Sida 1 av 7

Provtryckning av turbosystem (provtryckning av grenrör)

Postat: mån dec 22, 2003 9:41 pm
av Jens Gustavsson
Här är ett litet tips som man kan pyssla med i vintermörkret.

Ett bra och enkelt sätt att höja motoreffekten och sänka avgasmottrycket är att göra en så kallad provtryckning av turbosystemet. Det är en metod som vi kommit fram till när vi sökt de där sista hästkrafterna.

De flesta turbobilar har mer eller mindre läckage i slangar, laddluftkylare, insugspackningar, dump-ventiler, förgasare mm.
Genom att täta läckagen behöver turbon inte jobba lika hårt för att leverera det önskade laddtrycket samt att avgasmottrycket minskar.

Första gången jag skulle kolla läckage pallade jag upp bilen bak och satt mig bakom ratten och gasade och bromsade samtidigt på en hög växel.
Med 1.3 bars laddtryck och 7000rpm fick en modig kompis spruta läckage spray på div slangar, kopplingar mm. Det fungerade och vi hittade div läckor. Men metoden kändes lite väl snikig och farlig (för sprayaren).

Jag funderade fram en ny testmetod som fungerar så här:

Enklaste sättet att täppa till kompressor-inloppet på turbon : Ta en plastkasse som du viker dubbel, sätt över inloppet till turbon, och en tygbit eller trasa över det, sen ett klammer över det. Trycksätt via bränsletrycks-regulatorns anslutning (vi antar att regulatorn inte har läckage).

Eller om du vill komplicera till det : Kapa till en rörbit på som har samma ytter-dimension som inloppet till turbon
Svetsa sedan på en plåtbit som tätar ena sidan på röret.
Borra hål i plåten och svetsa fast en tryckluftsanslutning.
Skruva sen fast röret på kompressor-inloppet på turbon med en slangbit och ett par klammer.

Spärra upp spjället. Trycksätt via regulatorn på tryckluften till att börja med 0.5 bar eller så mycket man ska ladda max (OBS! För högt tryck kan vara LIVSFARLIGT).
Sedan blåser man på trycket med kompressorn och kollar läckage med lite såpvatten eller liknande men oftast ser man och hör vart det läcker.
Om inget tryck kommer kan någon cyl stå i överlapp och släppa ut trycket i avgas röret, stäng då av trycket och vrid motorn lite.

OBS! Några saker som kan gå snett (Jag har gjort alla själv).

Tätningen på kompressor-inloppet lossnar från turbon (låter som en kanon/skjuter som en kanon).
Jag har även försökt snurra på motorn med ett spärrskaft samtidigt som jag hade trycket på i motorn (motorn vaknar till liv och klämmer nästan armen av en).
Tryckrör lossnar och anfaller huvudet. Man spränger laddluftskylaren.

Om man mot all förmodan skulle överleva testet blir laddtrycket så högt när man provkör bilen att motorn kanske sprängs då laddtrycket kan öka mer än vad man tror utan att man har rört wastegaten !!! :lol:

Tillägg:

Det vanligaste problemet på många motorer är att insugspackningen läker.

På motorer med många cylindrar och/eller vassa kammar kan man bli tvungen att plocka bort vipparmsstället eller ta bort kamaxlarna, så ventilerna stänger, för att inte det ska läka ut i avgasröret via ventil-överlappet. Som nämndes ovan - att det pyser emellan är inte hela världen heller, täta ändan på avgassystemet så har du trycktestat det också, och även om det blåser ut så lär du höra var det är läckage på insugssidan eller se det med såpvatten.

Så här kan provtrycknings grejen se ut, man kan också svetsa fast en luftnippel som ligger löst brevid så passar tryckluft slangen direkt.
Bild

edit här är en made in sävar prudukt men kan köpa av mig
Bild

Postat: fre dec 23, 2005 8:35 pm
av Tommy Luhr
kom ihåg att det även ligger tryck på avlstningsventilens membran vid normalt laddtryck, då skall den inte öppna, gör den det så får man byta membran eller kolla över sätet/spelet i avlastningsventilen (beroende på modell)

Postat: sön maj 27, 2007 12:24 pm
av Jens Gustavsson
volvo140turbo skrev:kom ihåg att det även ligger tryck på avlstningsventilens membran vid normalt laddtryck, då skall den inte öppna, gör den det så får man byta membran eller kolla över sätet/spelet i avlastningsventilen (beroende på modell)
jo vissa avlastningsventiler kan ställa till stora problem.

den skall hålla tätt vid alla laddtryck man använder och bara öppna när tryck skilnaden före och effter gas spjället överstiger ca 0.3 till 0.8bar (normalt alldrig så mycket tryckfall över spjället på full gas)

Postat: tis dec 11, 2007 10:32 pm
av BMW_pelaren^^
är de inte enklare å använda en tryckreduserare slipper man ju onödiga belastningar å den biten
bara koppla in å ställa önskatt tryck

Postat: tis dec 11, 2007 11:21 pm
av M3 JONAS
Bra tips!

Jag har tidigare trycktestat ic och rör löst. Satte då i en ventil från en bilfälg i locket. Sen matade jag bara på med vanliga luftpåfyllaren till ett vettigt tryck. Konstaterade att när ett 3 tums alulock släpper från slangarna vid 4 bars tryck så kommer den ca 1cm in i gipsskivan på väggen. Mao, var försiktiga, det kan nog göra riktigt ont!

Postat: ons dec 12, 2007 10:09 am
av Jens Gustavsson
M3 JONAS skrev:Bra tips!

Jag har tidigare trycktestat ic och rör löst. Satte då i en ventil från en bilfälg i locket. Sen matade jag bara på med vanliga luftpåfyllaren till ett vettigt tryck. Konstaterade att när ett 3 tums alulock släpper från slangarna vid 4 bars tryck så kommer den ca 1cm in i gipsskivan på väggen. Mao, var försiktiga, det kan nog göra riktigt ont!
du läste nog inte instruktionen ricktigt :hihi:


den lyder.......Sedan skruvar man ned regulatorn på tryckluften från kompressorn till ca 1bar eller så mycket man ska ladda max (OBS! För högt tryck kan vara LIVSFARLIGT).

Postat: ons dec 12, 2007 1:06 pm
av M3 JONAS
Det var innan jag läste den här tråden... ;)
Tänkte att om jag ska ladda 1,5 bar så vill man ju trycktesta prylarna till lite högre tryck än så. Kan ju bli tryckpikar etc.

Helt klart så blev det en rejäl smäll iaf! ;)

Postat: ons dec 12, 2007 1:12 pm
av Jens Gustavsson
M3 JONAS skrev:Det var innan jag läste den här tråden... ;)
Tänkte att om jag ska ladda 1,5 bar så vill man ju trycktesta prylarna till lite högre tryck än så. Kan ju bli tryckpikar etc.

Helt klart så blev det en rejäl smäll iaf! ;)
när man letar leckor så räcker offtast 0.5-1 bar men ska man kolla att tryckrör och sånt sitter fast så rekomenderar jag en lång skarv slang på tryckluften och ett behörligt av stånd till bilen när man trycker :wink:

Postat: tor dec 20, 2007 8:56 pm
av Knut Åge Busengdal
M3 JONAS skrev:Bra tips!

Jag har tidigare trycktestat ic och rör löst. Satte då i en ventil från en bilfälg i locket. Sen matade jag bara på med vanliga luftpåfyllaren till ett vettigt tryck. Konstaterade att när ett 3 tums alulock släpper från slangarna vid 4 bars tryck så kommer den ca 1cm in i gipsskivan på väggen. Mao, var försiktiga, det kan nog göra riktigt ont!
vist du foreksempel skal trykkteste ic aleine, kan du fylle den me vann så det berre er igjen en liten luftlomme når du skal trykkteste..og sprekker det eller spretter av lokket, så blir det ikke så mye ekspasjon av luften/smell.. :hihi: er slik man trykktester store tanker,gass/luft-flasker mm..

Postat: tor mar 13, 2008 6:41 pm
av beepbeep
Detta ingår i SAAB specialverktygssortimente på varje auktoriserad SAAB-verkstad ;)

Detta är också korrekt sätt enligt fabriksmanualen för att leta läckor på Porsche 911 Turbo.

Bild

Bild

Postat: tor mar 13, 2008 7:39 pm
av Jens Gustavsson
och vi som trodde vi nästan hadde patent på sånna test i sävar :)

kan du berätta mer om hur proffsen gör? mäter ni flöde eller så och hur ställer ni kamen mm?

Postat: lör mar 15, 2008 1:00 am
av beepbeep
Jens Gustavsson skrev:och vi som trodde vi nästan hadde patent på sånna test i sävar :)

kan du berätta mer om hur proffsen gör? mäter ni flöde eller så och hur ställer ni kamen mm?
Tjaa, jag är inte proffs på något sätt men kan berätta hur man oftast gör. Man hittar adapter med lämplig diameter, trycker in den i insuget (helst så tidigt i kedjan som möjligt, dvs. innan turbon), Sedan vrider man på tryckregulatorn tills man når cca. 0.8 bar och sprayar på slangar med vanlig sprayflaska med vatten och diskmedel i. Man ser var det bubblar (om man inte hör det innan).

På vissa motorer måste man knipa åt vevhusventilationen, beroende på var man tillsätter trycket.

Jag har aldrig varit med om "korsdrag" pga. för mkt överlapp (detta används mest på standardbilar) så jag kan inte svara hur man löser detta...

Postat: lör mar 15, 2008 9:15 am
av j björk
VAG har en liknande anordning också :thumbright:

Postat: mån jun 30, 2008 2:53 pm
av tobiasw
bara ett tips, man bör testa med det trycket man ska köra med eller lite mer =)
jag sköt av ett par småslangar och hittade nya läckor vid 2 bar som inte fanns vid 1,5 bar.

provtryckning

Postat: tis sep 02, 2008 6:06 am
av Lidenfors
jag vill bara tillägga att det är verkligen värt att provtrycka sitt system.
Jag tyckte först att det var överreklamerat för allt man bygger är ju tätt.

jo visst eller hur ... jag byggde liknande tryckutrustning och lossade kamaxeln .
Tryckte med 1 bar till att börja med ,fan det blåste halv storm i garaget
läck i intercoolern som hade spruckit dumpventilerna höll inte tätt
spjällhuset läckte överallt och spridarhylsorna läckte.

så min rekomendation är PROVTRYCK..