Sida 1 av 21

Steves orangea 242 -75 Dyno del 2 (528.2hk)

Postat: tor sep 17, 2009 12:08 am
av Erik Sandström
Hallå hallå

Jag köpte bilen för ett par år sedan av Simon Halin i hörnefors, då utan motor & låda. Ett sådant kitt bestående av en lågfriktions b230 +m46 plockades ur en krockad -75:a och montades ned tillsammans med weber 45 x2 och ett holsett h1c (ca 50mm in)under våren i år. En stor IC från KL-racing, en MSD 6 AL med standard spole och en bredbands lambda höjde trivselfaktorn avsevärt. Med dessa delar något sånär intunade klarade bilen 0-100 på 5,6s & 201m på 8,9 med vinterdäck (0,8-0,9 bars tryck), vilt slirande original koppling(3:an)och en helt stock, aldrig öppnad eller ens bytt kam, lågfriktionsmotor med 8 av sina 9 liv avverkade. Håller just nu på att byta låda men har stött på lite problem och jag söker nu efter en främre grov mellanaxel med m45 längd(ca75 cm).

bilder kommer senare, har ingen kamera :roll:

Postat: tor sep 17, 2009 5:00 am
av JonasW
Äntligen en tråd!

Motorn då, hur mår den idag efter "soppatorsken"? :)

Postat: tor sep 17, 2009 5:28 am
av Eric Wiklund
vad skiljde mot den axel jag hade?
om du har grova som är från 164an så kan vi nog göra upp om den! :thumbright:

Postat: tor sep 17, 2009 1:44 pm
av Erik Sandström
Motorn då, hur mår den idag efter "soppatorsken"? Smile

Den går, kanske inte så mycket mer men den fugerar än :hihi:

vad skiljde mot den axel jag hade?
om du har grova som är från 164an så kan vi nog göra upp om den!

Min är ca 81 cm från yttre delen på korset till andra änden, den jag behöver är ca 75 cm på samma mätpunkter. Om du gräver fram en groving med dom måtten är min axel for free :thumbright:

Postat: tor sep 17, 2009 2:25 pm
av Jens Gustavsson
hoppas du hittar en axel snart annars skicka den tillSMT som sakt.

conny kompas 300 måste slås innan det blir vinter i allafall :thumbright:

vad var det du hadde kört exakt?

Postat: tor sep 17, 2009 3:09 pm
av Erik Sandström
beställde en från mariestad idag,500:- :( ,tror dock det skulle kosta lika mycket på SMT. Den skulle komma i början på nästa vecka iallafall, så då blir det benz-breaking time. Den hade gått 8,902@ 201m & 5,63sek från 0 - 100. Skruvade ihop nästan hela bilen igår så det blir körning direkt axeln kommer. :twisted:

Postat: tor sep 17, 2009 3:59 pm
av Jens Gustavsson
hoppas den kommer före helgen :thumbright:

blir det tungt att slå conny så mekar vi dit en STS kam också :lol:

Postat: tor sep 17, 2009 7:31 pm
av Eric Wiklund
den andra axeln (164) kan jag bjuda på

Postat: fre sep 18, 2009 8:48 am
av Nicke Nyman
Bilder!!!! :thumbright:

Postat: ons sep 23, 2009 3:53 pm
av Jens Gustavsson
blir kul att se om det går att åka fortare än conny kompas gamla MB i helgen.

är den i drift nu eller? käns koppligen rätt?

Postat: ons sep 23, 2009 6:46 pm
av conny
koplingen är sprängd

tycker att vi ska göra upp med mopederna i stället :D

Postat: ons sep 23, 2009 8:20 pm
av Erik Sandström
har inte hunnit prova kopplingen, eller fota, men den kan ju knappast vara sämre än den gamla. lite småfix på fredag dag sen blir det snyta lite fram mot kuälla. nya launchen håller på vara klar nu också så med lite lägre tryck i vinterdäckena å nåra varv till på wastegaten kommer den nog gå en mitten eller låg 8 (hoppas jag).
ska det måsta bli ett mopeduppgör i år igen? då vill jag dynouppgör också:)

Postat: tis sep 29, 2009 6:27 pm
av Erik Sandström
har ordnat ny mellanaxel nu och varit ute å provat lite lätt, bilen känns pigg :D

lite bilder från i söndags

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Postat: tis sep 29, 2009 7:01 pm
av Stener
Riktigt riktigt fränt bygge :thumbright: helt i min smak :)

Är det fortfarande helt orört block? Isåfall vilket, FT?

Original topp/kam? storlek på spridare? sprut?

En massa frågor :D

Postat: tis sep 29, 2009 8:00 pm
av Peter L
Oöppnad b230A lågfriktionsmotor som gått 30000+mil har jag för mig det är. :hihi: