Spridare med "14mm.s oring"

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Spridare med "14mm.s oring"

Inlägg av JohanK »

Stämmer det att ett 14mm.s hål i rail samt insug funkar bäst för att täta bra med sådana spridare?

Kan en spridare vila på själva spridarhusets kant mot insuget eller bör det finnas ett stopp i hålet på insuget så att spridaren vilar mot spridarspetsens kanter?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Original sitter ett lås som håller spridaren fixerad i fuel-railen, som i sin tur är bultad på ett avstånd som gör att spridaren inte ska sitta i insuget annat än av O-ringens kraft.

Men nog har man sett hemmabyggda varianter utan vare sig lås eller ordentligt skruvade fuelrails. Kan sluta illa.. Huvudsaken är att railen är fixerad ordentligt, och att spridaren inte kan tryckas ur railen före den bottnar i insugets fattning för spridaren. Observera att det finns skillnader mellan spridare, som kan vara avgörande om man gör så.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Har sett låsbrickorna som på te.x Nuke.s färdiga fuelrails, vär själv inne på sådana men tänkte att om jag fixerar railen tillräckligt ordentligt ska de ju inte behövas.

Är själv inne på att medelst pelarborr borra upp spridarhålen i railröret, är detta något som kan genomföras eller är det bara att glömma pg.a att anliggningsytan mot oringen blir oslät?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Om du kör utan låsning måste du se till att spridarna bottnar i insuget före dom släpper från fuelrailen, direkt du får lite tryck i fuelrailen kommer spridarna att tryckas i botten - speciellt när dom är nyligen ditsatta med lite smörja för att de ska gå in lätt (inte skada O-ringarna).

Det är ju inte en nackdel att polera upp ytan när du är klar, det finns många fina verktyg för t.ex en Dremel.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

Kan man köpa dessa låsbleck löst någonstans?, är ju en smal sak att gänga hål i fuelrailen för dem. men är desto värre att tillverka sex st likadana plåtbleck :)
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
Johan76Gbg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: fre sep 25, 2009 4:43 pm

Inlägg av Johan76Gbg »

Ser man bara till att spridarna sitter tight och inte kan röra sig upp och ner samt att fuelrail sitter ordentligt fastmonterad så är det ingen fara.

När tryck sätts på så blir glipan mellan insug och fuelrail större om fuelrailen inte är ordentligt monterad, släpper fuelrailen så har du hela motorummet illdränkt med bensin och du får förmodligen en fin motorbrand att tampas med.
Göteborgarn med en st några hundra hästars Firebird och en trött Amazon.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5100
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

mattias skrev:Original sitter ett lås som håller spridaren fixerad i fuel-railen, som i sin tur är bultad på ett avstånd som gör att spridaren inte ska sitta i insuget annat än av O-ringens kraft.
Beror väl helt och hållet på hur gammalt fordon och märke på detta, på t.ex gamla oplar så är det spridare med slangmontering där man har monterat en gummiring runt varje spridare och sen har en platta som trycker ner spridarna (parvis) så de bottnar i gummitätningen mot insuget.

Så visst går det att göra en lösning där den vilar i ett säte.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Nu pratar vi däremot vanliga spridare med fuel-rail och 14 mm O-ring.. inte nån gammal D-jet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
JohanK
Forumsberoende
Inlägg: 1929
Blev medlem: lör sep 05, 2009 7:11 pm
Ort: Markaryd

Inlägg av JohanK »

men 14mm diameter på hålet i fuelrailen är okej, eller ska man köra på 13.9?
Mercedesknegare
190E 3.0 12V turbo - 521hp/710Nm
190E 3.2 24V turbo - _?_hp/_?_Nm
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Gå aldrig över 14.0 mm, det är O-ringens dimension.
Hellre ett par tiondelar mindre, 13.8-13.9 mm med fräscha O-ringar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar