pm
Ort: västerås

Inlägg av Mobne »

Låter som surge, men verkar bara va när du släpper av gasen dvs när spjället är stängt, precis som dumpen inte öppnar.
Nissan 200sx s13
-------------------------
Mitt Projekt
-------------------------
Västmanlands Palltjänst | J-spec.se | Pbz.se | Jocke Mellberg | kungsarabildemo.se | Bakaxel.se
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Mobne skrev:Låter som surge, men verkar bara va när du släpper av gasen dvs när spjället är stängt, precis som dumpen inte öppnar.
Dumpen öppnar bara jag står på tomgång å rör på spjället lite...

de var därför som jag hade funderingar på 2 dumpar istället,,,

den låter ännu mer tills man kmr upp på lite ladd..
Jens Hedlund.
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Inlägg: 206
Blev medlem: tis jul 10, 2007 4:50 pm
Ort: Östersund
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Xuri skrev:Dumpen öppnar bara jag står på tomgång å rör på spjället lite...
Har du dragit slangar från alla fyra insug till dumpen? Tar du endast från ett insug får du ett pulserande undertryck som kan göra att dumpen står och fladdrar på låga varv.

Annars kan du byta till en lite starkare fjäder.
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

Johansson skrev:
Xuri skrev:Dumpen öppnar bara jag står på tomgång å rör på spjället lite...
Har du dragit slangar från alla fyra insug till dumpen? Tar du endast från ett insug får du ett pulserande undertryck som kan göra att dumpen står och fladdrar på låga varv.

Annars kan du byta till en lite starkare fjäder.
Jag tar vakuum precis bakom spjället, samma ställe som jag har laddtrycksmätarn kopplad å den fladdrar inget, varken i datorn eller på mätarn...

de är inte dumpen som låter så...de är turbon..körde igår en runda utan insugslangen på snurran å då lät de ännu mer brutalt...låter så ävem om jag laddar 1kg å släpper av sakta på gasen..
Jens Hedlund.
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Inlägg av 242turbopower »

har samma fel nån som har nån ide?
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

242turbopower skrev:har samma fel nån som har nån ide?

jag monterade en bosch "Plastdump" häromdagen på kärran

nu låter den knappt något allas...beror på ladd å hur man släpper gasen med de mesta av fladdret är borta...

tror de är att kolvdumparna i olika metaller inte är tillräckligt snabba å mjuka..

denna boschen står typ max öppen på tomgång å den är riktigt rapp
tror jag blir av med problemet med 2 st dumpar...

å även att boschen är så mjuk att den är maxöppen på tomgång så är den tät med 1.5 bar...
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Inlägg av 242turbopower »

jag får kvittret redan vid 0,5 bar:(
å fan jag har 2 stycken bosch dumpar på nu å har fortfarande problem:(
fast mina är bara öppna ca halvvägs på tomgång
vilket nummer har du på din bosch dump?
jag får kvittret redan vid 0,5 bar:(
Skriv svar