Sida 1 av 1
Ny el i hela bilen ..
Postat: sön okt 25, 2009 10:06 am
av P.Hellberg
Har blivit trött på elen i min 240 nu.
Har sutit larm i den och massa konstiga lösningar.. sen burbygget så har det hänt en del med elen och jag har kastat ut allt som har med larm och göra. Nu så är det lite fel överallt..
Så om jag nu vill dra om all el, ha lösningar med vippbrytare istället.
Den ska fortfarande vara gatlaglig för besiktning. vad behövs och inte ?
Kanske nån sitter på nått elschema ? Har aldrig pillat med eller så värst mycket så har inte direkt koll..
bilen i fråga:
http://www.garaget.org/?car=60221
Postat: sön okt 25, 2009 1:08 pm
av stefan j fd cab
Postat: sön okt 25, 2009 1:29 pm
av P.Hellberg
Ha .. grymt .. Men "No extra charge for GM factory
Column connectors and instrument wiring" Betyder det att det kan kopplas in direkt till nuvarande instrumentering ? är det inte olika för olika modeller
Postat: sön okt 25, 2009 4:12 pm
av Blådåren
Det betyder översatt att dom inte tar extra betalt för att kontaktera kabelstammen så att det passar GM:s instrument.
Tror knappast att dom har volvos kontaktering i sortimentet, men skadar inte att fråga

Postat: sön okt 25, 2009 6:12 pm
av P.Hellberg
Pris skillnaden för dom olika var ändå inte så stor så kan lika bra använda den största.. om det nu är en vettigt installation.
Vet som sagt inte vad som behövs och inte behövs..
Någon kanske har något exempel på vad dom själva gjort
eller har tips på hur man kan göra..
Postat: sön okt 25, 2009 6:29 pm
av Stener
Finns garanterat något dokument hos SBP vad som behövs och inte. Men det som behövs är väl allt som satt där original i princip. bakljus, dimljusbak, blinkers bak, på sidor och fram. framlyse hel och halv. belysningen i dörrarna (vet inte om det satt på alla 240?). instrumentbelysning och allt sånt, sen bara all el så att motorn ska funka. bränslepump och sånt.
riktigt skönt att dra allt nytt. finns garanterat elschema på internet någonstans eller någon bok, sen är det bara att stryka bort allt som inte behövs och dra nytt!
lycka till!
PS. ett tips, använd inte skarvhylsor, löd istället! och använd så lite kabelskor som möjligt också, fast vissa grejer är ju skönt att enkelt kunna koppla lös.
Postat: mån okt 26, 2009 9:26 pm
av Daniel-635
Många gånger räcker det att städa efter tidigare "elektriker", ofta försvinner många fel om man kollar över allt med jordningar och att man kollar över så att lamphållare är frächa och kontaktstycken mm. är fria från oxid mm.
Min rekommendation är slit urskiljningslöst ut ALLT som har avvikande utseende, så alla Sockerbitar, klämskarvar, högtalarkabel, mm. försvinner.
Sen tar man tag i reparationerna, vad som behövs.
Håller på att hjälpa en jobbarkompis på en e30, denna var ett riktigt skräckexempel.
Så illa i fronten med skadade kablar och massa udda extra lampor.
Vi klippte av hela härvan i fronten på bilen och hämtade en bättre beg. på skroten, som vi lödade in med krympslang och sen ny fin eltejp över allt ihop.
Å andra sidan ska man byta sprut och hela instrumenteringen med alla mätare och givare, börjar det skena iväg men jag hade nog fortfarande använt en slimmad original härva.
Postat: mån okt 26, 2009 9:34 pm
av Gustav
Jag vill nog hålla med Daniel-635...
Det är sällan det är fel på själva kablarna.
Snarare kontaktstycken och reglage som strular.,
Hade jag varit i din sits så hade jag plockat ut hela elhärvan och lagt den på golvet.
Kollat över den och gjort den bedömning om den är i tillräckligt bra skick för att rädda. och om den är det så hade jag lagat till den som den ska va original...
Annars hade jag gått på skroten och ägnat en förmiddag eller så åt att plocka ut den fräschaste härvan jag kunde hitta!
Då har du även en hel del kontaktstycken å skit i reserv.
Postat: mån okt 26, 2009 10:27 pm
av Steve
Kan bara hålla med föregående, är den i din bil kapad och skarvad så fixa en elhärva från en oskruvad 240
Blir ganska lätt att koppla in igen då kablarna oftast bara passar på ett vis
Håller på med fordonsel på nåt sätt i stort sett dagligen, och av det jag sett så ska man låta bli att dra eget om man inte vet vad man håller på med...det funkar inte i längden
Postat: tis okt 27, 2009 9:59 am
av THE SHOP
Jag har andvänt EZ-wiring på 3st bilar det är mycket bra, lätt att dra väl märkt mm
