Jag har funderat om att byta kamaxeln till min Saab 96 v4 med turbo. Jag har kört med ganska många olika kammar,och jag tycker att original har funkat bäst hittils..Sugmotorkammar som jag har körde med har för små nockvinkeln tycker jag,och avgasmottryck stiger över laddtryck ganska lätt.
Hurdana borde kamvärden vara,om jag siktar registret mellan ca.4500-8000rpm?Toppeffekt vill jag ha ca.300hk,och bättre respons än nu..
Motorn är bromsad med gamla kombination 200hk@6550rpm/222nm/6190rpm 1bar, med 6,5:1C/R, vi ökade också laddtryck till 1,5bar men avgasmottryck var över 2,5bar och den gav bara 220hk..
Motorspec:
-1500cc bore 90mm stroke 58.86mm
-hemportade toppar,jag har änvänt som modell denna sidor,och denna
-ventiler 36mm ut 42mm in, "vw bubbla fjäder" och crmo retainers
-C/R ca 7,5-8,5:1 vet inte ännu, rekommendationer? svarvade orig. kolvar iaf.
-hemgjord insug, runners ca. 12cm långa,fullradie trattar, plenum volym ca 3liter. 60mm spjäll
-grenrör 48mm tube, ca.60cm långa pipor
-Holset hx35 54in (billet) 60ut, avgashus 0,7A/R eller 1.0 A/R
-Stort kina ic
-Megasquirt med 4bars map och edis tändning
-V-power eller 98e
Tack!
Hjälp med kamval?
-
- För lite laddtryck
- Kontakt:
Kammar V4
Hej! Hatten av för modiga män som inte backar för att ladda en V4:a! Inga problem i min värld att lyckas men man måste vara lite duktigare än med en radfyra. Lätt att cylindrarna stör varann och dessutom blir inte alla cylindrar lika störda.
Först skulle jag vilja veta tändföljd där Du anger hur Du numrerar cylindrarna. utgår från 60deg bankvinkel ala Ford.
Hur Du byggt Ditt avgasgrenrör? Ange längder o diam på rören och hur de går samman.
Hur ser Ditt insugningsplenum ut?
Vad vet Du om turbinen? Står det nått på turbinhusets storlek.
När detta är känt kanske jag kan förklara hur Din fyllnadsgrad ser ut dvs hur motorn andas oberoende uppladdningsnivå.
mvh Lennarth
Först skulle jag vilja veta tändföljd där Du anger hur Du numrerar cylindrarna. utgår från 60deg bankvinkel ala Ford.
Hur Du byggt Ditt avgasgrenrör? Ange längder o diam på rören och hur de går samman.
När detta är känt kanske jag kan förklara hur Din fyllnadsgrad ser ut dvs hur motorn andas oberoende uppladdningsnivå.
mvh Lennarth
BoostBusters
Tack!
Jag vet inte exact vad du menar, jag förstår inte svenska så bra..
Jag har enkelblåstoppar, och mitt grenrör ser ut så här OD diam är 48mm,och längder är ca 60cm som ja sagt.
Plenum ser ut så här
Gamla turbinhus var 8# holset, men jag har köpt två olika turbinhus, 0.7A/R och ca. 1A/R , för att man kan byta det i bänken och kolla resultat.
Jag vet inte exact vad du menar, jag förstår inte svenska så bra..
Jag har enkelblåstoppar, och mitt grenrör ser ut så här OD diam är 48mm,och längder är ca 60cm som ja sagt.
Plenum ser ut så här
Gamla turbinhus var 8# holset, men jag har köpt två olika turbinhus, 0.7A/R och ca. 1A/R , för att man kan byta det i bänken och kolla resultat.
Re: Kammar V4
Jag översätter det tekniska här:Lennarth Zander skrev:Hej! Hatten av för modiga män som inte backar för att ladda en V4:a! Inga problem i min värld att lyckas men man måste vara lite duktigare än med en radfyra. Lätt att cylindrarna stör varann och dessutom blir inte alla cylindrar lika störda.
mvh Lennarth
Sylinterit häiritsevät herkästi toisiaan ja lisäksi kaikkia sylintereitä ei häiritä yhtä paljoa. Haluaisin tietää sytytysjärjestyksen ja sen miten sylinterit on numeroitu. Onko koneessa 60 asteen V-kulma? Millaiset ovat pakosarjat? Anna putkien pituudet ja halkaisijat. Kaikki mitat ahtimesta. Näillä tiedoilla voin ehkä kertoa miten koneesi täyttyy eli miten hengitys toimii eri ahtopaineilla.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
va bra du översätter
, jag vet hur det är att läsa finska bilforum och det är nog lika svårt tvärt om.
innan vi går igenom kamvalet mer ingående så tycker jag det låter lite lustigt att du får så högt avgastryck?
har du gjort nån så kallad provtryckning av turbo systemet?
sen lägg gärna upp nå bilder på motorrumet.

innan vi går igenom kamvalet mer ingående så tycker jag det låter lite lustigt att du får så högt avgastryck?
har du gjort nån så kallad provtryckning av turbo systemet?
sen lägg gärna upp nå bilder på motorrumet.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Joonas (Suppari) skickade lite svar åt mig att översätta till svenska, här kommer de:
Vinkeln mellan bankerna är 60 grader. Tändföljden är 1342, så att ettan är höger fram, tvåan höger bak, trean vänster fram och fyran vänster bak.
Bild på grenröret:
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1687712.jpg
Ytterdiameter på röret är 48mm och längden ca. 600mm.
Mera bilder finns här:
http://kuvablogi.com/blog/18248/1/
Dubbelturboarrangemanget är slopat numera.
Kompressor inducer 54mm, kompressor exducer ca. 80mm. Avgas exducer 60mm. Det finns två avgashus, a/r 0.7 för gatan och a/r 0.9 för strippen. Till strippen finns dessutom 125hkr lustgas.
I effektmätningen läckte ett tryckrör och dessutom strulade dubbelturboarrangemanget till det troligen. Nu med enkelturbo är mottrycket vid 2 bar ladd ca. 2.5 bar. Med 1 bar ladd är mottrycket lite under 1 bar.
Vinkeln mellan bankerna är 60 grader. Tändföljden är 1342, så att ettan är höger fram, tvåan höger bak, trean vänster fram och fyran vänster bak.
Bild på grenröret:
http://kuvablogi.com/nayta/prev/img1687712.jpg
Ytterdiameter på röret är 48mm och längden ca. 600mm.
Mera bilder finns här:
http://kuvablogi.com/blog/18248/1/
Dubbelturboarrangemanget är slopat numera.
Kompressor inducer 54mm, kompressor exducer ca. 80mm. Avgas exducer 60mm. Det finns två avgashus, a/r 0.7 för gatan och a/r 0.9 för strippen. Till strippen finns dessutom 125hkr lustgas.
I effektmätningen läckte ett tryckrör och dessutom strulade dubbelturboarrangemanget till det troligen. Nu med enkelturbo är mottrycket vid 2 bar ladd ca. 2.5 bar. Med 1 bar ladd är mottrycket lite under 1 bar.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Kontakt:
ok men är den ricktigt tryck testad nu då så det inte läcker nån annan stans också?
tycker det är konstigt det ska inte bli sånt avgastryck.
det står att det fins ett 0.7 och ett 0.9 a/r avgashus??? holset har aldrig benämt sina avgashus så vad jag vet? inget hemma bygge avgashus?
jag har en holset hx 35 är den har 56mm in och 65mm ut och med 16# avgashus en sån ger långt mycke lägre avgastryck på de laddtrycken och de effekter som nämns.
detta bör redas ut först men om man snackar kam ett tag och om man utgår från att ni får avgastrycket klart under laddtrycket så skulle jag ändå med tanke på de begränsade grenrör/topplocks utblåsen va lite måtlig med kam valet och satsa på nått mot ca 245-250grader mätt på kammen och 1.27mm lyft sen försöka få upp lyftet så mycket som möjligt istället.
kan kolla kammar åt er sen.
vad är det för lyftar dim och vilken vipp utväxlig har ni?
tycker det är konstigt det ska inte bli sånt avgastryck.

det står att det fins ett 0.7 och ett 0.9 a/r avgashus??? holset har aldrig benämt sina avgashus så vad jag vet? inget hemma bygge avgashus?
jag har en holset hx 35 är den har 56mm in och 65mm ut och med 16# avgashus en sån ger långt mycke lägre avgastryck på de laddtrycken och de effekter som nämns.
detta bör redas ut först men om man snackar kam ett tag och om man utgår från att ni får avgastrycket klart under laddtrycket så skulle jag ändå med tanke på de begränsade grenrör/topplocks utblåsen va lite måtlig med kam valet och satsa på nått mot ca 245-250grader mätt på kammen och 1.27mm lyft sen försöka få upp lyftet så mycket som möjligt istället.
kan kolla kammar åt er sen.
vad är det för lyftar dim och vilken vipp utväxlig har ni?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Jensas Speedshop
Här kommer igen lite svar:
Systemet är inte provtryckt, men provtrycks efter ihopmonteringen. Turbon hade skiljeväggen bortslipad, den var konstruerad med ett spjäll som stängde ena inloppet tills laddet kommit. Dessa slopades efter effektmätningen, men skiljeväggen saknades alltså då 2.5 bar mottryck mättes vid 2 bars ladd. Motorn var en mycket medkörd standardmotor då.
0.7 och 0.9 a/r avgashusen är svarvade Garrett hus och dessa är nu normala, med skiljevägg. Även ett #16 intakt Holset hus finns att tillgå. Nu är blocket ett nyrenoverat, IC:n större, kammen skall väljas och lustgasen kopplas. Vipparmarnas utväxling är 1.5. Lyftaren mäts snart upp.
Systemet är inte provtryckt, men provtrycks efter ihopmonteringen. Turbon hade skiljeväggen bortslipad, den var konstruerad med ett spjäll som stängde ena inloppet tills laddet kommit. Dessa slopades efter effektmätningen, men skiljeväggen saknades alltså då 2.5 bar mottryck mättes vid 2 bars ladd. Motorn var en mycket medkörd standardmotor då.
0.7 och 0.9 a/r avgashusen är svarvade Garrett hus och dessa är nu normala, med skiljevägg. Även ett #16 intakt Holset hus finns att tillgå. Nu är blocket ett nyrenoverat, IC:n större, kammen skall väljas och lustgasen kopplas. Vipparmarnas utväxling är 1.5. Lyftaren mäts snart upp.