Sida 1 av 4

Vatteninsprutning B20 sugturbo ?

Postat: sön maj 08, 2005 9:46 pm
av markus.mill
Hej, jag undrar lite om vatten insprutning, har man det enbart för att motverka spikningar? och hur fungerar det på en b20 sugturbo?
Glad för svar. mvh markus

Re: vatten insprutning??

Postat: mån maj 09, 2005 9:11 am
av Jens Gustavsson
markus.mill skrev:Hej, jag undrar lite om vatten insprutning, har man det enbart för att motverka spikningar? och hur fungerar det på en b20 sugturbo?
Glad för svar. mvh markus
det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!

Postat: tis maj 10, 2005 7:06 pm
av Robin@svr
funkar verkligen en sån simpel lösning? är det nått du har provat eller?

Postat: ons maj 11, 2005 8:49 am
av Jens Gustavsson
Jag körde med en sådan model på 142 (ca 1999) med 2xWeber 45 utan intercooler, då kunde laddtrycket ökas från 1.0 bar till mer än 1.5 med mindre spik problem än med 1 bar utan vatten. Det gav minst 100hk på min bil!

Postat: sön maj 15, 2005 7:13 pm
av Foffe
Jens ge mer ingående information om placeringar och material som användes tack.

Postat: mån jul 11, 2005 12:41 pm
av DIRAVI
Det ger en hel del extra att köra med metanol/vatten i 1:1 blandning alternativt etanol/vatten 1:1

Spriten kyler mycket mer än vatten.

Spriten ger ökade avgasvolymer, så en stor wastegate är bra att ha, skickar man på lite sprit/vatten på låga laddtryck får man lite extra snurr på turbon.

Postat: tor nov 03, 2005 7:20 pm
av henkeboi
ska man ha munstycket på nåt tryrckrör eller funkar det med munstycket innan turbon även om man har intercooler på bilen, eller samlas det bara vatten i ic då?

Postat: fre nov 25, 2005 1:50 pm
av stoffehansson
med intercooler så måste man ha munstycket efter intercoolern annars blir den ett interkvarium! hehe.... :lol:

Postat: fre nov 25, 2005 2:37 pm
av Jens Gustavsson
stoffehansson skrev:med intercooler så måste man ha munstycket efter intercoolern annars blir den ett interkvarium! hehe.... :lol:
man behöver också finfördela vatnet om det skickas in efter turbon med ett stort oljebrännar munstycke tex.

Re: vatten insprutning??

Postat: tor jan 12, 2006 9:14 am
av Alle3001
Jens Gustavsson skrev: det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!




Kan du förklara lite bättre hur det här ska monteras? :roll: :?:


Har även hört att det går att ta en E topp och sätta i spridare men koppla på vatten....stämmer detta?

Postat: ons jan 25, 2006 9:32 pm
av accobra
jag har använt vattensprut på b20 sugturbo med mycket bra resultat.
jag köpte en ställbar tryck-strömbrytare, har för mig hos GIK turbo - det är i alla fall std prylar. Säkert kan du använda nån oljetryckskontakt om du vill, men det kan vara en fördel om du kan ställa vid vilket övertryck det skall börja spruta in.

jag tog en kraftig spolarvattenbehållare til en vw bubbla som jag monterade framför kylaren. i denna ledde jag tryck från turbon. jag hade gjort ett tunt knappnålsstort hål överst i behållaren så att trycket kan läcka ut successivt då det är övertryck men du inte önskar spruta in vattnet (vatten/kspritblandning).

sedan tog jag en gammal bosch d jetronic insprutningsventil till en b20 e, men du kan använda vilken magnetventil du vill. fördelen med denna var i alla fall att den var gjort i rostfritt, själva nålventils-mekanismen alltså.

jag borrade sedan ett hål i luftfiltret (orginal stromberg luftfilter kåpa rättare sagt). där satte jag d jetronic ventilen. jag började tjoffa in vatten vid 0.7 bar ca, kunde ladda 1 bar med sprut - max 0.8 utan. det blev mycket bra klang i bitarna, har skrivit ett tidigare inlägg om detta (sök om du vill).

MEN: du måste se till att övertrycket, som ju vid en sugturbo innehåller bensin/luftblandning, inte leds in i vattentanken! jag gjorde detta, och det fungerade väl i 100 mil kanske - sedan var vattenbehållaren fylld med en grå gegga och hade föga funktion. man kan tänka sig att man har någon form av hydraulcylinder med någorlunda volym i, där man leder in bensin/bränsle trycket på ena sidan och låter sedan kolven flytta en ren luftmassa som verkar mot vattenbehållaren. jag vet faktiskt inte hur man skall lösa detta med att avskilja bensinen från den överladdade gasmängden, men det går säkert att klura ut om man är mer kreativ än jag.

Postat: sön apr 02, 2006 4:12 pm
av freiman
jag gjorde som så att jag tog ett spolar munstycke och monterade det så att strålen kom på impellern, och använde mig av en olje trycks kontakt från gammel volvo, går på runt 0,4, och ett växlande relä till en vanlig spolar pump.

fungerade bra med 50/50 t-röd och vatten.

Re: vatten insprutning??

Postat: ons maj 31, 2006 7:07 am
av mats757
Jens Gustavsson skrev:
markus.mill skrev:Hej, jag undrar lite om vatten insprutning, har man det enbart för att motverka spikningar? och hur fungerar det på en b20 sugturbo?
Glad för svar. mvh markus
det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!
Hur länge håller en spolarpump? Det känns inte riktigt som att den är gjord för långvarigt bruk. Men det kanske räcker för dom stunder som det är laddtryck.
Är det någon speciell pump som är lite bättre?

Re: vatten insprutning??

Postat: ons maj 31, 2006 9:20 am
av Jens Gustavsson
mats757 skrev:
Jens Gustavsson skrev: det är ett mycket bra grej på sug anlägningar där inte laddkylare kan användas. vattnet ger inte högre effekt i sej men den tillåter högre laddtryck (mer effekt) innan spikningar förstör motorn. en enkel fungerande model är en 240 spolar pump med behållare och ett 0.8 mig svets munstycke och en oljetrycks kontakt från wv golf mm som är inverterad åt rätt håll. pris med beg grejer och en ny kontakt ca 150kr!
Hur länge håller en spolarpump? Det känns inte riktigt som att den är gjord för långvarigt bruk. Men det kanske räcker för dom stunder som det är laddtryck.
Är det någon speciell pump som är lite bättre?
de håller +30 år på en gammal 240 så de sekunder man har max laddtryck ska inte bli någon större belastning för den om den är fräsh.

Postat: lör jun 03, 2006 12:02 am
av volvo R-Sport
stoffehansson skrev:med intercooler så måste man ha munstycket efter intercoolern annars blir den ett interkvarium! hehe.... :lol:
interkvarium!? hehehehihihoho da må man man vel ha intercooler med glassveggar så gullfisken får se stripptiden!=)