Sida 1 av 1
Summit 900 -02
Postat: sön sep 06, 2009 6:02 pm
av Adrian
Hej, här är några bilder och info om mitt senaste projekt.
Grunden består av en summit 800 -02 förlängd till 396, motorn är från en 96:as thundercat, köpte den helt original förutom att det sitter mikuni flatslide. Bänkad av tidigare ägare till 165hk. Dom ser lite speciell ut, ska ta bilder i mårn på dom.
Jag har gjort klart motorfästet och piporna, har inte ändrat längden nånting, utan bara vinklat om dom för att passa summiten med stängd huv. Motorn som sitter i fick jag på köpet, "rätta" motorn ligger i delar i väntan på packningar.
Har även börjat att slipa ur kanalerna i cylindrarna och tagit bort "gjutskägget" i portarna. ska putsa till blocket lite lätt åxå. Tänkte lämna iväg den för bänkning när allt är klart. Nån som har nått tips på vart? bor 10 mil norr om östersund. Lägger även in bilder på mitt förra projekt, ex 670 H.O, här utan riktigt dyna...
mvh adrian
Postat: sön sep 06, 2009 6:08 pm
av stecka
häftigt bygge

ljungrens motorteknik i matfors kan du bänka hos.
Postat: sön sep 06, 2009 6:30 pm
av Adrian
tack det var ett snabbt svar!
Vet du vad dom tar för bänkning och justering ca?
Den här gick riktigt bra! men den är såld nu.
Så här såg piporna ut innan mod, stack ut ca 12cm framför huven.
ska lacka piporna och även linda dom. Ljuddämpare består av 3st separata burkar. Behövde ta bort förstärkningarna till bågen fram pga piporna, men jag ska tillverka nya.
Mvh Adrian
Postat: sön sep 06, 2009 7:49 pm
av nitraM
Postat: sön sep 06, 2009 7:56 pm
av Adrian
Tack för tipsen, bra pris, 1500kr för 2-3h och då får man pröva olika bestyckningar. Kul att se vad den kan leverera i bänken.
mvh adrian
Postat: sön sep 06, 2009 7:58 pm
av Dennis Öhman
Har du fråga va mats tikka vill ha? Han e närmare än Lule från ditt håll..
Postat: sön sep 06, 2009 8:05 pm
av Adrian
nej jag har inte kollat med tikka. han är ju van med thundercat och har ju plockat ut bra med effekt. får maila runt och kolla prisförslag. Är det några fler här som åker trippel mountain?
mvh Adrian
Postat: sön sep 06, 2009 10:26 pm
av stecka
Postat: sön sep 06, 2009 11:11 pm
av Dennis Öhman
Vet tyvärr inte någon som pker trippel moutain, Har personligen inte haft något emot tripplar trotts att många verkar ogilla dom i lössnö pga vikten.. Men rätt byggd för lössnö så tror jag absolut förutsättningarna finns för att få den att gå ruskigt bra i snön.. Synd bara att du bygger på en 02as summit, hade nog hellre sett än mountaincat arcticfrälst som man är

Postat: mån sep 07, 2009 8:15 pm
av Adrian
anledningen till att det blev just summit, är att den tillhörde en kompis tidigare. Han förlängde den och satt på ny matta, året efter small veven av så han tappade intresset = bra pris.
Här är en bild på locket på förgasaren, det är mikuni flatslite, men upptill är det är ställbar bult, den följer med trotteln upp, fast den är inte fastskruvad i den? ska ändå plocka upp förgasarna för rengörning, men jag har inte sett nått liknade förut? Nån som har nån teori?
mvh Adrian
Postat: mån sep 07, 2009 8:19 pm
av Adrian
tänkte även förlänga chassiet och montera en extra kylare längst bak, som det är nu kastar den all snö rakt bak istället för upp mot kylaren.
nån som har nåt till salu?
mvh adrian

Postat: mån sep 07, 2009 9:06 pm
av stubben
hoppas du vet vad du gör kring 2taktarn. en 4taktare är inte lika beroende av sitt avgassystem. fel tryck= effekt minskning eventuelt ras. kan ju bli bättre också men finns ju en anledning till varför det bara finns några få tillverkare av pipor. lycka till!
Postat: tis sep 08, 2009 4:31 pm
av AntonD
stubben skrev:hoppas du vet vad du gör kring 2taktarn. en 4taktare är inte lika beroende av sitt avgassystem. fel tryck= effekt minskning eventuelt ras. kan ju bli bättre också men finns ju en anledning till varför det bara finns några få tillverkare av pipor. lycka till!
bland det första han skrev va ju att han inte ändrat längden nåt på piporna
Postat: tis sep 08, 2009 4:47 pm
av Dennis Öhman
AntonD skrev:stubben skrev:hoppas du vet vad du gör kring 2taktarn. en 4taktare är inte lika beroende av sitt avgassystem. fel tryck= effekt minskning eventuelt ras. kan ju bli bättre också men finns ju en anledning till varför det bara finns några få tillverkare av pipor. lycka till!
bland det första han skrev va ju att han inte ändrat längden nåt på piporna
Jo men längen avgör inte allt, Areorna e lika viktiga!
Postat: tis sep 08, 2009 4:53 pm
av Adrian
jag hoppas jag gjort rätt=) jag har inte ändrat längden nånting, jag har bara vinklat om dom, där jag skurit ur en vinkel, har jag satt den biten på andra sidan böjen. hoppas ni förstår. så den ska ha samma längd och väldigt lika area som orginal. Om det blivit bättre eller sämre visar sig när den ska bänkas. Men tack för synpunkterna!
mvh adrian