Sida 1 av 1
16v på b23, hur göra med kolvar?
Postat: fre nov 13, 2009 8:08 pm
av NikkO
16v topp på b23 med smidda mahlekolvar, dom plana, lite avslipat block så kolvarna vänder precis vid deckplan. Går det att fräsa ur för ventilerna i kolvarna och få det att hålla? Antar att man måste fräsa ventilurtag?
Vad är det för cc i förbränningsrummet på 16v?
Och om någon här som kan fräsa kolvarna, hör av er via pm.
Postat: fre nov 13, 2009 10:44 pm
av nalletill1000
Jag tror att det ar 53cc pa forbranningsrummen.
Postat: lör nov 14, 2009 8:52 pm
av kalle_86
Är nog 49cc till å me
Postat: lör nov 14, 2009 9:06 pm
av NikkO
tackar.
Någon måste väl veta om smidda mahlekolvar håller när man fräser ventilurtag?
Postat: lör nov 14, 2009 10:50 pm
av Amazonic
finns det plana kolvar som är smidda?

Postat: lör nov 14, 2009 11:21 pm
av Stener
B23 turbo kolvarna är väl plana och smidda va?
Postat: lör nov 14, 2009 11:22 pm
av Amazonic
Stener skrev:B23 turbo kolvarna är väl plana och smidda va?
nej dom har grop
Postat: sön nov 15, 2009 12:23 am
av Stener
Amazonic skrev:Stener skrev:B23 turbo kolvarna är väl plana och smidda va?
nej dom har grop
Jo det är ju sant, tror det är dom han menar.
Han menar väl att det inte är ventilurtag på dom tror jag... Inte sett några andra smidda mahle kolvar än dom med grop iaf.
Postat: sön nov 15, 2009 3:55 pm
av NikkO
Köpta hos kg, smidd mahlekolv med flat kolvtopp till b23, 96.60mm.

Postat: sön nov 15, 2009 3:59 pm
av Amazonic
det är ju sugmotorkolvar så kompf lär bli högt med enbart ventilurtag.
Postat: sön nov 15, 2009 5:02 pm
av NikkO
Ska bli en sugmotor
Det jag funderade över är om kolvarna är tillräckligt tjocka så det ens går att fräsa ur, hur mycket man ska ta vet jag inte men det borde ju någon här ha lite koll på.
Postat: sön nov 15, 2009 5:05 pm
av Johan Posth
Jag har annars 16v kolvar som är 3mm kortare utan att ha planats, för att kunna användas med marinvev i b230. Som jag oxå har utifall de kan vara nått som kan lösa en del?
Postat: sön nov 15, 2009 5:10 pm
av NikkO
Bottendelen är redan färdigbyggd, va tänkt att köra med 531a. Ändrade mig och nu ska det bli mer effekt med 16v.
Men hör av dig via pm mer om marinveven osv.
Mvh
Postat: sön nov 22, 2009 3:12 pm
av JJG
Hej, jag kör med b23 et botten med smidda standard kolvar och 16v topp.
Jag har svarvat av mina kolvar 4 mm så dom är helt plana, har kört så i 3 år med 2.2 bar laddtryck med gt37 lastbilsagg...
Har plågat på både på gata stripp och gatebil mantorp utan några problem..
Så min erfarenhet säger att det kommer hålla med urfrästa ventilurtag.