Sida 1 av 1

B23et Motorrecept åsikter

Postat: lör jun 11, 2005 4:23 pm
av Nipon
hej nu ska jag trima min motor som är en b23et från 760-84. jag har tänkt mig att ha följande saker i motorn:
topen från en 16v vet ej vilken.
turbo ska va en td04
grenröet ska va ett porta 940.
nya vevstakar å kolvar
acp från en saab
en fet öppen dump ventil
spridarna från s70R dom gröna
simos 2.5tum sport avgasytem
sen vet inte jag om jag har glömt nåt men det är vad jag hade tänk mig
så om ni har nå synpunkter på det här byget så skriv det!
m.v.h Nipon

Postat: sön jun 12, 2005 1:10 am
av caterpillar
topp fra en 234 ft...ok
turbo garret t30-35....0k
grenrør ,hemsmide,flens kl-racing.se...ok
vevstaker å kolvar,spm.se ...ok
pure-pf.com ,dump...ok
spridare....zatzy.com
3" AVGASS SPORT SYSTEM :!: :!:
borsch 044 pump.
ic...zatzy.com

Postat: sön jun 12, 2005 11:13 am
av Ersviken
skriv kanske ut hur mkt effekt du har tänkt dig till att börja med.

Har du underdel från en b23et så räcker den långt, 940 grenröret passar inte på en 16v topp. Vilken insprutning tänker du köra med ? (ger mer effekt att köpa typ Vems å slopa saker som hiffi hiffi dump och liknande grejjer)

Postat: sön jun 12, 2005 11:16 am
av Nicke Nyman
Beror ju helt o hållet på vad ditt effektmål är!

Gör ett eget grenrör om du inte har pengar att köpa ett färdigt, 3" downpipe ska du iaf ha. APC är inget dumt i de, jag har ett komplett till salu om du vill ha?!?
Vilken TD04 ska du använda dig av? 15t? 16t? 18t? 19t?

Lycka till!
MVH // Nicke 8)

Postat: sön jun 12, 2005 11:26 am
av henkeboi
tja med en 15t så kommer man inte långt, iaf inte på en b23et. TD04 18-19t kanske vore nåt.

Postat: sön jun 12, 2005 12:35 pm
av Nipon
Nicke Nyman skrev:Beror ju helt o hållet på vad ditt effektmål är!

Gör ett eget grenrör om du inte har pengar att köpa ett färdigt, 3" downpipe ska du iaf ha. APC är inget dumt i de, jag har ett komplett till salu om du vill ha?!?
Vilken TD04 ska du använda dig av? 15t? 16t? 18t? 19t?

Lycka till!
MVH // Nicke 8)
Ca 200-300h hade jag tänk mig. Grenröret tar jag från en B204FT. Hur mycket vill du ha för APC då? Men vilken 16v topp ska jag ta fundrar på
B204FT topen.
m.v.h Nipon

Postat: sön jun 12, 2005 12:42 pm
av Ersviken
2-300hk, då är det ingen större mening att byta till 16v topp, bara en massa extra arbete, 405 toppen som sitter på B23Et motorn räcker utan problem till 300hk (och mer därtill)

(Toppen som satt på 204Gt har sämre kammar och (tror jag) mindre ventiler samt är avsedd för en motorvolym på 2 liter, 234a topparna är nog både lättare att få tag på samt billigare.
men allt brukar hänga på vad man kan få tag på till bra priser, får du tag på en billig 204ft topp så orkar den nog också.

Postat: sön jun 12, 2005 1:18 pm
av Nipon
erssa skrev:2-300hk, då är det ingen större mening att byta till 16v topp, bara en massa extra arbete, 405 toppen som sitter på B23Et motorn räcker utan problem till 300hk (och mer därtill)

(Toppen som satt på 204Gt har sämre kammar och (tror jag) mindre ventiler samt är avsedd för en motorvolym på 2 liter, 234a topparna är nog både lättare att få tag på samt billigare.
men allt brukar hänga på vad man kan få tag på till bra priser, får du tag på en billig 204ft topp så orkar den nog också.
Jag trode att 405 topen satt på en annan motor typ men då blir en 405 topp! Vad kan man göra med den då? Nån som har nå bra ide till insuget spridarna bränslet........
m.v.h Nipon

Postat: sön jun 12, 2005 2:12 pm
av henkeboi
går att göra på många sätt, du hade ju tänkt använda gröna spridarna, sätt dom då på ett GLT insug som du får modda lite eller så sätter du dom där original spridarhålen sitter på 240T (får borra upp toppen för spridarna) och kör med original GLT insuget. annars går det bra att bygga eget insug o sätta spridarna på. en bränslepump från 240T duger fint. justerbar bränsletrycksregulator kan underlätta.

Postat: sön jun 12, 2005 2:33 pm
av Nipon
140ttic skrev:går att göra på många sätt, du hade ju tänkt använda gröna spridarna, sätt dom då på ett GLT insug som du får modda lite eller så sätter du dom där original spridarhålen sitter på 240T (får borra upp toppen för spridarna) och kör med original GLT insuget. annars går det bra att bygga eget insug o sätta spridarna på. en bränslepump från 240T duger fint. justerbar bränsletrycksregulator kan underlätta.
Hur mycket måste jag modda om jag ska sätta GLT insug med gröna spridar??
räcker inte bränslepump på bilen jag har? det är en 760-82 eller är 240
turbo bränslepump bätre?? och vart kan jag köpa en justerbar bränsletrycksregulator??? Det sitter 88GL Motor i bilen nu med nåt justerbar bränsle tryck vet ej hur det funkar men det är kompisen som
har fixa det å han säger att det ska funka?!
m.v.h Nipon

Postat: sön jun 12, 2005 5:29 pm
av Nicke Nyman
Nipon skrev: Hur mycket vill du ha för APC då?
m.v.h Nipon
Tjaa, skicka ett PM med ett bud, de är inte dyrt, runt 4 siffror. Boxen är omlödd och klar. Jag kan göra kopplingsschema åt dig oxå!

MVH // Nicke 8)