Tips o tricks MS
Moderator: backeliten
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Tips o tricks MS
Ingen som kan tala om vilket håll kondensatorn ska sättas?
Tänkte göra detta imorrn och har googlat som en idiot utan resultat!
Tänkte göra detta imorrn och har googlat som en idiot utan resultat!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Tips o tricks MS
Om det är en stor elektrolytkondensator du skall montera så är dom märkta, ibland både + och -, ibland bara -.
Om du vänder den fel kommer den att explodera, inget att rekommendera.
Om du vänder den fel kommer den att explodera, inget att rekommendera.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 2576
- Blev medlem: fre feb 26, 2010 3:47 pm
- Ort: Bollebygd
Re: Tips o tricks MS
Jo tack, men det var polariteten på kortet jag undra över!
Men har lyckats luska fram att minussidan ska ha kontakt med jordsidan på DB37an, så det ska nog lösas!
Men har lyckats luska fram att minussidan ska ha kontakt med jordsidan på DB37an, så det ska nog lösas!
Garagetråden
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
PV 544 -64 - frugans sommarbil!
Projekt hysterisk seven - Projekttråd
245 GLT -90 - brukis, snart med V12a!
Amazon kombi -64 - brukisprojekt!
Cheva brandbil -45 - hotrod XXXXL!
Cheva master deluxe -38 - blivande street/ratrod!
+Nåra T!
Re: Tips o tricks MS
Hej
Har som många andra problem med MS och Vr-sensor. Sprutet är ett MS1 V3 som är köpt färdigt från stockholm och jag använder orginal vr-sensor, Motorn är en volvo b21 med 60-2 hjul.
Har gjort lite allt möjligt bland annat försöka ställa in potarna enligt Backelitens guide men ger inget resultat. Det går dock inte att ställa hysteresen 0,5-0,6 V under trigger (som jag ställer på 1,35 V. Volt från sensorn ligger på 0,98V) Pga när man jordar ingången så stiger volten.
Enligt MS guiden så ska det bästa sättet att ställa in potarna genom att använda ett oscilloscope. När jag provar det så får jag en fin sinusvåg från vr-sensorn med MS avstängt. Slår jag på MS så blir det brus på vågen vilket jag tror är det man vill filterar bort med hysterespoten.
Frågor
Finns det något enkelt sätt att testa om ingången fungerar över huvudtaget? (vifta med skiftnyckel framför vr-sensorn funkar inte).
Kan det vara så att volvos orginal sensor är extremt olämplig till MS? Tycker att det verkar som om volterna från den vr-sensorn ligger i botten på spanet av vad man kan använda.
Kan man se vilken mV triggern och hysteres ligger på i filtert på MS genom att använda ett oscilloscope? Isåfall vart sätter man mätproberna?
Då borde man lätt kunna ställa in potarna genom att gämföra in och filter singnal/styrka.
_________________________________________________________________________________
Har testat under kvällen med en hallsensor bara för att få en tydlig trigger signal men MS vägrar reagera på något.
Behöver också hjälp med att identifiera för vad min box är byglad. Den ska vara gjord för vr-sensor och jag tycker att den påminner om (V3.0 board - VR Input with pullup for hall sensors, LS2/58X, optical sensors or points) men det finns sladdar som inte sitter på exakt samma ställe som bilderna på msextra.com
(Bilderna nedan är min box)
Har som många andra problem med MS och Vr-sensor. Sprutet är ett MS1 V3 som är köpt färdigt från stockholm och jag använder orginal vr-sensor, Motorn är en volvo b21 med 60-2 hjul.
Har gjort lite allt möjligt bland annat försöka ställa in potarna enligt Backelitens guide men ger inget resultat. Det går dock inte att ställa hysteresen 0,5-0,6 V under trigger (som jag ställer på 1,35 V. Volt från sensorn ligger på 0,98V) Pga när man jordar ingången så stiger volten.
Enligt MS guiden så ska det bästa sättet att ställa in potarna genom att använda ett oscilloscope. När jag provar det så får jag en fin sinusvåg från vr-sensorn med MS avstängt. Slår jag på MS så blir det brus på vågen vilket jag tror är det man vill filterar bort med hysterespoten.
Frågor
Finns det något enkelt sätt att testa om ingången fungerar över huvudtaget? (vifta med skiftnyckel framför vr-sensorn funkar inte).
Kan det vara så att volvos orginal sensor är extremt olämplig till MS? Tycker att det verkar som om volterna från den vr-sensorn ligger i botten på spanet av vad man kan använda.
Kan man se vilken mV triggern och hysteres ligger på i filtert på MS genom att använda ett oscilloscope? Isåfall vart sätter man mätproberna?
Då borde man lätt kunna ställa in potarna genom att gämföra in och filter singnal/styrka.
_________________________________________________________________________________
Har testat under kvällen med en hallsensor bara för att få en tydlig trigger signal men MS vägrar reagera på något.
Behöver också hjälp med att identifiera för vad min box är byglad. Den ska vara gjord för vr-sensor och jag tycker att den påminner om (V3.0 board - VR Input with pullup for hall sensors, LS2/58X, optical sensors or points) men det finns sladdar som inte sitter på exakt samma ställe som bilderna på msextra.com
(Bilderna nedan är min box)
Re: Tips o tricks MS
det är rätt kopplat på kortet för VR signal.
har du använt skärmad kabel mellan box och givare?
Edit: såg nu att det var ett gammalt inlägg...
har du använt skärmad kabel mellan box och givare?
Edit: såg nu att det var ett gammalt inlägg...
http://etanoldrift.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Tips o tricks MS
Har ett ms1v3 liggande där jag inte vet vad det sitter för mapsensor i, hur ser jag detta enklast? Koppla upp mot datorn och se hur högt den ger utslag på tryck?
Mvh
Mvh
Re: Tips o tricks MS
Står väl ett nummer på den?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Tips o tricks MS
Koppla in datorn och välj mapsensor. Väljer du fel kommer den inte att visa 100kpa med motorn avstängd
Rätt säker på att det är så iaf
Rätt säker på att det är så iaf
Re: Tips o tricks MS
Har konstaterat att det är en 2,5 bars mapsensor. Fråga nummer två: Hur svår är den att byta? Ta bort den gamla, löda dit den nya och byta mapsensor i tuberstudio?
Re: Tips o tricks MS
Kan du löda så inte alls svårt
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Tips o tricks MS
Hej har just köpt ett beggat ms I V3
Jag undrar om man kan på ett enkelt sätt få igång boxen på bänken
Jag undrar om man kan på ett enkelt sätt få igång boxen på bänken
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Tips o tricks MS
Du laddar ner TunerStudio, ansluter USB, och kopplar 12V till boxen.
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.
Re: Tips o tricks MS
12vpå pin20 å vilken pin på jorden?
Re: Tips o tricks MS
Pin 28 menade jag
- Performance_seeker
- Forumsberoende
- Inlägg: 886
- Blev medlem: mån sep 19, 2011 1:48 pm
- Ort: Nordmaling
Re: Tips o tricks MS
Du kommer att behöva manualer, här finns dom:
https://www.msextra.com/manuals/ms3manuals/
https://www.msextra.com/manuals/ms3manuals/
Martin, Mopar 512 cui, E85, MegaSquirt MS3X fully sequential ign. & inj.