Sida 1 av 1
problem med ms vad ovanligt? Trigg-ning.
Postat: sön sep 27, 2009 11:27 am
av Dannelator
ja då var det dags igen. finns det ett system som krånglar mer än detta?

verkar tappa varvtalssignal då och då......

Bilen är en volvo 740 16 valve 88
triggar på svänghjulet med originalgivare....
Skall man justera VR potensometrarna?
nån som kan ge tips på ett bra sätt att ställa in dem?
Re: problem med ms vad ovanligt? Trigg-ning.
Postat: sön sep 27, 2009 4:54 pm
av Mikael S
Dannelator skrev:ja då var det dags igen. finns det ett system som krånglar mer än detta?
http://i11.photobucket.com/albums/a176/ ... e/Mega.jpg
verkar tappa varvtalssignal då och då......

Bilen är en volvo 740 16 valve 88
triggar på svänghjulet med originalgivare....
Skall man justera VR potensometrarna?
nån som kan ge tips på ett bra sätt att ställa in dem?
Ja vi-pec, linkm autronic, vems osv. Om man gör fel alltså. Det är ytterst sällan det är sprutet i sig som är problemet utan handhavandet.
Med dom dyra spruten så ingår det ofta härva etc som är nogrannt uttänkt för att inte generera störningar etc, ofta funkar det inte med vilken givare som helst utan man får åka med den som tillverkaren specat osv, det är svårare att göra fel mao.
Vad felet beror på är svårt att säga men oftast när detta inträffar har man fel avstånd på triggern mot tänderna, jordat sprutet dåligt, polvänt triggern, dålig kabel mellan sprut och givare, dålig jord till motorn, lågohm spridare osv.
Alltså är det nogrann felsökning som gäller och bygga bort eventuella saker som kan generera ett fel
Postat: mån sep 28, 2009 11:59 am
av youask
ja 95% av fallen är det okunskap hos användaren.
Är det MS1 eller MS2 cpu?
krets 2.2 eller 3.0 eller den ytmonterade?
60-2 trigger?
Re: problem med ms vad ovanligt? Trigg-ning.
Postat: mån sep 28, 2009 10:00 pm
av Dannelator
Mikael S skrev:Dannelator skrev:ja då var det dags igen. finns det ett system som krånglar mer än detta?
http://i11.photobucket.com/albums/a176/ ... e/Mega.jpg
verkar tappa varvtalssignal då och då......

Bilen är en volvo 740 16 valve 88
triggar på svänghjulet med originalgivare....
Skall man justera VR potensometrarna?
nån som kan ge tips på ett bra sätt att ställa in dem?
Ja vi-pec, linkm autronic, vems osv. Om man gör fel alltså. Det är ytterst sällan det är sprutet i sig som är problemet utan handhavandet.
Med dom dyra spruten så ingår det ofta härva etc som är nogrannt uttänkt för att inte generera störningar etc, ofta funkar det inte med vilken givare som helst utan man får åka med den som tillverkaren specat osv, det är svårare att göra fel mao.
Vad felet beror på är svårt att säga men oftast när detta inträffar har man fel avstånd på triggern mot tänderna, jordat sprutet dåligt, polvänt triggern, dålig kabel mellan sprut och givare, dålig jord till motorn, lågohm spridare osv.
Alltså är det noggrann felsökning som gäller och bygga bort eventuella saker som kan generera ett fel
Justerade VR-potentiometrarna tills problemet försvann. Eftersom det inte fanns med i din "felsöknings-lista" är det inte ett vanligt fel? kanske är nån störning nånstans som sagt som gjort det känsligare dock? skulle vart bra att mäta med oscilloskop och se kurvan.
Det är ett ms II v3.57 jag har.
Postat: tis sep 29, 2009 9:44 am
av kallevedlund
eftersom ms är tänkt att sitta på vilken bil som helst och då använda originalgivare i den mån det går, har man valt att montera 2 pottar för att kunna justera signalhanteringen från vr-givaren. Hade dessa inte funnits hade man varit låst att använde en specifik givare eftersom man då varit tvungen att ha fasta värden på inställningarna i boxen. Lite pill o en massa huvudbry innan man fatta va som va fel första gången... Backeliten har en bra guide hur mån snabbast får till detta.
Postat: tis sep 29, 2009 11:53 am
av youask
Det är jätteproblem med 60-2 tänder och MS2 processorn.
MS1 cpu'n har ej problem med detta.
Postat: tis sep 29, 2009 7:28 pm
av Xuri
du pratar om å mäta vr signal med oscilloskop,
ingen som har testat MS tunerstudio istället för megatune ?
där finns de ju inbyggt oscilloskop
Postat: tis sep 29, 2009 8:31 pm
av backeliten
Det är inga problem med MS2 och 60-2 tänder, den är bara lite kinkigare på att signalen är inom "toleranserna". sådana kontroller gör inte MS-1 vilket kan leda till att tändningen hoppar lite som den vill.
Däremot finns det ett hårdvaru fel på V3 kortet som gör att man inte kan köra med 60-2 trigger. Men den finns bara på vissa "ihopllödningar".
MVH
/Jonas
youask skrev:Det är jätteproblem med 60-2 tänder och MS2 processorn.
MS1 cpu'n har ej problem med detta.
Postat: fre okt 02, 2009 5:12 pm
av youask
Den är mycket kinkigare skulle jag vilja säga. Vi provade olika pot-inställningar, motstång på signaltråden, olika givare och olika firmware. En del saker gjorde nytta, en del inte. Aldrig 100%
Bytte till MS1 cpu'n med precis samma setup annars = klockrent.
backeliten skrev:Det är inga problem med MS2 och 60-2 tänder, den är bara lite kinkigare på att signalen är inom "toleranserna". sådana kontroller gör inte MS-1 vilket kan leda till att tändningen hoppar lite som den vill.
Däremot finns det ett hårdvaru fel på V3 kortet som gör att man inte kan köra med 60-2 trigger. Men den finns bara på vissa "ihopllödningar".
MVH
/Jonas
youask skrev:Det är jätteproblem med 60-2 tänder och MS2 processorn.
MS1 cpu'n har ej problem med detta.
Postat: fre okt 02, 2009 9:12 pm
av Benny Steen
är det samma bekymmer om man kör med HALL givare med pull-up motstånd ? då blir ju signalen mycket kraftigare ?
/benny
Postat: lör okt 03, 2009 8:55 am
av sqrewdriver
backeliten skrev:
Däremot finns det ett hårdvaru fel på V3 kortet som gör att man inte kan köra med 60-2 trigger. Men den finns bara på vissa "ihopllödningar".
MVH
/Jonas]
Ok, går det att ordna? lr hur yttrar sig problemet?
Postat: sön okt 25, 2009 11:18 am
av Dannelator
Följde backelitens guide för att justera VR pottarna. Fungerar näst intill klockrent nu. Triggern försvinner dock fortfarande vid 2350rpm ungefär, får justera vidare antar jag...