Sida 1 av 2
b20 Kompression
Postat: mån nov 09, 2009 10:18 am
av DruTTeN
Har en b20 jag renoverat o satte dit topp o förgasare o allt. Visar sig nu att det bara var 8 i komp rakt över.
Nu till min fråga, förbränningsrummen är urgröpta och toppen är knappt planad (max 0.5mm). Kolvarna är plana.
Hur mycket måste jag plana toppen för att få ungefär 11-12 i komp??
3-3.5mm till ?
Re: b20 Kompression
Postat: mån nov 09, 2009 10:39 am
av Malmström
DruTTeN skrev:Har en b20 jag renoverat o satte dit topp o förgasare o allt. Visar sig nu att det bara var 8 i komp rakt över.
Nu till min fråga, förbränningsrummen är urgröpta och toppen är knappt planad (max 0.5mm). Kolvarna är plana.
Hur mycket måste jag plana toppen för att få ungefär 11-12 i komp??
3-3.5mm till ?
När du planar toppen så får du större Kompressionsförhållande, och när du skriver att det bara var 8 i komp rakt över. Så tolkar jag det som att du har 8kg i Kompressionstryck? Det har alltså inget att göra med varandra.
Kompressionsförhållande = Hur mycket större cylindervolymen är i jämnförelse med förbränningsrummet.
Kompressionstryck = Som du mäter genom tändstift hålen, visar om kolvringar och ventiler är täta.
Postat: mån nov 09, 2009 2:30 pm
av DruTTeN
ja det är kompressions trycket jag är ute efter.. är bara 8 nu med oplanad topp o vill upp till 11-12. Hur mycket ska jag plana 3,4,5 mm ?
Postat: mån nov 09, 2009 3:01 pm
av Ersviken
Det beror även på kamaxeln, har man vass kam så äre inte så säkert att man har så mkt kompressionstryck på startmotorvarv.
Postat: mån nov 09, 2009 3:09 pm
av DruTTeN
motorn sitter i en folkracebil.
2 liters
Enem H3 kam
46/38,5 ventiler
solex 45or
Postat: mån nov 09, 2009 5:34 pm
av Blom
Varför vill du ha kompressions trycket på 11-12???
huvudsaken är väl att du får ett jämnt värde över alla cylindrar..
Vad du har för komp förhållande???
Postat: mån nov 09, 2009 5:57 pm
av mats757
DruTTeN skrev:motorn sitter i en folkracebil.
2 liters
Enem H3 kam
46/38,5 ventiler
solex 45or
Sätt i en orginalkam så får du högre komptryck!
Man ska aldrig utgå ifrån komptrycket. Alltid kompförhållandet.
När din motor börjar varva lite så blir trycket högre. Mätningen du gör är bara på startmotorvarvtalet.
Gör om, gör rätt.
Mats
komp
Postat: mån nov 09, 2009 8:22 pm
av effe
när jag kört h3 2.2 lit steg 4 hadde jag starmotor komp 13.75 alla 4 topp planad ca 4.5 mm garage polarn samma sak fast med 2.0 lit försök att räkna ut kompförhållandet det enda riktiga att gå efter allt beror på vad du har . tjocklek topppack . borr .storlek förbränningsr hur högt kolvarna går osv
Postat: mån nov 09, 2009 10:26 pm
av DruTTeN
okej då detta är en folkrace motor som jag ändå ska varva skiten ur så har inte detta hjälpt mig värst mycket men tack ändå för engagemanget.
Tar av toppen 3mm så får de dug sen.
Postat: tis nov 10, 2009 10:30 am
av Blom
Men Jonas..
Skit i komp trycket..
Jag skulle förstå dig om du ville ha 11-12:1 i förhållande men inte i komp tryck..
Min B20 jag satte ihop hade 11,5:1 i förhållande men visade 10kg med en mätare och 6kg med en annan.
Har man en vasss kam så släpper den ut kompet när man kollar med mätare
Kolla vad du har för förhållande istället.
PS. motorn bryr sig inte om att det är en folkrace bil

Postat: tis nov 10, 2009 3:48 pm
av DruTTeN
Hur räknar jag ut det då.. blir inte förens i vår jag plockar isär den igen då jag kört upp skiten på ved backen =)
Postat: tor nov 12, 2009 8:32 am
av jonny
Cylindervolym+kompressionsvolym dividerat med kompressionsvolym=
kompressionsförhållande
kompressionsvolym=förbränningsrummets+packningens volym (om kolvarna inte är plana ska urgröpningensvolym också läggas till)
Re: b20 Kompression
Postat: tor aug 29, 2013 5:31 pm
av ingesjo
Bumpar denna tråden.
Kompressionstrycket är det man mäter med en tryckgivare ju.
Dock som sagt svårt att mäta korrekt med en vass kam..
Men en fråga från en som funderar.
Med en snäll kam och O-bearbetad topp kontra en Hög flödande (Portad) topp då?
Kommer den Hög flödande toppen att visa på ett högre tryck vid mätning med samma botten del?
HA det gött
Re: b20 Kompression
Postat: fre aug 30, 2013 7:16 am
av Jens Gustavsson
det är rätt vanligt att folk glömmer att gasa full gas då man komp tryck testar också.
på bra B20 bensin (98oktan) sug motorer vi kört här så bruka man få ca 13-14 bar på mätaren då är det oftast ca 11.5:1 i förhållande och ca 260- 270 grader dur på 1.25mm och ca 105-108 nock vinkel.
mvh jens
Re: b20 Kompression
Postat: fre aug 30, 2013 9:24 am
av ingesjo
Jens ,, jag var kanske otydlig i min fundering
Det jag menar är att en och samma bottendel testas med 2 olika toppar (Sug motor).
En topp är helt obearbetad och en topp filad enligt konstens alla regler = högflödande
Beräknat kompressionsförhållande är exakt lika för bägge topparna.
Topparna monteras på botten delen i detta fall B20.. så det blir samma kamaxel i båda fallen , låt oss säga D kam.
Det jag vill ha fram med min fundering är att i testen/mätningen med den högflödande toppen, så kommer man mäta högre kompressions tryck..
Hmmmm med tanke på att man nästan alltid snackar om vilket kompressionsförhållande man ska ha ,, eller max man bör ha.
Så är det väl egentligen viktigare att hålla koll på kompressions trycket.
Teoretisk kontenta
11:1 i komp för båda topparna
12 bar i Kompressionstryck för original toppen
13 bar för den högflödande...
Eller är jag helt ute o reser ??
Ha det gött i Sävar
Var inne och käka pizza där i början på Juni ,, på väg mot Nord Norge
Ingesjo