Sida 1 av 2

Önskar recept på 3-400hk BMW M10 motor.

Postat: sön okt 04, 2009 11:45 am
av Freppazz
Hejsan, har lite planer på att bygga en turbomotor av en 2liters M10:a jag har står.
Har en turbo t04b och vad jag förstått så ska den räcka till c:a 400hk i alla fall. Tänkte köra med insprut, och vet att man kan ta smidda kolvar (från VW? Vilken?) som mäter 90,5mm har jag för mig. Bör jag även ha andra vevstakar? Från M3 e30 (s14-motorn) Kanske?

Vore tacksam för en liten upset på vad som kan funka, vad jag ska köra för motorstyrsystem, hur mycket jag vågar ladda etc. etc.
Behöver jag sänka kompet något? 2litersblock m. plana kolvar och toppen är kompsänkt (klacken i förbränningsrummen borta) Behövs ytterligare kompsänkning?

Tacksam för svar!

Mvh

Postat: mån okt 05, 2009 11:19 am
av Freppazz
87st som kollat.. nån borde ha lite koll? :roll:

Postat: mån okt 05, 2009 11:24 am
av Grooverhound
orginal stakarna till 2liters ska väl vara ganska mkt starkare än 1.8.
läste lite om att för ja tänkte med att de ska bli mitt nästa projekt.
att man ska ha 1.8liters veven, 2liters stakar och kolvar.då ska de bli kompsänkt.
ska även gå ta stakar från m5 men vet inte om man ska ta 3.6 lr 3.8 stakarna.
sök lite här på forumet finns endel att läsa om m10.
ja själv har läst mkt på PPF och Rejsa också.

Postat: mån okt 05, 2009 1:08 pm
av chellquist
Finns mycket skrivet om detta här på sts. Kolla i min, jonas, abris eller bmw02tourings tråd.

Kort recept:
2l vev
mahle 90.5 / 39.6
blocket deckat 2 mm för ca 7,5 i komp. Räkna mha turbocalc freeware programmet.
Koppar/pyramid ringat med orginalpackning runt ringarna
ventilurtag i kolvarna för lite marginaler
drschrick kam 292 eller 304
kraftigare ventilfjädrar eller dubbelfjäder från m30 535
turbo med 55-60mm in
orginal vipparmar utan varvstoppsregulator och maxvarv på ca 7500rpm
orginal stakarna håller bra
Toppbultarna håller bra
Saab 900turbo 215mm tryckplatta med 4pucksinter

Spikar det så pajjar det mesta. Bra koll på soppa/lamba och tändning är a&o

Jag började enkelt genom att först sätta turbo, kammen och insprut på orginalmotorn och har kört så hela sommaren med 1,1bar laddtryck utan problem. Skjuter på riktigt bra men är inte klar med tuningen.
/CH

Postat: mån okt 05, 2009 3:22 pm
av mattias
Har inte tänkt på om måtten stämmer, men om man tar 2l vev (86 mm slag) med S38B38 (142.5 mm?) stakar och Mahle 90.5 / 39.6 kolvar, så kanske kompressions-höjden hamnar nära däck på blocket ?
Med modern insprutning och en bra mappning är det nog inga problem att ligga på högre kompressions-förhållande och ändå ha minst 400 hk. Man måste väl tänka mer på ventil-urtag däremot.

Postat: mån okt 05, 2009 4:06 pm
av Freppazz
Stort tack för alla svar! Då är jag lite mer på det klara vad som ska köpas.. Kolvarna finns på dalhems va? :)

Postat: mån okt 05, 2009 5:01 pm
av chellquist
Kolvarna finns också här. Var lite billigare än dalhems sist jag kollade http://www.abrmotorsport.se/shopen/inde ... ductId=390

Postat: mån okt 05, 2009 5:25 pm
av chellquist
mattias skrev:Har inte tänkt på om måtten stämmer, men om man tar 2l vev (86 mm slag) med S38B38 (142.5 mm?) stakar och Mahle 90.5 / 39.6 kolvar, så kanske kompressions-höjden hamnar nära däck på blocket ?
Med modern insprutning och en bra mappning är det nog inga problem att ligga på högre kompressions-förhållande och ändå ha minst 400 hk. Man måste väl tänka mer på ventil-urtag däremot.
Jag snabbräknade och fick det till att med 142.5 stake och kolv med komphöjd 34,5mm så vänder den 0.6mm under blockdäck. Det borde ge 8.4 i komp.

Enl turbobosse så tål kolvarna med komphöjd 34,5 mycket mindre stryk dock

Postat: mån okt 05, 2009 6:05 pm
av mattias
chellquist skrev:Enl turbobosse så tål kolvarna med komphöjd 34,5 mycket mindre stryk dock
Jag har hört det argumentet också, men jag tror dom räcker rätt långt om man inte spikar sönder dom.. :)

Mycket av det som körts sönder misstänker jag var på de magiska förgasarnas tid då ingen riktigt hade koll om motorn gick som den skulle på fullgas från tomgång till varvstopp, gärna med stum tändning. Rök det bara lite svart så var det ok typ.
Men över huvud taget så ser inte Mahle-kolvarna jättestadiga ut vid kolvbulten jämfört med många andra kolvar, dom har ju stakens styrning på veven och är rejält breda uppe i kolven. Men dom är lätta, billiga och fungerar.

Postat: mån okt 05, 2009 6:39 pm
av Freppazz
Det var ju inte så farsligt dyrt!.. Sidan ligger nu i favoriter , det tackar vi för :)

Men ni tror kolvarna kan funka alltså? Med standardstakar, toppdeckat block, MLS-packning kanske? & o-ringning? Resten original i princip?..
Edit: Kolvarna m. 34,5 i komphöjd.

Tack för svaren!

Postat: mån okt 05, 2009 6:43 pm
av skogsboo
vart kan man hitta tryckplatta från saab 900 turbo? och sinter till den och vad kostar de? mvh :D

Postat: mån okt 05, 2009 7:58 pm
av chellquist
Koppling finns väl överallt typ mekonomen eller www.speedparts.se 1350kr
Lamell köper man billigast på motornord 1395kr http://motornord.se/system/webshop.asp? ... &HSID=3054

Postat: mån okt 05, 2009 8:17 pm
av Freppazz
Grymma svar här inne! Stort tack till alla som svarat!

Verkar som det blir billigare än vad jag trott.. och det gör ju inget :)

Stort tack som sagt!

Postat: mån okt 05, 2009 8:20 pm
av skogsboo
passar tryckplattan även mot en 5växlad låda från en bmw e28 518i?

Postat: mån okt 05, 2009 10:08 pm
av chellquist
Freppazz skrev:Grymma svar här inne! Stort tack till alla som svarat!

Verkar som det blir billigare än vad jag trott.. och det gör ju inget :)

Stort tack som sagt!
Det är alla småkostnader som drar iväg. Slangar, klammer, kabelskor, olja, stift, kabel, packningar och sånt småskit. Svårt att bygga motor för under 15000kr

Lådan passar kan vara lite klur för att hitta rätt urtrampningslager bara