Niklas 244, ny motor & koppling
Niklas 244, ny motor & koppling
Den 3e oktober for jag iväg till Jämtland för att köpa denna 244 dl från 75. 130 mil och närmare 200 liter diesel senare va man hemma igen, phuuu
Har för det mesta bara stått sedan 82. Den har bott på samma gård sedan den rullade ut från bilhallen 75, gått 12500 mil, 99% rostfri kaross, inredning i nyskick osv...
Bytte bara bromsvätska och alla oljor sen besiktade jag bilen, med blankt papper
Idag började jag med motorn, känns som om lite mer ork i motorn inte gör så mycket. Ska i med k-kam, dubbla su och toppen ska fixas. I sommar ska hela motorn ur och få en översyn, men nu ska den agera vinterbil så jag hinner inte med det.
En glad b20
Bort med toppen
Blybeläggningar?
Redo för portning
Kammen ska ur
Usch
Renoverade hif6or och en k-kam ska nog skrämma liv i b20in
Har för det mesta bara stått sedan 82. Den har bott på samma gård sedan den rullade ut från bilhallen 75, gått 12500 mil, 99% rostfri kaross, inredning i nyskick osv...
Bytte bara bromsvätska och alla oljor sen besiktade jag bilen, med blankt papper
Idag började jag med motorn, känns som om lite mer ork i motorn inte gör så mycket. Ska i med k-kam, dubbla su och toppen ska fixas. I sommar ska hela motorn ur och få en översyn, men nu ska den agera vinterbil så jag hinner inte med det.
En glad b20
Bort med toppen
Blybeläggningar?
Redo för portning
Kammen ska ur
Usch
Renoverade hif6or och en k-kam ska nog skrämma liv i b20in
Senast redigerad av NikkO den fre apr 03, 2015 3:38 pm, redigerad totalt 24 gång.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Ja varför kan man fråga sig... Vissa ställer undan och vågar knappt använda sina bilar om det regnar på sommaren, vissa använder sina bilar. Den går inte direkt sönder av vintern när allt är rostskyddat osv.
Ska fixa rosten som är i baljorna och det lilla andra som är. Den blev rostskyddad 81 och jag ska lägga på ett lager till och köra i hålrumsvax.
I sommar ska den få ny lack.
Har tänkt ha kvar den länge, och i bra skick så va inte orolig.
Ska fixa rosten som är i baljorna och det lilla andra som är. Den blev rostskyddad 81 och jag ska lägga på ett lager till och köra i hålrumsvax.
I sommar ska den få ny lack.
Har tänkt ha kvar den länge, och i bra skick så va inte orolig.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hög vill ha faktor på den du . Riktigt fint bruksprojekt du hittat, med goda förutsättningar för lite effektuttag så vi får se var detta slutar
Är ju bara så tröstlöst att grotta i dessa topparna, men att snygga till avgassidan ger nog bara det en hel del roligare motor.
Ska bli kul att följa din framfart
Är ju bara så tröstlöst att grotta i dessa topparna, men att snygga till avgassidan ger nog bara det en hel del roligare motor.
Ska bli kul att följa din framfart
Tackar
Jodå nog blir det högre effekt framöver, är ju extra trevligt då man kan få det lagligt med andra förgasare osv. Till nästa vinter kanske en b23 med dellorto 48or hittar ner under huven
Kommer köra standardventil och bara lite tillsnyggade kanaler. Hur mycket kan man plana utan att behöva byta stötstänger? 2 mm går det?
Då va det bara att sätta igång
Hur f*n överlever ni gjutjärnstoppar? Hälften av spånerna är i luftvägarna och jag har ju knappt börjat
Jodå nog blir det högre effekt framöver, är ju extra trevligt då man kan få det lagligt med andra förgasare osv. Till nästa vinter kanske en b23 med dellorto 48or hittar ner under huven
Kommer köra standardventil och bara lite tillsnyggade kanaler. Hur mycket kan man plana utan att behöva byta stötstänger? 2 mm går det?
Då va det bara att sätta igång
Hur f*n överlever ni gjutjärnstoppar? Hälften av spånerna är i luftvägarna och jag har ju knappt börjat
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 322
- Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Mkt spån och sot blir det alla gånger. Inte för intet vissa topplocksportare inte vill ha med dessa toppar att göra, man brukar ju vara rätt svart i fejan/runt näsan (Munskyddet) efter ett tag.
Ang planingen så är det inget problem att plana bort 2mm utan att behöva byta stötstänger
Ang planingen så är det inget problem att plana bort 2mm utan att behöva byta stötstänger
Senast redigerad av Urban Lindström den fre mar 26, 2010 1:36 am, redigerad totalt 1 gånger.
Jo ett munskydd kanske man skulle ha.
Avgaskanalen verkar knepig, innerradien är ju helt åt pipan orginal och det verkar ju inte gå att få till nå vettigt utan att höja hela golvet... Men det får vara.
Kan man slipa bort styrningen på avgas och köra med det så eller måste det i en ny styrning? Annars får jag smida så gott det går runt styrningen.
På 530toppar bla funkar det att slipa ner styrningen jäms med taket i kanalen men det är ju dom topparna det.
Avgaskanalen verkar knepig, innerradien är ju helt åt pipan orginal och det verkar ju inte gå att få till nå vettigt utan att höja hela golvet... Men det får vara.
Kan man slipa bort styrningen på avgas och köra med det så eller måste det i en ny styrning? Annars får jag smida så gott det går runt styrningen.
På 530toppar bla funkar det att slipa ner styrningen jäms med taket i kanalen men det är ju dom topparna det.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Va bra, får man nå hyffsad hållbarhet på ventilen också när man kortar ner styrningen?
Då ska jag börja göra nå liknande som erland gjort med sin avgaskanal
Då ska jag börja göra nå liknande som erland gjort med sin avgaskanal
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6965
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Jo precis, tänkte bara lite grundläggande aerodynamik och det blir ju en hel del virvlar bakom en rund sak.
Gjorde en grovhuggning av epoxyt nyss, blev inge bra symetri på alla 4 men jag ska lägga på nytt endå.
Gjorde en grovhuggning av epoxyt nyss, blev inge bra symetri på alla 4 men jag ska lägga på nytt endå.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Snart klar med toppen, är väl några timmars filande kvar i kanalerna Ska också fixa förbränningsrummen och plana den, tänkte runt 10.5-11:1 i kompratio, (k-kam) är det lagom ni som hållt på med b20?
Mer epoxy, la på runt hela styrningen för att få en mjuk övergång från kanalen. Gärna lite feedback på portningen,
Inte klart än som ni ser.
Bara en massa tråkiga toppbilder just nu men det är det enda som jag gör för tilfället.
Mer epoxy, la på runt hela styrningen för att få en mjuk övergång från kanalen. Gärna lite feedback på portningen,
Inte klart än som ni ser.
Bara en massa tråkiga toppbilder just nu men det är det enda som jag gör för tilfället.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960