Sida 1 av 6

Amazon, Turbokonverterad *TILL SALU*

Postat: sön jun 05, 2005 12:15 pm
av henkeboi
Såhär till sommarn tänkte man att det vore gött med turbo under huven på amazonen (det är en -67a).
Nu sitter det en B20 (6 bultad) i och toppen ska snart bort för kompsänkning.
Tänkte bygga en snik anläggning med T3 turbo, intercooler och dump, laddtryck max 0,5 bar ungefär.
Förgasaren är klar för laddtryck, den har borrad nålventil, turbonål, lite spänd fjäder m,m.
Tänkte dra grenröret precis vid generatorn o sen ganska högt upp så turbon kommer nog genom huven, iaf halva.
Oljereturen blir nog i ventilkåpan.
240T pump o malpassi regulator.

//Henke

Postat: sön jun 05, 2005 4:12 pm
av DOCen
Använd alu-intercoolern! Klarar högre tryck, smidigare, snyggare och förmodligen betydligt effektivare än musse pigg 8)

Postat: sön jun 05, 2005 10:05 pm
av Gunnar
Ska du trycka igenom strombergan så skippa intercoolern, bättre att ha ett kort tryckrör än ha ett långt som sabbar gassvaret,du kan ändå inte ladda nå mycke med en sån förgasare....

Postat: mån jun 06, 2005 11:10 am
av henkeboi
Galne Gunnar skrev:Ska du trycka igenom strombergan så skippa intercoolern, bättre att ha ett kort tryckrör än ha ett långt som sabbar gassvaret,du kan ändå inte ladda nå mycke med en sån förgasare....
går att ladda runt en bar och nog mer därtill med enkel strombergare (modifierad) och går att få ut 200hk, vilket jag dock inte hade tänkt göra. har planerat ett laddtryck på runt 0,5 bar max, gassvar käns som lägre prioritet, jag kyler nog hellre av luften och ser att motorn håller ihop och ger mig den lilla effektökning som jag önskar med denna installation. motorn kommer nog bli lite seg att få upp i laddtryck, men å andra sidan så skonar det nog drivlinan en stund (som typ är original).

Postat: mån jun 06, 2005 1:42 pm
av fizz
annars kan du jue flytta batteriet till skuffen, så finns det jue gott om plats!

Postat: mån jun 06, 2005 9:14 pm
av henkeboi
fizz skrev:annars kan du jue flytta batteriet till skuffen, så finns det jue gott om plats!
ja den tanken har slagit mig också...men det finns ju ganska gott om plats som jag ser det nu. får se vad det blir.

Postat: ons jun 08, 2005 12:04 pm
av henkeboi
har pillat lite med grenröret, som ska gå precis vid generatorn och sen en bra bit uppåt. svetsarna ser ut som skit, använder flusstråd och det är inge vidare :cry: skulle vart värre om man var seriös med bilen :) ...menmen nu är det är tätt iallafall.
Har även lämnat in T3 flänsen på TIG svetsning, den kommer senare idag.

Postat: ons jun 15, 2005 7:22 pm
av henkeboi
Nu är grenröret klart! har målat det med silvrig värmevärg oxå (ska tåla ca800grader). Sen var det tänkt att jag skulle ta bort toppen idag och bearbeta förbränningsrummen lite, men nejdå..en topplocksbult gick av och nu får jag inte bort toppen!!!
Mkt trevligt. :evil:

bilder på grenröret:

Bild

Bild

Postat: ons jun 15, 2005 10:09 pm
av Turbo_Rekord
åh fan hatar då bultarna går av :twisted:'

Postat: ons jun 15, 2005 10:25 pm
av henkeboi
det löste sig efter ja slagit in en massa mejslar mellan block o topp så fick ja bort toppfan efter en stund, svetsade dit en mutter o lossade topplocksbulten sen...du blir det till att fixa med toppen imorrn :)

Postat: tor jun 16, 2005 9:33 pm
av Nicklas
några bilder då grenrör sitter under huven?

Postat: tor jun 16, 2005 9:47 pm
av henkeboi
Idag har jag jobbat en del med toppen, portat en del på avgas och lite lite på insug. har jämnat till de vassa kanterna i förbränningsrumen och tagit bort lite squish runt insugsventilen..syns mkt dåligt..kan fota mer imorron.
Bild

Postat: tor jun 16, 2005 9:48 pm
av henkeboi
NikkE skrev:några bilder då grenrör sitter under huven?
nej tyvärr.. eftersom toppen nu är av så får ja fota det lite senare...men jag kan säga att turbon kommer sticka upp en hel del, o även kanske grenröret, som vart längre än ja beräknat, kanske inte så snyggt menmen...får se hur de blir sen.
har förresten beställt en 2mm toppackning och ventiltätningar från KG idag.

Postat: fre jun 17, 2005 3:48 pm
av Nicklas
Okey håller själv på med en 140 B20trubo .så kommer din turbo sticka upp genom huven?

Postat: fre jun 17, 2005 8:40 pm
av henkeboi
japp..turbon kommer hamna en bit över höger framskärm ungefär, tror även grenrör o tryckrör kan sticka upp en bit..får se hur jag gör med motorhuven :)