Sida 1 av 1
porta m10 topp för turbo
Postat: mån sep 28, 2009 6:56 pm
av skogsboo
plockat isär min m10 motor för renovering i vinter har kört helt orginal topp nån som har nån bild eller liknande på en bra portad m10 turbo topp? eller förklaring på hur man ska göra för att inte förstöra toppen har hört att de är ganska bra flöde i dom här topparna som dom är orginal.

Postat: mån sep 28, 2009 7:02 pm
av mattias
Rättare sagt är det så väl upptaget original att man närmast förstör om man tar bort mer material, kanalen är redan "för stor". Men passa för all del på att ta bort lite gjutskägg och vassa kanter som fabriken lämnat, speciellt då närmast ventilen.
Det du tjänar allra mest på är mer kamaxel för att nyttja flödet som redan finns.
Postat: mån sep 28, 2009 7:11 pm
av skogsboo
okej tack för ett snabbt svar

har du nått förslag på en bra kam då?
Postat: mån sep 28, 2009 7:13 pm
av mattias
Schrick 304, den är go. Väldigt körbart register, inte alls så elak som durationen skvallrar om. Lyfter knappt 11 mm sist jag kollade. Kan vara en bra idé att skaffa värre ventilfjädrar med den, så du vågar varva 7000-7500 rpm utan att knäcka vipporna pga ventil-flyt.
Postat: tis sep 29, 2009 6:08 pm
av Nyberg_
kan ju inte vara en så rolig A-B kam?
Postat: tis sep 29, 2009 6:30 pm
av Hissjö Racing
kan ju inte vara en så rolig A-B kam?
Varför inte?
Vad är det som ska hända?