Sida 1 av 1
b20 turbo kokar och självantänder
Postat: tor okt 08, 2009 5:31 pm
av Geso
Bilen jag har är en volvo 142 1970
Efter man har kört en runda och står stilla så stiger tempmätaren nästan till rött och det sprutar vatten från expansionskärlet.
När man stänger av tändningen så stiger tempen ennu mera och motorn självantänder i 1-3sec
Jag har testat att köra utan termostat vilket gjorde det hela lite bättre.
Vid körning i högre farter och vid stillastående tomgång var tempen normal, problemet vid avstängnin är fortfarande kvar.
Har testat rengjort kylaren och kollat vattenpumpen utan framsteg.
Tändningen ligger på 25grader vid maxvarv (Ej stummad).
Snälla hjälp mig någon.
Postat: tor okt 08, 2009 5:47 pm
av Martin H
en sån fördelare avanserar väl ca 30 grader så du kan väl inte ha nån förtändning alls och då får man detta problem, kolla så du har över 10 grader på tomgång.
Postat: tor okt 08, 2009 10:47 pm
av Geso
Jag får testa ändra tändningen och hoppas på det blir bra.
Så man kan köra lite med bilen.
Vad brukar vara den optimalaste tändinställningen på ett ungefär utan att det finns risk för spikningar med 0,7 i ladd och enkel stromberg?
Postat: tis okt 13, 2009 8:13 pm
av Geso
Nu har jag testat ändra tändningen 10-15 grader på tomgången utan framsteg.
Så mera förslag på vad det kan vara för fel skulle vara bra.
mvh Geso
Postat: tis okt 13, 2009 8:20 pm
av Roger Berglund
jag tippar på skjuten topplockspackning tyvärr, min hade samma fenomen!. förutom det där med misständningen..
Postat: tis okt 13, 2009 9:49 pm
av Johan76Gbg
Jag tror också på topp-packningen. Kan även vara en spricka i blocket som enbart läcker då motorn är varm och under belastning, jag har varit med om sådana problem förr och dom är inte roliga.
Med en hyffsad kyl och fungerande std fläkt under vardagskörning så ska det mycket till för att en b20 ska koka, framförallt om man kör utan termostat, då är det inte en hund begraven utan då är det en elefant.
Postat: ons okt 14, 2009 8:56 am
av Jens Gustavsson
blir det tryck i kylsystemet direkt du kall starta?
lägg upp en bild på hur du dragit alla slangar mm.
Postat: sön nov 15, 2009 1:35 pm
av Geso
Den trycker inte ur sig vatten när den är kall endast när den är varm.
Motorn glödtänder inte längre efter jag sänkte tomgången en del
och så kör jag ganska låg vatten nivå i expansonskärlet så detta problem är inte lika stort längre.
Några dagar senare kom ett nytt problem när jag körde, jag såg att det ryckte väldigt mycket runt huven, så jag körde hem lugnt och kollade upp detta och såg att det rycket väldigt mycket från vevhusventilationen. kan det vara möjligt att det är avgaser i vevhuset eller något? Röken har ungefär samma färg som avgaserna(ganska Ljus rök). Det rycker även mycket från avgasröret.
Jag tänkte att det kanske var topppackningen som var dålig eller något liknande så jag monterade bort toppen och allt såg bra ut.
toppackningen såg fin ut likaså packningsytorna mot topp och blocket.
I övrigt går motorn bra och känns pigg 0,7-0,9bars laddtryck
Mvh Geso
Postat: sön nov 15, 2009 1:47 pm
av Johan Posth
enkelt att kolla om packningen gått är att sonika lukta i expansionskärlet och känna om de luktar avgaser. Då har du svart på vitt om de luktar=blåst packning eller liknande.