Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Renault Dauphine med mittmonterad audimotor
Renault Dauphine 1962, 30 omutbara hästkrafter och motorn monterad bakom bakaxeln. 760 kg i tjänstevikt gör bilen ändå rätt pigg, säger dom som var med på den tiden.
Jag planerar att bevara bilens karisma, och samtidigt montera en Audi 1,8t motor FRAMFÖR bakaxeln, alltså mittmonterad.
Alla som sett uppbyggnaden av en Audi a4 vet vad jag menar. Avsikten är att flytta över motorbalk, länkarmar och fjäderbenstorn från a4:an. En störtbur måste det också bli som håller ihop bilen . [/list]
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:24 pm, redigerad totalt 5 gång.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
ite bilder på doffen
- bilen hämtades på Orust Juni 2009, och den var faktiskt körbar, dock utan färdbroms
- Innan jag plocka ner bilen ville jag se om den hade någon lowriderpotential. Här står den utan fjädrar fram och bak
- Den kan ju bara bli snyggare, eller hur
- Jag har börjat göra bilen ren från underredsmassa och färg undertill. Det finns ingen rost under som synes, det är väl första och sista gången man har tur på det området. Finns lite rost vid skärminfästningar, men bilen fyller ju snart 50 år. Längst bort på bilden syns motorrummet, ja bilen har svansmotor original, och visst ser det ut som att en Audi 1,8t motor med tillhörande växellåda skulle trivas där. Det är i alla fall min tanke. SFRO-bes som ombyggt fordon är avsikten, med störtbur och riktiga stolar bland annat.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:26 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
mäktigt ska bli roligt att se resultatet
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg
Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd
070-5169789
- Galant turbo
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 332
- Blev medlem: fre mar 17, 2006 9:31 pm
- Ort: Sundsvall
- Kontakt:
Underbart projekt!
Så vackra dom här Ahlgrens-bilarna! Har haft liknande tankar, med "liknande" bilar. Men man är ju en drömmare och tidsoptimist. Ser fram emot uppdateringar i denna tråd, mycket foton vill vi se!
Men en Audimotor skulle jag inte stoppa i, men det är ju mera en smaksak
Så vackra dom här Ahlgrens-bilarna! Har haft liknande tankar, med "liknande" bilar. Men man är ju en drömmare och tidsoptimist. Ser fram emot uppdateringar i denna tråd, mycket foton vill vi se!
Men en Audimotor skulle jag inte stoppa i, men det är ju mera en smaksak
*När nyfikenheten överträffar förståndet*
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
Jens Larsson
Porsche 996 Carrera -00
BMW 750 V12 Dubbelturbo -88 (på pallbockar)
Starion Turbo Intercooler -86 (på pallbockar)
BMW 520d -12 (wtf?)
Lenko Larven 340cc -82 (på pallställ)
- elvis_lkpg
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 97
- Blev medlem: fre jan 16, 2009 10:14 pm
- Ort: Linköping
- Kontakt:
Fränt!! kul att nån gör nåt annat än att bygger folkrace och rallycross bilar där nere i kisa skogarna....
Peter "elvis" Sandström
--5100 racing team--
www.5100.se
Men konstapeln jag har ju inte gjort nåt! det började ju med att han gav igen!!
--5100 racing team--
www.5100.se
Men konstapeln jag har ju inte gjort nåt! det började ju med att han gav igen!!
fränt bygge
vet inte om du har sett denna renult godini väldigt lik http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... hlight=ulf
vet inte om du har sett denna renult godini väldigt lik http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... hlight=ulf
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
lite nya bilder
Några bilder på min fars Dauphine Gordini.
Bilen är numera i min ägo, sedan far gick bort 2013.
Jag lackade bilen när det begav sig, så lite inblandad har jag varit i den här bilen också.
Bilen är numera i min ägo, sedan far gick bort 2013.
Jag lackade bilen när det begav sig, så lite inblandad har jag varit i den här bilen också.
Senast redigerad av Mattias Jonsson den tor nov 12, 2015 10:33 pm, redigerad totalt 2 gång.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Juste bygge
Har du tittat något på hur det går att få plats med en a4 framvagn där bak?
Har du tittat något på hur det går att få plats med en a4 framvagn där bak?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- johan johansson
- Forumsberoende
- Inlägg: 735
- Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
- Ort: västerås/turbocity
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 392
- Blev medlem: lör nov 07, 2009 9:09 pm
- Ort: Kisa
- Kontakt:
Audiframvagn i baken
Nja, jag har ingen motorbalk att testa med. Att motor och låda får plats är jag säker på, men vilken höjd den måste få, det är det som är lite osäkert, samt var fjäderbenstornen hamnar. Jag vill inte kapa i rambenen på Renaulten, utan helst bara lägga till förstärkningar och infästningar. Att spårvidden skiljer 1 dm kan ju också bli spännande att lösa.
angående att kapa sönder så fin kaross: Min avsikt är att förvalta Renaultkonstruktörernas fina arbete. Den som lever får se om det blir så.
angående att kapa sönder så fin kaross: Min avsikt är att förvalta Renaultkonstruktörernas fina arbete. Den som lever får se om det blir så.
Mattias Jonsson, Kisa
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110
Bygger Renault Dauphine med mittmonterad Audi-motor.
http://www.bilbygget.se.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=40110