Svensk megatun manual
Moderator: backeliten
Svensk megatun manual
Har knapprat ihop en svensk manual om megatune och grundmappning.
Den är långt ifrån färdig, har hjälp av en kille från ms sidan som hjälper mig med rätt stavning och styck indelnin! TACK magnus!
Kanske kan komma till användnin för nån här inne
http://m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf
Har snickrat på den i tre år eller så, sakta men säkert görs de framsteg
Den är långt ifrån färdig, har hjälp av en kille från ms sidan som hjälper mig med rätt stavning och styck indelnin! TACK magnus!
Kanske kan komma till användnin för nån här inne
http://m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf
Har snickrat på den i tre år eller så, sakta men säkert görs de framsteg
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 105
- Blev medlem: tor jan 11, 2007 9:14 pm
- Ort: Umeå
- backeliten
- MS-Guru
- Inlägg: 938
- Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
- Ort: Örnsköldsvik
- Kontakt:
Cranking RPM är också fel.
Det är vid vilket varvtal den ska gå ur läget för cranking, dvs när den börjar använda mapparna som grund för beräkningarna.
Förutsättningarna för att vara i cranking mode är att varvtalet ska vara noll och soppapumparna ska ha stannat. Då står den i cranking läge, när den överskrider gränsvärdet går den över till running och även om du går under det gränsvärdet så är den kvar i running.
/Jonas
Det är vid vilket varvtal den ska gå ur läget för cranking, dvs när den börjar använda mapparna som grund för beräkningarna.
Förutsättningarna för att vara i cranking mode är att varvtalet ska vara noll och soppapumparna ska ha stannat. Då står den i cranking läge, när den överskrider gränsvärdet går den över till running och även om du går under det gränsvärdet så är den kvar i running.
/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
jonas.back(at)swetune.se
Bara en sak jag kom på på sida 4..
"Air:fuel ratio: Förhållandet mellan bränslemängden och luftmängden. Optimalt läge ligger runt 14"
Har varit uppe många gånger, för att e85 inte har samma optimala värde.
På bensinmotorer är väll det optimala ungefär 14 som du säger.
Och fetare på en turbobil. e85 värdena kan jag inte riktigt.
Enklast kanske vore att bara skriva att AFR= bränsle-luft blandningsförhållande. Men det får du välja själv.
Snyggt gjort förövrigt
"Air:fuel ratio: Förhållandet mellan bränslemängden och luftmängden. Optimalt läge ligger runt 14"
Har varit uppe många gånger, för att e85 inte har samma optimala värde.
På bensinmotorer är väll det optimala ungefär 14 som du säger.
Och fetare på en turbobil. e85 värdena kan jag inte riktigt.
Enklast kanske vore att bara skriva att AFR= bränsle-luft blandningsförhållande. Men det får du välja själv.
Snyggt gjort förövrigt
och "runt 14" . 14,7 ger en fullständig förbränning och maxeffekt nås under 13. Jag skulle ändå rekommendera den engelskspråkiga manualen, faktafel är värre än att det kan vara svårt att förstå ordenRickardP skrev:Bara en sak jag kom på på sida 4..
"Air:fuel ratio: Förhållandet mellan bränslemängden och luftmängden. Optimalt läge ligger runt 14"
Har varit uppe många gånger, för att e85 inte har samma optimala värde.
På bensinmotorer är väll det optimala ungefär 14 som du säger.
Och fetare på en turbobil. e85 värdena kan jag inte riktigt.
Enklast kanske vore att bara skriva att AFR= bränsle-luft blandningsförhållande. Men det får du välja själv.
Snyggt gjort förövrigt
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Jag tycker det är helt rätt att försöka göra en manual på svenska, jag är inte så duktig på engelska, så kan man bara finjustera denna så vore det ju suveränt
Angående värdena så har jag lärt mig att afr 14,7 är den optimala blandningen för att katten ska fungera. dvs. ca 1% syre kvar i avgaserna för att katten ska kunna jobba.
Sugmotorer ska väll ligga på runt afr 13,8 vid maxvrid och en turbomotor 12,5-13.
Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så jag har fått lärt mig iaf
Angående värdena så har jag lärt mig att afr 14,7 är den optimala blandningen för att katten ska fungera. dvs. ca 1% syre kvar i avgaserna för att katten ska kunna jobba.
Sugmotorer ska väll ligga på runt afr 13,8 vid maxvrid och en turbomotor 12,5-13.
Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så jag har fått lärt mig iaf
Precis sån här kritik jag vill höra! Tackar!
RickardP
Skall fixsas!
Har funderingar på att plocka bort det till och med och bara lägga in en fingervisning när det gäller bensin och E85.
jol
Helt riktigt, engelska manuelen är den man skall gå efter igentligen.
Från början skrev jag detta dokument för eget bruk bara med fingervisningar om hur allt skall ställas för att fåin allt lite bättre.
Som min lärare sa: Det bästa sättet att lära sig på är att läsa, skriva och utföra praktist hehe.
Men så visade jag de här för folk i min omgivning, och efter påtryckningar så började ja länka ut det och fylla ut dokumentet.
Skall plita in en hänvisning om den engelska manualen.
sunkann
Skall korrigera det!
Edit: Fixade till alla konstiga tecken!
RickardP
Skall fixsas!
Har funderingar på att plocka bort det till och med och bara lägga in en fingervisning när det gäller bensin och E85.
jol
Helt riktigt, engelska manuelen är den man skall gå efter igentligen.
Från början skrev jag detta dokument för eget bruk bara med fingervisningar om hur allt skall ställas för att fåin allt lite bättre.
Som min lärare sa: Det bästa sättet att lära sig på är att läsa, skriva och utföra praktist hehe.
Men så visade jag de här för folk i min omgivning, och efter påtryckningar så började ja länka ut det och fylla ut dokumentet.
Skall plita in en hänvisning om den engelska manualen.
sunkann
Skall korrigera det!
Edit: Fixade till alla konstiga tecken!