Sida 1 av 11
Olivens båt. Behöver större propp eller varvräknare?!?
Postat: sön nov 15, 2009 2:58 pm
av Robin Olivi
Hej Alla.
Ny här men det verkar vara ett grymt forum med mkt kunniga människor så jag hoppas att man platsar trots att det gäller en båt
Detta kommer inte bli något omfattande projekt utan mest en liten förbättring av maskineriet. Motorn som sitter i den idag är en Volvo B230 dock med en 531 topp vilket jag blev väldigt förvånad över. 120hk är standard i denna hur man nu kan få ut de ur den lilla miniatyrförgasaren som satt monterad, Solex 175 lr vad den nu hette.
Tanken med projektet är att få ut lite mer mos med bibehållen bränsleförbrukning.
Receptet ser ut enligt följande just nu.
Toppen ligger hos Peter Fransson just nu då det ska bli lite sätesjobb, planing samt tillsnyggning av kanalerna.
Kammen kommer att bytas från en A till K som det ser ut just nu. Kan komma att ändras om något vettigare dyker upp.
Förgasaren kommer bytas mot insprutning i form av Volvos LH 2.4
Nytt insug kommer att byggas med trattar och större spjällhus. Återkommer om detta då det är ett par saker jag skulle behöva synpunkter på.
Båten
Motorummet
Uppdaterar denna så snart jag är hemma då jag sitter på jobbet just nu.
Postat: sön nov 15, 2009 3:00 pm
av Robin Olivi
hmmm bilderna verkar inte riktigt vilja funka. Gör jag nått fel här?

Postat: sön nov 15, 2009 3:46 pm
av Fighter
Postat: sön nov 15, 2009 3:51 pm
av Robin Olivi
Såja
Hur du gjorde skulle vara trevligt o veta? Är det inte bara sätta img taggar runt länken som jag gjorde i första inlägget?
Postat: sön nov 15, 2009 4:15 pm
av mattias
Oliven skrev:hmmm bilderna verkar inte riktigt vilja funka. Gör jag nått fel här?

Kolla till vänster så har du en ruta "Share this image", kopiera texten i rutan "IMG code" så blir det rätt.
Finns det något vettigt sätt att koppla in en lambda-sond på den där motorn ?
Vattenmanteln ställer till en del.
Postat: sön nov 15, 2009 5:30 pm
av Robin Olivi
Då provar vi igen, nu har jag förhoppningsvis fått koll på de här me bilderna
Insugsplattan till insuget jag skall bygga. Fräst i alu. Med försänkningar för rören så man får bättre styrning inför svetsning.
Närmare bild på försänkningen
Rören jag tänkt använda har måtten 45/2= 41mm invändigt. Kanske lite klent med 2mm gods men det ska ju inte bli någon övladdning, iaf inte än

Postat: sön nov 15, 2009 6:29 pm
av peppe
Kul projekt
Specielt iom att det är en båt, börjar bli några flytetyg här på STS nu

Postat: sön nov 15, 2009 7:05 pm
av matte119
Kul med en till båt här ja

Har själv en 16 fots räser med B20 å mekar med

Postat: sön nov 15, 2009 9:54 pm
av biomech
mattias skrev:
Finns det något vettigt sätt att koppla in en lambda-sond på den där motorn ?
Vattenmanteln ställer till en del.
blir nog knöligt med det där avgassystemet...
...torra avgaser heter melodin

Postat: sön nov 15, 2009 10:27 pm
av Robin Olivi
Ja den där lambdasonden är det som mig mest huvudbry just nu. Men det ska nog lösa sig på något vis
Har nån av er båtfolk koll på varför man kyler grenrören på detta viset? är det bara för att hålla ner tempen i motorrummet? För om det är så så skule man kunna bygga ett nytt extraktorrör och linda med bandage och dra vattnet direkt till "avgasröret".
Postat: sön nov 15, 2009 10:47 pm
av peppe
Precis, extraktor med bandage funkar helt okej, iofs är största delen av mitt rör utan för. Men bandage borde funka för dig, bara du kan få till en vettig genomföring i skrovet utan att bränna upp akterspegeln eller liknande

Postat: mån nov 16, 2009 10:46 am
av biomech
personligen skulle jag aldrig våga stoppa ner ett lindat extraktor i den där lilla lådan
det e ju lite skillnad på din båt peppe där i princip hela är ute i friska luften...
...kanske om man fimpar svärmorsstolarna på sidan om lådan och gör en stor låda/motorrum av alltihop och ser till at man har ordentligt med ventilation.
annars är det väl "bara" att bygga ett helmantlat system med "torra" avgaser, då är det inga problem att montera lambdan

Postat: mån nov 16, 2009 10:56 am
av Robin Olivi
Ja utrymmet är ju inte stort och ventilationen är ju inte god precis. Men jag har en plan på hur den ska monteras i avgaslimpan nu, däremot kom jag på en sak till. Kommer avgastempen bli tillräckligt hög? Lamdbasonden behöver väl 300grader innan den börjar mäta ordentligt om jag inte missminner mig....
Postat: mån nov 16, 2009 11:21 am
av biomech
nu vet jag inte hur en volvomotor med limpa beter sej vad det gäller reversion?! du bör nog ha det i åtanke iom att du ska byta kam åxå...
...däremot om din idé innebär att du separerar kylvatten och avgaser hela vägen ut så kommer det inte va ngt problem.
har ingen direkt koll på vad avgastempen hamnar på men på min 454 funkar det då alldeles utmärkt att mäta med BB-Lambda.
Input på det JensG? (Som hjälpte mej med detta)
Postat: mån nov 16, 2009 2:13 pm
av 1800thomas
Har inte riktigt koll på hur avgaslimpan ser ut på en B230 men på B20 så blandas avgaser och vatten efter knät. Tror inte att det kan vara på annat sätt eftersom man då löper stor risk att få in vatten i förbränningsrummen (vid avstängning av motor).
Avgastempen borde inte vara något problem eftersom det är torra avgaser fram till knät.