Niklas 244, ny motor & koppling

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Niklas 244, ny motor & koppling

Inlägg av NikkO »

Den 3e oktober for jag iväg till Jämtland för att köpa denna 244 dl från 75. 130 mil och närmare 200 liter diesel senare va man hemma igen, phuuu


Har för det mesta bara stått sedan 82. Den har bott på samma gård sedan den rullade ut från bilhallen 75, gått 12500 mil, 99% rostfri kaross, inredning i nyskick osv... :thumbright:

Bild
Bild

Bytte bara bromsvätska och alla oljor sen besiktade jag bilen, med blankt papper :)

Idag började jag med motorn, känns som om lite mer ork i motorn inte gör så mycket. Ska i med k-kam, dubbla su och toppen ska fixas. I sommar ska hela motorn ur och få en översyn, men nu ska den agera vinterbil så jag hinner inte med det.

Bild

En glad b20
Bild
Bild

Bort med toppen
Bild

Blybeläggningar?
Bild

Redo för portning
Bild

Kammen ska ur
Bild


Usch
Bild
Bild

Renoverade hif6or och en k-kam ska nog skrämma liv i b20in
Bild
Senast redigerad av NikkO den fre apr 03, 2015 3:38 pm, redigerad totalt 24 gång.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
wuffee
Forumsberoende
Inlägg: 892
Blev medlem: mån jan 21, 2008 4:40 pm
Ort: Eksjö

Inlägg av wuffee »

varför åka så långt å hämta en riktigt fin å välbevarad bil för att sedan kasa omkring med den på vintern :thumbdown: ..
Bättre att rusta upp lite å fisa i på sommaren :)
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Ja varför kan man fråga sig... Vissa ställer undan och vågar knappt använda sina bilar om det regnar på sommaren, vissa använder sina bilar. Den går inte direkt sönder av vintern när allt är rostskyddat osv.

Ska fixa rosten som är i baljorna och det lilla andra som är. Den blev rostskyddad 81 och jag ska lägga på ett lager till och köra i hålrumsvax.

I sommar ska den få ny lack.

Har tänkt ha kvar den länge, och i bra skick så va inte orolig. :wink:
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Hög vill ha faktor på den du :villha: . Riktigt fint bruksprojekt du hittat, med goda förutsättningar för lite effektuttag så vi får se var detta slutar :hey:
Är ju bara så tröstlöst att grotta i dessa topparna, men att snygga till avgassidan ger nog bara det en hel del roligare motor.

Ska bli kul att följa din framfart :)
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Tackar :thumbright:
Jodå nog blir det högre effekt framöver, är ju extra trevligt då man kan få det lagligt med andra förgasare osv. Till nästa vinter kanske en b23 med dellorto 48or hittar ner under huven :twisted:

Kommer köra standardventil och bara lite tillsnyggade kanaler. Hur mycket kan man plana utan att behöva byta stötstänger? 2 mm går det?

Då va det bara att sätta igång
Bild
Bild
Bild

Hur f*n överlever ni gjutjärnstoppar? Hälften av spånerna är i luftvägarna och jag har ju knappt börjat :shock:
Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Spånorna brukar sitta även i händer och i alla kläder :hihi: Men det är kul med gjutjärns toppar :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Inlägg: 322
Blev medlem: fre jan 13, 2006 11:26 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Mkt spån och sot blir det alla gånger. Inte för intet vissa topplocksportare inte vill ha med dessa toppar att göra, man brukar ju vara rätt svart i fejan/runt näsan (Munskyddet) efter ett tag.

Ang planingen så är det inget problem att plana bort 2mm utan att behöva byta stötstänger
Senast redigerad av Urban Lindström den fre mar 26, 2010 1:36 am, redigerad totalt 1 gånger.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Jo ett munskydd kanske man skulle ha.

Avgaskanalen verkar knepig, innerradien är ju helt åt pipan orginal och det verkar ju inte gå att få till nå vettigt utan att höja hela golvet... Men det får vara.
Kan man slipa bort styrningen på avgas och köra med det så eller måste det i en ny styrning? Annars får jag smida så gott det går runt styrningen.
På 530toppar bla funkar det att slipa ner styrningen jäms med taket i kanalen men det är ju dom topparna det.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Styrningen i avgas kan du slipa ner, utformningen i avgas kanalen på b20 tycker jag är svår att få till.
Ett tips är att kolla i Erlands projekt och kolla utformningen där :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Va bra, får man nå hyffsad hållbarhet på ventilen också när man kortar ner styrningen?
Då ska jag börja göra nå liknande som erland gjort med sin avgaskanal :thumbright:
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
G.Nauta
Forumsberoende
Inlägg: 835
Blev medlem: tis dec 25, 2007 1:59 pm
Ort: Linköping

Inlägg av G.Nauta »

Styrningen är ändå så lång så ventilen får tillräckligt bra stöd :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Trillade in i garaget igen :hihi:

Kletade dit lite JB
Bild

Gott med tuggummi också, fick agera skydd i styrningen =)
Bild

Nä nu ska jag ta kväller
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Så gjorde jag också bakom styrningen, det kändes rätt. Borde minska virvlar en del. Erland.
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Jo precis, tänkte bara lite grundläggande aerodynamik och det blir ju en hel del virvlar bakom en rund sak.

Gjorde en grovhuggning av epoxyt nyss, blev inge bra symetri på alla 4 men jag ska lägga på nytt endå.

Bild
Bild
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Snart klar med toppen, är väl några timmars filande kvar i kanalerna :) Ska också fixa förbränningsrummen och plana den, tänkte runt 10.5-11:1 i kompratio, (k-kam) är det lagom ni som hållt på med b20?

Mer epoxy, la på runt hela styrningen för att få en mjuk övergång från kanalen. Gärna lite feedback på portningen,

Inte klart än som ni ser.
Bild
Bild
Bild

Bild

Bara en massa tråkiga toppbilder just nu men det är det enda som jag gör för tilfället.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Skriv svar