Sida 1 av 2
projekt turbo på en vecka(volvo 744) STARTAD sid 2
Postat: tis maj 26, 2009 1:14 pm
av volvo740turbo
tjena,tänkte försöka bygga en busig turbo på 1vecka
turbon kommer sticka upp ur huven,funderar även på att ha en rörstump med spjäll på och en wire så man kan dumpa övertryck samt leka ånglok
ingen wg-klocka utan det ska laddes fullt ut
ic:n
men fan han var ju röstig i hylla

palla inte laga så en järnbit(från nån gammel hylla) fick duga att bränna dit som fäste under
sen ett övere fäste

obs att jag bränner dit det som ligger omkring mig
gjordes igår kväll,ska ut nu och fortsätta

Postat: tis maj 26, 2009 1:36 pm
av Duvmo
Roligt med lite "Oseriöst" turbo mkek

hoppas du håller deadlinen

Postat: tis maj 26, 2009 4:59 pm
av volvo740turbo
hehe,jag hoppas jag hinner
uppdate ikväll btw

Postat: tis maj 26, 2009 5:23 pm
av ahberg
jag turbo konvertrade min volvo 360 på 3 kvällar.
och gjorde det mesta seriöst för att hålla. vilket det gjorde i 4 månader tills turbon sa upp sig.
så en vecka är inga problem för en 740, mindre plats i en 360
kul med sådana här projekt
Postat: tis maj 26, 2009 5:31 pm
av Glufsen
Detta ska följas

Postat: tis maj 26, 2009 6:56 pm
av volvo740turbo
mitt andra turbobygge så för mig är en vecka rimligt,roligt att folk gillar "raggarturbo"
nåväl uppdate nu!
hä vart allt tätt mot toppen kan jag lova,slipat på grenrör och toppen med kapen också
5st grenrörspackningar per cylle blev rätt ok
hehe
blir maffig isbil
får se om den här kluten får platts.
24 hylsa fick man svetsa till också så man får loss oljetryckskontakten
fick även tag i sånna här,799cc,nån som vet hur mycket 740 har org? tänkte skruva dit dom på ett lite mer seriösare turbybygge sen
uppdate imorn blir nog liten om det blir nån för en som ska kolla på en moppe som jag hoppas blir såld för då kan jag köpa mer turbosaker

sen skulle min farbror skära ut adaptern med gas som jag fäster turbon på sen. blir den klar imorn så "måttas" turbon in och
tors: åka till biltema och köpa y-kors som jag tar oljan ifrån-svetsa returrör på tråget
fred: åka in te dsg och köpa pressad slang med rör kopplingar på bara skruva dit,slang te retur har jag hemma
lörd: bygga downpipe och ev uppstart och ställa pån lite
får se om jag hinner

Postat: tis maj 26, 2009 9:25 pm
av vampyren
fränt!! vi gjorde nått liknande i förra veckan, dock om möjligt ännu mer oseriöst

tog 3h ungefär såhär ble ser den ut

Postat: tis maj 26, 2009 10:51 pm
av volvo740turbo
haha,fyfan så fränt
hoppas som sagt att dom köper moppen av mig imorn för det står en d24 sugis som vill ha lite turbo också

kommer även i framtiden att lägga upp projekt om mitt dubbelturboprojekt(dubbla gt17)

men det blir senare!
Postat: fre maj 29, 2009 9:17 pm
av volvo740turbo
sorry inte uppdaterat sen onsdag,men jag vart dyngförkyld tills idag. var in till dsg men "turbo mannen" som dom kalla han hade gått för dan

så jag ska återkomma på måndag.
nåväl inledde garage dagen genom att spränga ett batteri
flög en bra bit,fick plastbitar i både nacken och upp i huvet..
men sen tog det fart och jag vart klar med denna
krämade på ordenkligt med svetsa,både invändigt och utvändigt

tar dock med den till farsans jobb och snyggar till den inuti och planar yterna som säkert slått sig lite.
flödet kanske inte är det bästa

ökar kanske nån % om jag snyggar till den inuti sen
på platts
vart skapligt med turbon på platts
mö finare med huv
sen en bild på turbon,undrar om det bara är att lossa på muttern där och vrida rätt turbon så returen kommer nedåt och inte lutar snett.för det är väll bäst att ha oljetillförsel och retur rakt ner?
berätta gjärna hur man gör för att vrida kompressorhuset,eller vad det hette

Postat: fre maj 29, 2009 9:43 pm
av Hposth
hur ska du göra med sprutet då? ser att det är en E maskin o de är väl nästintill omöjlig att få funka med överladd?
Postat: fre maj 29, 2009 9:59 pm
av volvo740turbo
Hposth skrev:hur ska du göra med sprutet då? ser att det är en E maskin o de är väl nästintill omöjlig att få funka med överladd?
ställer på han lite med en insextsnyckel

ne men helt seriöst så vet jag inte,tänkte koppla så kallstartsgivarn ligger på hela tidenborde hjälpa lite?
kom gjärna med tipps,men jag var nyss ute och spruta på rostlösningsmedel i springan som jag visa på näst sista bilden.brukar man få vålda för att få loss den eller ska det gå lätt?
Postat: fre maj 29, 2009 10:23 pm
av Hposth
ja du , soppa går nog göra så den får, det svåra är väl "luftsliden" att få allt med den o funka.., tror tyvärr det ej kommer att gå :/ om du inte monterar ett k-JET från 240 turbo, då e de ju en anna sak
at kunna vrida på turbon kan va svårt, det brukar man få vålda loss ja, försöka slå "isär" den lite först, sen vrida, kan sitta nåt så inni H***vete ibland.
Postat: fre maj 29, 2009 10:27 pm
av volvo740turbo
tack för tippset om turbon

ska prova om det funkar att trycksätta lmm annars får man som du säger fixa från en 240turbo med k-jet sprut

Postat: lör maj 30, 2009 12:47 am
av Rasmus 85
eller ladda i stromberg

Postat: sön maj 31, 2009 1:25 pm
av volvo740turbo
nja ingen fögge här inte
på måndag lovar jag en redig uppdate

för då får jag hem alla delar,slang till retur och pressad slang till oljan osv,bygga avgasrör 3" och massa gött
men jag går i tankar på etanol? tror ni det funkar om jag kopplar så kallstartsgivarn ligger på helatiden och ställa pån lite äre bara tanka etanol då?