Sida 1 av 2
Dokumentären om Koenigsegg
Postat: mån nov 02, 2009 4:10 pm
av Daniel-635
Såg ni dokumentären om Koenigegg som gick på SVT 2 i söndags ?
Finns även på SVT play om ni missade den...
http://svtplay.se/t/103478/dokumentar
SVT
Mycket intressant tyckte jag, speciellt delen från deras rekordförsök och genomförande på Nardo banan nere i Italien.
Christian har ett driv som person som är helt otroligt, om alla hade 10% av detta hade världen sett annorlunda ut, helt klart.
Kanske dock inte alltid till det bättre, vi är ju alla olika

Postat: mån nov 02, 2009 4:56 pm
av Lillasyster
"Denna video finns tillgänglig t.o.m. tis 1 dec" =/
Postat: mån nov 02, 2009 6:27 pm
av mårten nordström
jag kunde kola på den

Postat: mån nov 02, 2009 6:51 pm
av Klabbe Persson
Lillasyster skrev:"Denna video finns tillgänglig t.o.m. tis 1 dec" =/
Ja de e ju en hel månad till

Postat: mån nov 02, 2009 7:17 pm
av Lillasyster
Klabbe Persson skrev:Lillasyster skrev:"Denna video finns tillgänglig t.o.m. tis 1 dec" =/
Ja de e ju en hel månad till :hihi:
Jaha jag fatta det som från och med 1 dec... :doh:
Postat: tis nov 03, 2009 2:29 pm
av Swedish_Blackadder
Killen tycks verkligen vara ett affärsgeni.
Postat: tis nov 03, 2009 5:15 pm
av Roos
Tror däremot inte att det är så kul att jobba under honom... som teknikern berättar så är han där och pillar så han får inte ens ha sitt eget ansvarsområde ifred.. förstår att en man som christian vill ha full kontroll eftersom han mer eller mindre investerat sitt liv i bilen men ändå..
Postat: tis nov 03, 2009 5:56 pm
av stecka
Roos skrev:Tror däremot inte att det är så kul att jobba under honom... som teknikern berättar så är han där och pillar så han får inte ens ha sitt eget ansvarsområde ifred.. förstår att en man som christian vill ha full kontroll eftersom han mer eller mindre investerat sitt liv i bilen men ändå..
Nej de är nog inte kul att jobba åt han men jag tror nog att de är därför han kommit så långt som han gjort mkt imponerande.
Postat: fre nov 06, 2009 11:20 pm
av endorfinslaven
Hur mkt har han själv bidragit med förutom sin "drivkraft".
Jag fick intrycket att det är teknikerna som gjorde jobbet och han var in o petade. Om han har inriktning på att bygga o konstruera så kommer man inte till jobbet iklädd Gucci. Han är nog duktig på att prata till sig pengar.
Frågan är hur mkt har skjutits till företaget genom åren och hur mkt har det gett tillbaks i vinst/skatter. Men helt klart så har det inte blivit av utan hans drivna maniska beteende. Vi behöver sådana personer i Sverige och de finns men Jantelagen trycker ner folk med större visioner.
Postat: lör nov 07, 2009 9:48 am
av torpis
Roos skrev:Tror däremot inte att det är så kul att jobba under honom... som teknikern berättar så är han där och pillar så han får inte ens ha sitt eget ansvarsområde ifred.. förstår att en man som christian vill ha full kontroll eftersom han mer eller mindre investerat sitt liv i bilen men ändå..
Jao, det passar säkert inte alla fabriksarbetare att jobba på det viset. För många faller hela livet om kaffet kl 9 blir förskjutet 10min pga en nollserie tex.
Jag tror som de sa att det är väldigt intensivt och man klarar av det en viss tid och under den tiden är det säkert jäkligt kul. Han satsar ju sitt liv och visar det genom att jobba mycket själv samtidigt som han begär det samma av medarbetarna. Det är säkerligen detta som krävts för att kunnat ha nått det resultaten han har idag.
Jag tycker han har valt helt rätt linje, och det har lyckats. Men som sagt det passar säkerligen inte alla att jobba på det viset.
Postat: lör nov 07, 2009 8:46 pm
av subw000fer
sevärt
"Ge upp? De brukar jag inte göra

"
Postat: lör nov 07, 2009 8:59 pm
av Holme
endorfinslaven skrev:Hur mkt har han själv bidragit med förutom sin "drivkraft".
Jag fick intrycket att det är teknikerna som gjorde jobbet och han var in o petade. Om han har inriktning på att bygga o konstruera så kommer man inte till jobbet iklädd Gucci. Han är nog duktig på att prata till sig pengar.
Frågan är hur mkt har skjutits till företaget genom åren och hur mkt har det gett tillbaks i vinst/skatter. Men helt klart så har det inte blivit av utan hans drivna maniska beteende. Vi behöver sådana personer i Sverige och de finns men Jantelagen trycker ner folk med större visioner.
Han hade ju varit med och skruvat, de sa dom. Det hade varit gånger då han kavlat upp skjortarmarna och slängt sig ner på betongen i pölar. Lite överdrivet kanske, men han var inte rädd för att smutsa ner sig. Och att han lägger sig i, beror väl på att han vill lära sig om alla de områden som han har experter i. Han själv är ju varken motorbyggare eller karossmakare. Han är företagare och innovatör. Jag fick intrycket av att han ville vara med och lära sig, inte lägga sig och peta.
Kul att man fick komma in så långt i firman i alla fall. Siffror osv är inte så intressant tycker jag, dom har ju hållit på ett tag nu, men antar att de flesta pengarna går åt till effektivisera och utveckla. Bilen säljer sig själv tror jag, bara folk vet vem dom ska fråga för att köpa den

Postat: lör nov 07, 2009 9:03 pm
av The
endorfinslaven skrev:Om han har inriktning på att bygga o konstruera så kommer man inte till jobbet iklädd Gucci.
Varför inte? 99% av alla konstruktörer är just konstruktörer och inte oljiga fordonsare

Postat: lör nov 07, 2009 10:19 pm
av MrChilly
Angående er som som tycker att Christian inte gör något själv, så säger jag bara en sak. Vem tror ni har designat grundidén till bilen? Karossform, mm?
Jag är ingen fanatisk anhängare av Egget, men man kan inte ta ifrån karln att han gjort något som ingen annan svensk tidigare gjort; skapat en äkta supersportbil.
Fantastisk bedrift enligt mig, kudos till honom och alla hans medarbetare!
Postat: sön nov 08, 2009 9:44 am
av torpis
MrChilly skrev:Angående er som som tycker att Christian inte gör något själv, så säger jag bara en sak. Vem tror ni har designat grundidén till bilen? Karossform, mm?
Svenharry?!
http://www.konditori100.se/garage/carmakes/k1cpsetf.htm
Jag håller fortfarande på Chrille, han tog över där förra ägaren gav upp, och han har ju lyckats!