Sida 1 av 2
Bakaxel Cheva Van?
Postat: ons sep 09, 2009 1:55 pm
av Turbokoftan
Någon som vet om denna lämpar sig till en personbil, hur pass tungdriven den är mot en låt säga volvo 1031:a som exempel?
Något att satsa på i ett fulbygge? =)
Hur mycket "klarar" en sån i effektväg?
Postat: ons sep 09, 2009 2:04 pm
av JoBy
Om det är en med 8 hjulbultar så håller dom för allt. Tror kronhjulet är 11.5 tum, lite stadigare än dom pyttiga Ford 9-tum-axlarna.
Sedan finns det axlar med 6-bult och även 5-bult beroende på hur stadig vanen är.

Postat: ons sep 09, 2009 2:16 pm
av JoBy
G20 med 5-bult:
G20 med 6-bult:
G30 med 8-bult

Postat: ons sep 09, 2009 2:43 pm
av nord
Det är en G20 med 5-bult som sitter på den aktuella Vanen.
Postat: ons sep 09, 2009 3:20 pm
av JoBy
Jag tror inte det är någon fantastisk skillnad, varken i styrka eller tungdrivenhet, jämfört med en vanlig volvoaxel.
Postat: ons sep 09, 2009 4:40 pm
av Turbokoftan
Tack för svar bra svar!
Betyder det att den håller för ungefär lika mycket som en vanlig volvo axel? Att man lika gärna kan använda en sån alltså?
Drivaxlar de måste väl vara mycket grövre (bättre?) på chevan, eller?
Postat: ons sep 09, 2009 5:38 pm
av Blom
har för mig att vovlos drivaxlar är grövre än chevas..
Hörde om någon som stoppade volvo axlar i sin cheva axel..
Postat: ons sep 09, 2009 6:17 pm
av Whiplash
G30 axlarna är betydligt mer tungdrivna än G20
Postat: ons sep 09, 2009 6:58 pm
av Nova Jörgen
Är det en GM 8,5 tums 10 bultbakaxel så är den lättdriven har betydligt kraftigare pinjong och kronhjul än en volvo 1031 axel. Utbudet på eftermarknadsdelar är stort och priserna hyggliga. Med lite enkla modifieringar så klarar den mycket höga effekter och tunga bilar. Orginaldrivaxlarna med C-cliplåsningen är inte godkända för dragracingbruk. Kraftiga eftermarknadsdrivaxlar är lättilgängliga och kan fås i nästan vilket utförande som helst. Diametern på rören i axelhuset är större än på volvo axeln vilket gör att dom inte flexar lika lätt.
Mvh.
Postat: ons sep 09, 2009 11:01 pm
av Turbokoftan
Blom142, nu när du säger det så känner jag igen att jag läst det, tror det faktiskt var här på sävar till och med.
Men tack för svar allihopa, jättebra.
Nova Jörgen, En liten fundering bara för en som inte kan något om jänkeaxlar.. 8,5tum och 10-bult, vad innebär det o vars ser man det på axeln?
Är det möjligt att det sitter en sån på en g20 van?
Detta är främst spekulationer från min sida då jag ev funderar på att bygga något snikbygge, har ev fått tag i en van som man kunde ta axel och en del av kardanet ifrån o kanske flytta över till en vanlig bil.. MEN, vet inte om det är bättre o bara satsa på en volvo axel direkt som är lätt o få tag i lite varstans.. Svetsdiff lär det bli hursomhelst, för bromsad diff lär de väl inte sitta i t.ex. g20:in?
Mvh
Cristofer
Postat: tor sep 10, 2009 12:14 am
av JoBy
8.5tum är storleken på kronhjulet.
10-bult är antalet bultar på locket.

Postat: tor sep 10, 2009 7:14 am
av Kristoffer Helle
I norgje så sejer dom som driver med chevy axlarna at 10-bult er antal bultar som höl kronhjulet. (allså man måste öpna för at se om det er en 10-bult axel)
Postat: tor sep 10, 2009 8:54 am
av Turbokoftan
Tack för bilden den var bra!
Mvh
Cristofer
Postat: fre sep 11, 2009 8:42 am
av Turbokoftan
Nova Jörgen skrev:Är det en GM 8,5 tums 10 bultbakaxel så är den lättdriven har betydligt kraftigare pinjong och kronhjul än en volvo 1031 axel. Utbudet på eftermarknadsdelar är stort och priserna hyggliga. Med lite enkla modifieringar så klarar den mycket höga effekter och tunga bilar. Orginaldrivaxlarna med C-cliplåsningen är inte godkända för dragracingbruk. Kraftiga eftermarknadsdrivaxlar är lättilgängliga och kan fås i nästan vilket utförande som helst. Diametern på rören i axelhuset är större än på volvo axeln vilket gör att dom inte flexar lika lätt.
Mvh.
Verkar sitta en 8,5" på bilen i fråga, men c-cliplåsning vad innebär det och hur ser man det? Något som följs strikt på tävlingar?
Mvh
Cristofer
Postat: fre sep 11, 2009 8:56 am
av Stener
Turbokoftan skrev:Nova Jörgen skrev:Är det en GM 8,5 tums 10 bultbakaxel så är den lättdriven har betydligt kraftigare pinjong och kronhjul än en volvo 1031 axel. Utbudet på eftermarknadsdelar är stort och priserna hyggliga. Med lite enkla modifieringar så klarar den mycket höga effekter och tunga bilar. Orginaldrivaxlarna med C-cliplåsningen är inte godkända för dragracingbruk. Kraftiga eftermarknadsdrivaxlar är lättilgängliga och kan fås i nästan vilket utförande som helst. Diametern på rören i axelhuset är större än på volvo axeln vilket gör att dom inte flexar lika lätt.
Mvh.
Verkar sitta en 8,5" på bilen i fråga, men c-cliplåsning vad innebär det och hur ser man det? Något som följs strikt på tävlingar?
Mvh
Cristofer
Ja på dragracingtävlingar. Men där får du heller inte använda svetsdiff som du ska använda så det är nog inget du behöver bry dig om, Och eftersom det blir ett snikbygge så lär du knappast vara med i någon dragracetävlingar. På vanliga gatbilstävlingar så säger dom inget om det, står heller inget om det i EDPS-reglementet.