Avgasrörslängd på Volvo b30a

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Avgasrörslängd på Volvo b30a

Inlägg av Sten »

Hade funderingar på att bygga eget avgassystem till min 164a.
Tänkte använda E-grenrören och efter dom två till ett och sedan 2.5tums med två ljudämpare.

Eftersom grenröret till 123cyl sitter nästan en decimeter framför 456cyl bör jag då bygga så båda rören blir lika långa?
Eller är denna skillnad försumbar?
Tänkte dra 2 rör ungefär till växelådsbalken och sedan ihop då till 2,5tum.

Kan jag sätta en Y pipa direkt efter grenrören och sedan avgasröret?

Vad är dåligt och vad är bra?
Är 2,5tum lagom på en lite vässad 164a?

Motorspecen är som följer:

Helt renoverad,borrad 0,30,balanserad,Enem L10 kam,portad topp med 44/37ventiler,orginal dubbla stromberg och säkert nått mer jag inte kommer ihåg....
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

Ingen som har någon åsikt om detta?
Användarvisningsbild
calle Bengtsson
Forumsberoende
Inlägg: 791
Blev medlem: fre maj 25, 2007 7:27 pm
Ort: Stockholm
Kontakt:

Hej Sten

Inlägg av calle Bengtsson »

Jag tycker du skall köpa Pipemax , det är et data program för avgas rör och insug jag köpte mitt för 45 dollar .... det är billigt när man tänker pa vad det kan kosta i tid och bygga fel :)

http://www.maxracesoftware.com/pipemax36xp2.htm

för det later som du har lagt ner en heldel möda och pengar pa din B30

Kollektorn är superviktig för att fa fint vrid genom hela registret, tror man maste fa fart pü avgaserna

MVH calle
trött Familje far.... Hobby Bil Volvo 850 Kombi

Åker BMW 123 D :)))
Sten
Forumsberoende
Inlägg: 841
Blev medlem: tor jun 11, 2009 2:15 pm
Ort: Härjedalen.

Inlägg av Sten »

Ja jo det är klart att ett sådant system blir bäst men jag tänkte använda mig av E-grenrören och försöka göra det bästa av dom. Tror det blir bättre än orginal gjutjärnshistorien,med e-grenrören och ett bättre innsugsrör. Skulle ju helst haft extraktor och trippla weber/delorto eller insprut eller allra helst turbo och insprut! Men det är ju en kostnadsfråga.

Angående påkostad motor så är det inte jag som kostat på den utan en kompis,jag köpte den med detta trim så jag tänkte mest försöka få ut lite mera än det man får med orginalgjutjärnet...

Tackar för svaret!
Skriv svar