Sida 1 av 17

Painlake Racing - Drifting BMW E36 med MS till Gatebil 27/9

Postat: ons nov 11, 2009 4:16 am
av Painlake Racing
Här tänkte jag berätta lite om vad som händer i teamets garage.
Jag kommer att hålla första inlägget uppdaterat

Tråden kommer bland annat att handla om:

*En babyblå Plymouth Valiant-66 som det med tiden ska byggas turbo v8 i, mopar sb motor naturligtvis :) (sidor: 1-3)

Numera sitter det en snabbt ihopskruvad 340 i den:
Smidd botten, ca 10:1, blocket har jag borrat med stressplatta.
putsade X-toppar,
312graders Crane kam,
Edelbrock Airgap,
Holley 800dp,
hemgjorda heathers,
3" avgas

Bakom motorn sitter det en tf727, preppad av Stig Åhlgren, som har gått 3 år och ett otal repor på strippen utan att knorra. Även motorn har slitit hund i tre år och börjar bli dags att plocka isär för översyn.
Efter den hemgjorda kardanen sitter det en 8 3/4" med 3:91 i.

Projekten som ligger närmast i framtiden är
[X]Bromsrenovering och stålspunna slangar fram
[X]bes
[]bränslesystem.
[]sprut, ms eller maxxecu.
[]lack
[]318 med hx60

*245-81 sugtrimning, snabbprojekt (sidan 11)
[X]standard b230A botten
[X]Luhr toppen
[X]Dubbla stromberg
[X]Extraktor
[-]bromsning mest för skoj skull. Haha, jo men visst :P
Blev uppskattningsvis ca 150hk i motorn iaf.
SÅLD för 5500 i det skicket...


* BMW E36 Drifting snabb/budget bygge (Sidan 14)
[X] En st BMW 328 - 98
[X] Oöppnad M50B20
[X] Megasquirt MS2 V3 (med hjälp av David B) 4400kr (Måste modifieras från Volvo till BMW)
[X] Innovative bredbandslambda. (Finns)
[X] kkk26 på eget grenrör (för liten??)
[] 3" avgas (Finns)
[X] Svetsad diff.
[] Parallellstyrning

Teamet har bytt namn från PBM Racing till Painlake Racing. Är det så att du gillar det vi håller på med och vill vara med? Skicka ett PM :)

Postat: ons nov 11, 2009 5:18 pm
av nicke.t
bmw´`n är man sugen å se bilder på,verkar ball.mvh

Postat: ons nov 11, 2009 11:48 pm
av Painlake Racing
...

Postat: sön nov 15, 2009 5:28 pm
av Painlake Racing
Men först några bilder för att sammanfatta min B230FT renovering som jag gjort åt en bekant. Blev bra men tog 6 veckor att färdigställa istället för 4 veckor som jag trodde. Tog lite extra tid eftersom vi var tvungna att borra blocket.

Sen vill jag avfärda myten om att Volvo är så mycket enklare än allt annat. Har man hållt på mycket med t.ex Saab och Chrysler motorer så är Volvo och Cheva svårt första gången och vice versa.

Nu har jag äntligen lämnat ifrån mig bilen.

Före
Bild
Bild


Bild

Borrning. Ser kanske lite hedenhös ut men fungerar väldigt bra. Loppen blir runda och raka och 90grader mot toppblocksytan. Vad mer kan man begära? Jo den gör väldigt fin yta också. Edit: Kräver att topplocksytan är paralell med ramlagrena om det ska bli 100% rakt.
Bild

Toppblockspackning och stressplatta för runda hål.
Bild

Honing med Sunnen. Vi förespråkar fin, hård yta. Nagelfilsyta går fetbort!
Bild

Gängverktyg från Bahco ;) Kameran återger inte cylinderloppen på ett bra sett och den lilla ytrosten slog på direkt när jag tvättade blocket efter honing. Försvinner vid första oljebytet (direkt efter varmkörning)
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Den berömda slangen som gick på ca 200kr på Liljas. Skulle ha köpt en ny pump också, men men.
Bild
Bild

Precis allting är noggrant rengort
Bild
Bild

Oljefilteradaptern eller termostaten vållade huvudbry tills en snäll tjej på Liljas i Nybro informerade mig om att den var tvådelad :doh: Det var bara att skaffa en hel oring. Bytte båda två eftersom de är likadana.
Bild
Bild

Det sen innan hemgjorda märket för kaminställning. På den ursprungliga kåpan fanns det tydligen ett likadant vitt märke som innebar att kammen hamnade ett kugg före vid tdc. Varför fungerar detta bättre än originalinställningen???
Bild

Den här motorn går fortfarande klockrent, så håller på och försöker få köpa den :whistle:

Postat: lör nov 28, 2009 11:30 am
av Painlake Racing
Håller på och ska försöka bygga bränslesystem i Valianten, men först lite bilder för att visa vad som är gjort de åren jag har haft bilen. Ni får ha överseende med att det är lite olika storlek på bilderna. Hela tråden finns på Lazzat (länken i min signatur).

Så ser den ut
Bild

Ungefär så ser det ut i motorutrymmet, fast med ventilkåpor då. Sen är inte vipporna kvar eftersom de skapade en del problem med krökta stötstänger osv. Kör justerbara vippor från 273 nu. Sen sitter det en griffinkylare där numera pga värmeproblem.
Bild

Det fanns hela tiden planer på turbo. Så jag passade på att tillverka ett par grenrörsplattor i en cnc fräs när jag gick på industriprogrammet (2005). Tyvärr så visste man ju ingenting om någonting så grenröret gjordes med T3 fläns för att passa en Garreth turbo från en Saab 9000. Även utformningen var väl inte direkt genomtänkt :doh:
Bild

Så jag kapade sönder dem, sen blev det såhär. 2006 så förträngdes turboplanerna och en 340 införskaffades. Nya grenrör tillverkades och jag drog dubbla 3" avgassystem.

Vänster grenrör
Bild
Bild

Höger grenrör
Bild
Bild

Så säg det ut från början. Bytte senare ut avgasklämmorna mot trebultade skarvar. visste tyvärr inte vad V-band var på den tiden och förstod inte vikten av en rätt utformad kollektor. Jag måste göra om kollektorerna! Det ser nästan ut som om den vänstra blockerar halva primärrören.
Bild

Växellådsbytet, från Torqueflight 904 till 727. Fick bygga om balken och växellåds-tunneln.
Bild
Bild
Bild
Bild

Bakaxelklumpar
Bild

2007
Vid första uppstarten av 340:n gick en insugsventil av (beg ventiler och hårda fjädrar) dock utan att förstöra så mycket. Blev en krokig ventil och ett litet märke i kolven. Nästa uppstart gick kammen ner sig på en nock (Helsyntet mobil 1 plus misslyckad inkörningsprocedur gissar jag). Detta var dagen före En dag på strippen i Emmaboda. Mot bättre vetande plockade vi ur kammen och satte i en 290 graderskam som jag inte har några värden på än.
I det skicket gick bilen 14,028. Senare rasade motorn på grund av allt skit från kamnocken som gick ner sig.

2008:
Nybyggd motor igen. Nyslipad vev, två nya stakar, något upphonade lopp för att bli av med skadorna, 8 nya kolvar från Norrlands Custom. Kolvspelet hamnade på ca 0,08mm och vi hann inte få tag på lämpliga filringar. Den här gången testade vi en Cranekam med 312 graders duration. Även en 10 tums turbin plockades dit. I det här skicket gick bilen 13,22 i Emmaboda och senare 13,19 i Strängnäs.

2009:
Byggde en Saab 9000 turbo 350hk som jag körde i Emmaboda. Fick tiden 13,9X samtidigt som svänghjulet lossnade från Veven och slog sönder det mesta.
Så Valianten dammades av och gjordes i ordning till Strängnäs. Men vi skulle ha stannat hemma. Ett Edelbrock RPM Performance insug var enda ändringen sedan 2008 plus en Griffinkylare och en kraftig mekanisk fläkt. Sen var förgasaren fett bestyckad för att komma av linjen lite snabbare och det var 25% leakdown på tvåans cylinder.
Tiden blev väl som bäst 14,30 eller något :doh:

Nutid: Har köpt 2st Bosch 044 pumpar och en Aeromotive 13202 regulator som ökar bränsletrycket linjärt med laddtrycket. Är i och för sig osäker på om pumpar och regulator passar ihop. I pappret som följde med regulatorn stod det att den skulle arbeta ihop med en högflödande lågtryckspump. Säg gärna till om det är helt galet så jag i så fall kan rätta till misstaget!
Bild
Bild

Postat: lör nov 28, 2009 11:44 am
av David_B
Trevligt med lite byggbilder :thumbright:

Postat: lör nov 28, 2009 1:33 pm
av Painlake Racing
Tack, resten finns i länken i min signatur.
Dags för lite borrning snart? :wink:

Postat: lör nov 28, 2009 1:53 pm
av David_B
PBM Racing skrev:Dags för lite borrning snart? :wink:
Om plånboken inte ville vara med å bestämma, så skulle det kunna bli innan jul.. Tyvärr så kommer den med mycket övertygande argument på varför man inte ska göra det :doh:
Ska även försöka ta mig råd å ta hem ett nytt MS också.....

Postat: lör nov 28, 2009 5:00 pm
av Painlake Racing
jo, förstår vad du menar. där ser man, då kanske man kan få mappningshjälp av dig i framtiden :thumbright:

Postat: lör nov 28, 2009 6:06 pm
av Blom
dom där regulatorerna finns både till förgasare och sprut.

kolla så du har rätt..
annars kan du inte ställa rätt grundtryck.

Postat: lör nov 28, 2009 6:30 pm
av G.Nauta
Den där smådels tvätten som du hade på bild där du renoverade b230:n
Är dom något att ha ? :)

Postat: lör nov 28, 2009 8:44 pm
av Painlake Racing
Blom: Tja jag hoppas den är till förgasare. Finns det både och med samma nummer? Vad tror du om 044 pumparna till den? Hur fick du dit mätaren och vad är det för mätare?

G.Nauta: Ja den är väl bra. Har avfettning i den. Penseln är ju bra till smågrejer, men eftersom det är kristallolja så rekommenderar jag att man använder handskar av något slag.

Postat: sön nov 29, 2009 9:40 am
av Blom
:doh: såg inte förrän nu att du hade skrivit ut artikel nr på regulatorn :doh:

Den regulatorn är till förgasare så det kommer funka fint..
044 pumparna blir nog bra dom med. vet inte hur mycket effekt dom funkar till, men det borde inte vara några problem.

jag använder bara 2 utgångar från regulatorn så jag satte en mätare i en annan utgång och pluggade den 4:e..

Postat: sön nov 29, 2009 10:08 am
av Painlake Racing
Okej, vad bra :thumbright:
Ja tänkte apa efter dig lite där men har inte hittat nån vettig adapter mellan AN8 och mätare (1/8NPT eller 3/8NPT). Har inte hittat nån mätare med slang heller men det går ju alltid att få tillverkat.

Funderar på om jag ska låta min skogsmaskins-reparatör göra pressade JIC slangar eller om jag ska köra svindyra AN :?

Du har AN10 från tanken, men alla tankar som finns är det ju AN8 i? Tycker det är svårt att hitta en tank med 2xAN8 i botten och 1 AN8 i toppen till retur + avluftning och tankmätare :?

Sen ska den ju gärna tåla etanol också... Vet inte om alu-tankarna tycker om sprit? Hjälp!

Postat: sön nov 29, 2009 1:00 pm
av Overdriver
Några bilder på Dustern?