HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av Robert Markström »

du nämner vvt & jag tänker ju då direkt variabla ventiltider. klurar du på nån mekanisk lösning? jaqg har gått & funderat på det själv nått år men aldrig kommit från skithusfunderingsstadiet :hihi:
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av dundersmurfen »

Ja exakt så, tänkte använda ett kraftigt rc servo för att dra i remmen så man får 1 till 1.5kugg förskjutning. Tänkte det var smutt med ett servo för då sköter det ju sin egen positionskontroll. Behöver inte ens ha en kamsynk.

Det återstår att se om det räcker med lite ombyggd spännrulle och fjäderkraft för att hålla remmen på plats. Lägger upp en bild när jag har monterat servot
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av dundersmurfen »

Bild


Kul att omnämnas i bilsport, har mappat Raymonds 242 2jz. Står under tack till, RBD DynoTuning. Alltid kul att få vara med på så fina å välbyggda bilar och trevliga folk. Måste ju nästan åka å köpa senaste "spoilernytt" (Fick bilden av en kompis)
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
TitoFF
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: sön mar 27, 2011 12:22 pm

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av TitoFF »

Trevlig läsning denna tråden :thumbright:

har du meckat något med den "nya" telma bromsen något ?
har du Lindat om den redan ? några bilder på det ? :D

mvh
David V
För mycket laddtryck
Inlägg: 274
Blev medlem: fre jan 23, 2009 11:37 am
Ort: Stigtomta
Kontakt:

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av David V »

Kul med VVT tankar!

Sätt en platta med två löphjul istället för original spännare. Ett hjul som vanligt på slacksidan och ett på sträcksidan. Sen skjuter du plattan i sidled för att vrida kammen fram/bak. :thumbright:

/David
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av taz82 »

Tack för en kul tråd!

Med risk för att ha missat något i tråden, svarvar du kolvtoppen lite för att få till en klämspalt sen när topp-packningen saknas? :) Lär ju bli väldigt tight på ytorna utanför där toppen är plan.

Alltid kul att se vad som hålls på med!
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av dundersmurfen »

Ja kolvarna är avsvarvade, la mig på 1mm spel mot toppen
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av dundersmurfen »

Bild

Bild

Bild

Bild


Ja så har jag gjort lite uppgraderingar på programvaran. Analoga mätare som är lite mer grafik och en helt egen kodmodul, vilket gör att jag kan snabbt å lätt lägga in analoga mätare var som, i valfri storlek och vilken parameter som helst. Det blir lättare för kunderna att följa med när det är analoga mätare. Dom frågar hela tiden vad laddar de och hur mycket varvar det, nu ska dom förhoppningsvis kunna se det själva. La upp en bild på hur jag har haft det med livedatan uppe i vänster kanten som jag nu kan switcha över till analoga mätare istället

Sen lambdatarget lätt att ändra den tabellen och så plottar den små grå punkter nere vid lamdbaloggen. Smidigt för då ser man direkt hur man ligger jämfört med target. Dom flesta sprut har ju inbyggd bredbandslambda och då använder man den loggen. Men det finns dom som inte har det och då är det guld å ha lambda loggen

Sen sålde jag ju 4 hjulsbänken och byggde en ny med 2 tons rullen som är kraftigt ombyggd så nu kommer det inte spricka. Har gjort en "bromsmodul" som jag ska bulta fast under ramen och driva med remmar. Sen har jag ett extra spår på den remskivan ifall jag får ett ryck och bygger 4wd igen.

Det är kul å jobba med mitt egna program, har gjort det så lättarbetat jag kan komma på. Det blir ju rätt många timmar i bänken å då är det skönt att det nästan sköter sig själv. Nöjd att fått det så stabilt så elektroniken är igång hela tiden och programmet kraschar aldrig. Det står online för jämnan
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av dundersmurfen »

Håller på å fixar mest med å köra bilar i rullen å sen bygga eller utveckla broms styrningen. Kom på att man kan göra en bromspedal så kan man vänsterbromsa medan man mappar. Slipper man byta tangentbord för å ändra lasten. Kan ju även knappa in önskat varvtal i programmet men som sagt byta tangentbord. Sitter alltid å plickar å undrar varför det inte rör sig på skärmen..
La även in auto på nästa pull å lite så, också för å slippa byta tangentbord, eller ja det är ju ett knapptryck på ctrl för nästa pull så inte så jobbigt. Men käckt om man står i motorrummet å justerar nåt medan de rullar att så fort man gasar fullt så börjar de logga på nästa position.

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av dundersmurfen »

Har inte dött ännu ;)

Byggt lite motorbänk då en generös snubbe skänkte bort sin hemmabyggda och jag helt plötsligt slapp svarva adaptrar å grejer. Kommer inte ihåg vad du heter men om du läser så blir det nog provbromsning i helgen, men sålänge det inte byggs är den tänkt att finnas för att enkelt tas i drift om man vill testa något.

Byggde en ny kompaktare ram med hjul och monterade en ställning där elektroniken får bo.

Motorn sitter i och all support utrustning är på plats, ett vems, bränslesystem mm. Blir en kontrollpanel med en tarm kablar så jag kan dyna i soffan framöver såklart.

Känner på det med manuell broms för å lära mig och se hur allt funkar.

Jobbat på en hel del med koden för å få den att kunna köra styrda svep. Filmat en snutt där koden får jobba i en virtuell bromsbänk. Så ser man om den klarar lösa problemet. Lagt in mycket lagg i bromsen så funkar nog bättre i verkligheten. Den analoga mätare till höger är begärd broms och faktisk broms så där ser man skillnaden och att den får jaga ikapp en liten stund. (Dubbla mätarnålar)

https://youtu.be/wN48kbwjQlY
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av dundersmurfen »

Bara enklaste möjliga så man får en känsla för kraft och tryck som behövs. Börjar med en vanlig sladdkrycka, kanske sätter dit en huvudcylinder istället senare..

Om någon har ett förslag på nån snabb hydraul grunka att styra oken med, antingen direkt eller kanske med en servopump. Eller om någon har ett hydraulaggregat för 1 fas eller 3 fas eller 12v

Bara motorn som går, har kylsystem till den nu också.
Typ lika mycket jobb som å bygga bil ju..
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av dundersmurfen »

Bara tomgång allmänt
https://youtu.be/WttiGtwwnSs

Bild
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
AlexP
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: mån jan 11, 2010 11:33 pm

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av AlexP »

Kul att du/ni får lite användning av sakerna :D

Här finns lite info när jag körde med den. viewtopic.php?t=42360

/Alex
Fredrik_Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 224
Blev medlem: sön feb 10, 2013 7:46 am

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av Fredrik_Steen »

En liten film ifrån slaktbänken. Riktigt sköna bromspojksnördar =)

Får återkomma med en kraftigare koppling.

https://www.youtube.com/watch?v=o7DtI7uxBIs
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: HemmabyggeBänk. diverse pick å pack

Inlägg av Kwirk »

Vila i fred älskade vän.

Var hos dig första gången för 10år sedan efter vi pratat här på forumet. Sen blev de många besök efter det.
Kommer sakna dig vännen..och all din kunskap.
Du va en genomsnäll människa som ville ingen illa och delade all din kunskap till alla.
Kommer sakna dina spontan besök här hos mig....
Skriv svar