K-jetronic

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Happ, då har orginalturbon börjat ge upp. Tänkte uppgradera med en något större, nån som har nå tips? En helt standard b21et med 405 topp och k kam.

mvh
Manfred
För mycket laddtryck
Inlägg: 269
Blev medlem: sön aug 28, 2011 9:08 pm
Ort: Leksand

Re: K-jetronic

Inlägg av Manfred »

Det fick bli en t3/t4.

Hur mycket laddtryck tå membranet i styrtrycksventilen?
volvod6
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: sön dec 07, 2008 8:29 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av volvod6 »

Hei

Har en b27e i en 264 1977 modell som ikke går og starte når den er kald uten og ha litt gass. Når den er varm starter den og går fint.
Er det noe med choke systemet?
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Ja det är det säkert prova och koppla in en start knapp till choke spridaren och dutta lite när du försöker starta den, startar den då så är det bara att felsöka sedan / Peter
Butchermardin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 22
Blev medlem: fre jan 25, 2013 9:21 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av Butchermardin »

Ursäkta trådkapningen, men jag tror att jag har störst möjlighet att få hjälp här då ni verkar kunniga. Jag har ett komplett 240 turbo k-jetronic system med shimsat tryck och dubbla 240 turbo bränslepumpar. Jag undrar om någon vet hur mycket systemet skulle kunna vara värt vid försäljning?

Tack på förhand
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Om det är ognistat, så skulle jag inte betala mer vad skroten tar.
danjac
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tor sep 27, 2012 4:03 pm

Re: K-jetronic

Inlägg av danjac »

Nu har man äntligen läst igenom tråden. Men har själv frågor. Har en standard 240 GLT med k-jet sugmotor. Den är svårstartad när den är kall och ingen tomgång men håller jag full gas när den väl gå igång och kör tills den blir varm så fungerar den hur bra som helst. Lättstartad blir den också när den blir varm. Gått igenom det mesta tycker jag men är fortfarande tjurig. Någon som vet vad felet kan vara?
Samt håller på experimentera med Mercedes v8 bränslehuvud från 500sel. vågen ska jag ta från Porsche 928 v8 om jag hittar. Spridarna är från Mercedes slutnr 047. Men som bränslesystemet verkade vara ett hemmabygge slängde jag skiten tyvärr. Så nu tänkte jag bygga upp ett nytt anpassat för turbo med lite effekt. Så funderade på 044 pumpar men de har inte alls samma tryck som en pump till k-jet. Så frågan är vart kan man hittar pumpar som passar k-jetronic? Hade lite funderingar att titta på Mercedes pumpar och försöka modda så det funkar till Volvo men de var dyra som fanken nya. Så någon som har uppgraderat bränslesystemet och har lite råd? =) Lite lättare när man har allt löst. Samt tänkte fråga om det skulle kunna köra med styrtrycksventil från Mercedes v8 500sel? Problemet är att den inte är anpassat för turbo men kanske går att ändra på något sätt??
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Tjenare !
Jag monterad på ett bränsle huvud från en volvo 240 turbo på Escorten (gamla var ett GLT ) men jag har lite problem med att få till lambdan den ligger på 11,0 och det går ej att magra av den så jag undrar om jag lyckats köra in bränsle bak vägen !!!
Men det var en pil in i donet där jag monterade ingående bränsle ?
Jag hade inget bränsle schema till turbons bränsle huvud så jag gissade..
Ev så har system trycks kolven kärvat men jag ska kolla det lite senare i veckan.
Kan det vara så att jag måste ha spridarna från turbon också ?
Jag använder org GLT nu såg att det skillde något på öppnings trycket !
/ Peter
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Är inte glt och turbons bränslehuvud likadana?
Thunderbo1t
Forumsberoende
Inlägg: 1038
Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Ort: Ljusdal

Re: K-jetronic

Inlägg av Thunderbo1t »

Nej.
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Turbon huvud ser lika ut som ett till 6-cyl fast 2st utgångar är ej upp borrade.
/ Peter
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Till Erland eller J.Lundin eller någon annan som tror sig förstå...
Motorn är en "GLT" med mekaniskt styrd bränsle don för dom som ej vet.
När jag åkte med org bränsle huvud hade jag 2 bar i styrtryck men nu när jag monterade på en större bränsle huvud så "kanske" system trycket 5,5 bar över vinner styr trycket så system trycket lyfter bränsle kolven själv.
Det verkar nästan så då när jag startar så kan jag ha 13,5 i lambda men sedan skenar lambdan i väg tills mätaren ej kan mäta värdet !!!
Jag har mätt retur trycket och det ligger på 0,14 bar och det har det gjort i alla år så det är ej stopp i returen , system tryck 5,5 bar styr tryck 2-2,5 bar retur tryck 0,14 bar.
Är det så enkelt att det endast är för lågt styr tryck ?
Ska prova och höja styr trycket i helgen få se vad som händer !
/ Peter
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Hej ja tänk att det va en sådan enkel sak som att co skruven var onormalt upp skruvad så donet alldrig ner på noll !!!
När jag kollade så sprutade det bränsle fast donet var fullt ner ställt.
Så när jag justerade ner co skruven så va problemet borta :)
/ Peter
p.hedman
Forumsberoende
Inlägg: 1072
Blev medlem: mån apr 19, 2010 2:28 pm
Ort: bjursås

Re: K-jetronic

Inlägg av p.hedman »

Som jag skrev i min tråd om Escorten så har jag fått bra fart på Escorten med det nya Turbo k-jet huvudet, det blev en mkt stor skillnad och jag har ca 20% över kapacitet så det kommer att räcka ett bra tag till.
Jag blev mycket överraskad motorn tvekar inte det minsta kan verkligen rekomendera detta till andra.
Hade lite pill i början med att få till utväxlingen men med lite pill så fixade det sig.
14,5 i lambda på tomgång ,13-13,5 lambda under acceleration upp till 7000 då ligger lambda på 14,0 och då växlar jag.
/ Peter
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1589
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Re: K-jetronic

Inlägg av loop »

Returen från styrtrycksregulatorn vart tar den vägen? Hittat två olika uppgifter. 1 till en inbyggd ventil i bränslehuvudet 2 till returledningen till tanken, via bränslehuvudet.
Har köpt en ställbar BTR som jag ska koppla in och funderar på om det ska bli ett T-kors och en egen retur eller om man bara kan koppla in den istället för styrtrycksventilen och använda befintlig retur. Om det nu är nån typ av ventil, så kanske man kan modifiera den också?
Skriv svar