Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)
Postat: mån dec 22, 2003 9:41 pm
Här är ett litet tips som man kan pyssla med i vintermörkret.
Ett bra och enkelt sätt att höja motoreffekten och sänka avgasmottrycket är att göra en så kallad provtryckning av turbosystemet. Det är en metod som vi kommit fram till när vi sökt de där sista hästkrafterna.
De flesta turbobilar har mer eller mindre läckage i slangar, laddluftkylare, insugspackningar, dump-ventiler, förgasare mm.
Genom att täta läckagen behöver turbon inte jobba lika hårt för att leverera det önskade laddtrycket samt att avgasmottrycket minskar.
Första gången jag skulle kolla läckage pallade jag upp bilen bak och satt mig bakom ratten och gasade och bromsade samtidigt på en hög växel.
Med 1.3 bars laddtryck och 7000rpm fick en modig kompis spruta läckage spray på div slangar, kopplingar mm. Det fungerade och vi hittade div läckor. Men metoden kändes lite väl snikig och farlig (för sprayaren).
Jag funderade fram en ny testmetod som fungerar så här:
Enklaste sättet att täppa till kompressor-inloppet på turbon : Ta en plastkasse som du viker dubbel, sätt över inloppet till turbon, och en tygbit eller trasa över det, sen ett klammer över det. Trycksätt via bränsletrycks-regulatorns anslutning (vi antar att regulatorn inte har läckage).
Eller om du vill komplicera till det : Kapa till en rörbit på som har samma ytter-dimension som inloppet till turbon
Svetsa sedan på en plåtbit som tätar ena sidan på röret.
Borra hål i plåten och svetsa fast en tryckluftsanslutning.
Skruva sen fast röret på kompressor-inloppet på turbon med en slangbit och ett par klammer.
Spärra upp spjället. Trycksätt via regulatorn på tryckluften till att börja med 0.5 bar eller så mycket man ska ladda max (OBS! För högt tryck kan vara LIVSFARLIGT).
Sedan blåser man på trycket med kompressorn och kollar läckage med lite såpvatten eller liknande men oftast ser man och hör vart det läcker.
Om inget tryck kommer kan någon cyl stå i överlapp och släppa ut trycket i avgas röret, stäng då av trycket och vrid motorn lite.
OBS! Några saker som kan gå snett (Jag har gjort alla själv).
Tätningen på kompressor-inloppet lossnar från turbon (låter som en kanon/skjuter som en kanon).
Jag har även försökt snurra på motorn med ett spärrskaft samtidigt som jag hade trycket på i motorn (motorn vaknar till liv och klämmer nästan armen av en).
Tryckrör lossnar och anfaller huvudet. Man spränger laddluftskylaren.
Om man mot all förmodan skulle överleva testet blir laddtrycket så högt när man provkör bilen att motorn kanske sprängs då laddtrycket kan öka mer än vad man tror utan att man har rört wastegaten !!!
Tillägg:
Det vanligaste problemet på många motorer är att insugspackningen läker.
På motorer med många cylindrar och/eller vassa kammar kan man bli tvungen att plocka bort vipparmsstället eller ta bort kamaxlarna, så ventilerna stänger, för att inte det ska läka ut i avgasröret via ventil-överlappet. Som nämndes ovan - att det pyser emellan är inte hela världen heller, täta ändan på avgassystemet så har du trycktestat det också, och även om det blåser ut så lär du höra var det är läckage på insugssidan eller se det med såpvatten.
Så här kan provtrycknings grejen se ut, man kan också svetsa fast en luftnippel som ligger löst brevid så passar tryckluft slangen direkt.
![Bild](http://i31.photobucket.com/albums/c352/142volvo/provtryckningsgrej.jpg)
edit här är en made in sävar prudukt men kan köpa av mig
![Bild](http://i31.photobucket.com/albums/c352/142volvo/PICT0014_zpse1ab00d4.jpg)
Ett bra och enkelt sätt att höja motoreffekten och sänka avgasmottrycket är att göra en så kallad provtryckning av turbosystemet. Det är en metod som vi kommit fram till när vi sökt de där sista hästkrafterna.
De flesta turbobilar har mer eller mindre läckage i slangar, laddluftkylare, insugspackningar, dump-ventiler, förgasare mm.
Genom att täta läckagen behöver turbon inte jobba lika hårt för att leverera det önskade laddtrycket samt att avgasmottrycket minskar.
Första gången jag skulle kolla läckage pallade jag upp bilen bak och satt mig bakom ratten och gasade och bromsade samtidigt på en hög växel.
Med 1.3 bars laddtryck och 7000rpm fick en modig kompis spruta läckage spray på div slangar, kopplingar mm. Det fungerade och vi hittade div läckor. Men metoden kändes lite väl snikig och farlig (för sprayaren).
Jag funderade fram en ny testmetod som fungerar så här:
Enklaste sättet att täppa till kompressor-inloppet på turbon : Ta en plastkasse som du viker dubbel, sätt över inloppet till turbon, och en tygbit eller trasa över det, sen ett klammer över det. Trycksätt via bränsletrycks-regulatorns anslutning (vi antar att regulatorn inte har läckage).
Eller om du vill komplicera till det : Kapa till en rörbit på som har samma ytter-dimension som inloppet till turbon
Svetsa sedan på en plåtbit som tätar ena sidan på röret.
Borra hål i plåten och svetsa fast en tryckluftsanslutning.
Skruva sen fast röret på kompressor-inloppet på turbon med en slangbit och ett par klammer.
Spärra upp spjället. Trycksätt via regulatorn på tryckluften till att börja med 0.5 bar eller så mycket man ska ladda max (OBS! För högt tryck kan vara LIVSFARLIGT).
Sedan blåser man på trycket med kompressorn och kollar läckage med lite såpvatten eller liknande men oftast ser man och hör vart det läcker.
Om inget tryck kommer kan någon cyl stå i överlapp och släppa ut trycket i avgas röret, stäng då av trycket och vrid motorn lite.
OBS! Några saker som kan gå snett (Jag har gjort alla själv).
Tätningen på kompressor-inloppet lossnar från turbon (låter som en kanon/skjuter som en kanon).
Jag har även försökt snurra på motorn med ett spärrskaft samtidigt som jag hade trycket på i motorn (motorn vaknar till liv och klämmer nästan armen av en).
Tryckrör lossnar och anfaller huvudet. Man spränger laddluftskylaren.
Om man mot all förmodan skulle överleva testet blir laddtrycket så högt när man provkör bilen att motorn kanske sprängs då laddtrycket kan öka mer än vad man tror utan att man har rört wastegaten !!!
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Tillägg:
Det vanligaste problemet på många motorer är att insugspackningen läker.
På motorer med många cylindrar och/eller vassa kammar kan man bli tvungen att plocka bort vipparmsstället eller ta bort kamaxlarna, så ventilerna stänger, för att inte det ska läka ut i avgasröret via ventil-överlappet. Som nämndes ovan - att det pyser emellan är inte hela världen heller, täta ändan på avgassystemet så har du trycktestat det också, och även om det blåser ut så lär du höra var det är läckage på insugssidan eller se det med såpvatten.
Så här kan provtrycknings grejen se ut, man kan också svetsa fast en luftnippel som ligger löst brevid så passar tryckluft slangen direkt.
![Bild](http://i31.photobucket.com/albums/c352/142volvo/provtryckningsgrej.jpg)
edit här är en made in sävar prudukt men kan köpa av mig
![Bild](http://i31.photobucket.com/albums/c352/142volvo/PICT0014_zpse1ab00d4.jpg)