Hur mycket skillnad med avstämt avgassystem?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
G_lund
Lite mer laddtryck
Inlägg: 43
Blev medlem: mån mar 10, 2008 4:06 pm

Hur mycket skillnad med avstämt avgassystem?

Inlägg av G_lund »

Hej allihop!

Jag har fått tag i en mamba som jag tänkte skrämma upp lite i vinter :lol:

Ni som har räknat ut era egna avgassystem, hur mycket gör det egentligen för registret och effekten?
Har ni i sävar testat före/efter i moppebänken?

Det enda programmet jag hittat än så länge var på en tysk sida, men jag hittade ingen parameter där man ställde in kubiken, jag antar att det måste påverka optimala diametrar och längder en himmla massa om man ökar cylindervolymen?? :?
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

de gör väll en väldans massa på 2takt.
tel 0707149931
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10199
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

en liten jämnförelse.

min gamle zundapp jag hade för typ 24 år sedan.
det var '9hk' med massor utav filande i.
Bing22 mm mm
grovkrök å sånt.

den gjorde kanske 70km/h

satte på en pipa till en Sachs 50cc cross,, tjong så gjorde den över 100km/h med bara 3 kugg drevat.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

pipan på en 2-takt är mkt viktig. jag håller på och bygger en uträknad pipa till min puch montana ( som du läst i min moppegarage tråd ;) ) jag kan dock inte komma med några jämförelse siffror sen då jag inte har något orginal eller liknande som passar.
men jag kan ju säga om den går bra eller inte sen :roll:

läs i min moppegarage tråd om du va intresserad av programmet jag använde :)

EDIT: man ställer inte in cylindervolym i mitt program heller. dock en himla massa annat :P
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Enok
Forumsberoende
Inlägg: 569
Blev medlem: mån nov 24, 2008 3:13 pm
Ort: Lindome

Inlägg av Enok »

Det beror på hur motorn är. En motor med typ 130* avgas duration
gör det inte stor skillnad, medans en motor med 200* knappt funkar
utan ett avstämt system.
mx_krus
För lite laddtryck
Inlägg: 7
Blev medlem: sön jan 10, 2010 6:42 pm

Inlägg av mx_krus »

Som tidigare talare så beror mycket på hur vass portad cylindern är..

Kan ta min gammla Fs1a som exempel.
Hade en ganska vasst portad 60cc cylinder ( 196/132 i duration )
Med original avgasystem så toppade den ca 80km/h och varvade inte mer än kanske 9500rpm.
Med mitt uträknade rör på 11500rpm så toppade den 115km/h som bäst!
Så klart så hade jag gjort mycket annat på både topp, insug osv.. :)

Men desto mer trimmade en 2taktare är desto bättre går den om man bygger ett riktigt uträknat rör.
Sen går de ju att bestämma vilken karaktär motorn ska ha också beroende på portning och avgassystemets utformning :wink:
Skriv svar