Sida 1 av 23

Escort Mk1 ny motor i vinter 16v

Postat: sön okt 25, 2009 11:41 pm
av hedman
tänkte jag skulle lägga ut lite bilder på mitt escort -68 projektet som börjar ta form :)


Bild
här nästan nyköpt bara rostlagad nya plast breddare bak å gammalt spackel borttaget

Bild
blev även plast fram

Bild
fyrlink å framvagns detaljer från england

Bild
lådorna på plats

Bild
fästerna svetsade på volvo axel med lamelldiff, å flyttade coiloversarna på insidan rambenen för å få in bredare däck :D

Bild
nya framvagnen på plats

Bild
spacklad å grundad

Bild

Bild
lackad
:thumbright:

så nu ska det börjas å stöka med motorn. nu är det en i stort sett orginal b23et men har en låda med grenrörsböjar, rör å flänsar som ska smidas dit väntar bara på en beställd hx35 så man vet vart flänsen ska bli :) sen är tanken att den ska få ett vems m.m

vvvv

Postat: mån okt 26, 2009 12:37 am
av johan johansson
ja jäv.la.r vad cool :thumbright:

Postat: mån okt 26, 2009 4:54 am
av Ecke
Kung med en tråd.. :thumbright: snygg lack med. :)

Pula in ett tyskstål i den istället 8)

Postat: mån okt 26, 2009 8:04 am
av therealpinto
Snygg bil!

Vad ska den användas till?

/Gustaf

Postat: mån okt 26, 2009 9:30 am
av Audi_danne
banan vilken härlig färg :!: Har själv gått i tanken kring blått till asconan :thumbright: Tycker färgen passar så jäkla fint på denna sortens bilar :thumbright:

Re: escort mk1 b23et

Postat: mån okt 26, 2009 1:40 pm
av __Mackee__
Lacken blev riktigt jävla bra såg de ut som :thumbright:

Postat: mån okt 26, 2009 10:26 pm
av Krull
Mk1:or är redigt najs! :thumbright:

Postat: mån okt 26, 2009 10:31 pm
av mattias
Snygg kaross ! :thumbright:
Ska bli kul att se fortsättningen, ska hälsa på i Holmsund en del framöver så jag ska ta ett garagebesök om det passar nån gång.

Postat: mån okt 26, 2009 11:36 pm
av hedman
therealpinto skrev:Snygg bil!

Vad ska den användas till?

/Gustaf
tack :) tanken är att den skall kunna andvändas som "bruksbil " men kommer även att försöka få lite tider på den :thumbright:

har varit i vekstaden å skruvat idag fått dit lysen några rutor å gjort en mall för en ny täckplåt mellan kupe å skuff har även börja demontera gamla turbon å ic. bilder kommer .

Postat: tis okt 27, 2009 8:03 am
av therealpinto
Okej, en mycket stark rekommendation är att inte köra med det snedstag du har mellan nedre fyrlänksstagen på bilderna, utan montera ett vanligt panhardstag.

Påkänningarna på det staget blir mycket stora, eftersom det är så långt och så "snett". Man brukar behöva ha grövre dimension än på fyrlänksstagen för att det ska hålla, och ska man dimensionera så att det inte flexar när man svänger kan man behöva gå upp ännu mer.

Dessutom får man en del skumma fenomen i bakvagnen när det kränger, om man har hyfsad fjädringsväg.

Escorten har ju gott om plats för ett bra panhardstag och Rally Designs kit är rätt prisvärda.

Om bilen ska reggas lär det ju bli som ombyggt fordon, då kanske jag får äran att kika närmare på den ;-)

/Gustaf

Postat: tis okt 27, 2009 3:32 pm
av Mattz Larsson
Ahhh en till mk1:a världens fränaste bil :thumbright:

Varifrån har du handlat fronten och hur var passningen.



Mattz

Postat: tis okt 27, 2009 4:37 pm
av peppe
Kul med en tråd, färgen vart ju kanon :thumbright:

Postat: tis okt 27, 2009 6:26 pm
av hedman
therealpinto skrev:Okej, en mycket stark rekommendation är att inte köra med det snedstag du har mellan nedre fyrlänksstagen på bilderna, utan montera ett vanligt panhardstag.

Påkänningarna på det staget blir mycket stora, eftersom det är så långt och så "snett". Man brukar behöva ha grövre dimension än på fyrlänksstagen för att det ska hålla, och ska man dimensionera så att det inte flexar när man svänger kan man behöva gå upp ännu mer.

Dessutom får man en del skumma fenomen i bakvagnen när det kränger, om man har hyfsad fjädringsväg.

Escorten har ju gott om plats för ett bra panhardstag och Rally Designs kit är rätt prisvärda.

Om bilen ska reggas lär det ju bli som ombyggt fordon, då kanske jag får äran att kika närmare på den ;-)

/Gustaf
satt å diskuterade det där idag du har helt rätt :doh: blir å bygga om det där bilen är redan reggad med bur å 150 hp å motor ändrad :D får vel se hur det funkar kanske måste göra om det :?

Mattz Larsson skrev:Ahhh en till mk1:a världens fränaste bil :thumbright:

Varifrån har du handlat fronten och hur var passningen.



Mattz
ja att dom är :thumbright: köpte dom på rp glasfiber passformen var faktiskt bra men skärmarna å fronten har jag plastat ihop själv.

Postat: tis okt 27, 2009 6:33 pm
av therealpinto
OK, bra. Se till att få ett långt, lågt panhardstag som är parallellt med marken så kommer det funka fint.

/Gustaf

Postat: tis okt 27, 2009 7:22 pm
av hedman
therealpinto skrev:OK, bra. Se till att få ett långt, lågt panhardstag som är parallellt med marken så kommer det funka fint.

/Gustaf
tror du inte det är bättre att bygga watts lengkage iställe så man slipper sidoförflyttning av axeln vid fjädring ? men iofs är det ju lättare att bygga det andra då slipper man görma med kåpan på bakaxeln :)