Svensk megatun manual

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Svensk megatun manual

Inlägg av Melkutt »

Har knapprat ihop en svensk manual om megatune och grundmappning.
Den är långt ifrån färdig, har hjälp av en kille från ms sidan som hjälper mig med rätt stavning och styck indelnin! TACK magnus!

Kanske kan komma till användnin för nån här inne

http://m-speed.se/Dokument/Mappning_MT_2.25beta.pdf

Har snickrat på den i tre år eller så, sakta men säkert görs de framsteg :doh:
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Fullboost
För mycket laddtryck
Inlägg: 181
Blev medlem: sön okt 11, 2009 9:29 pm
Ort: strängnäs

Inlägg av Fullboost »

så där ja då får man tacka hittills för ett bra job tycker jag absolut hatten av för ditt job....
Fullboost
Benny Steen
För mycket laddtryck
Inlägg: 105
Blev medlem: tor jan 11, 2007 9:14 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Benny Steen »

på sidan 19 tror jag du skrivit fel. stämmer varken med dokumentationen, online helpen eller mina egna erfarenheter.

Wheel Decoder Base Teeth
Här ställer man in hur många tänder triggerhjulet har.
För 36-1 hjul ska 35 anges.
För 60-2 hjul ska 58 anges.
Användarvisningsbild
backeliten
MS-Guru
Inlägg: 938
Blev medlem: sön jul 02, 2006 10:23 pm
Ort: Örnsköldsvik
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

Cranking RPM är också fel.

Det är vid vilket varvtal den ska gå ur läget för cranking, dvs när den börjar använda mapparna som grund för beräkningarna.

Förutsättningarna för att vara i cranking mode är att varvtalet ska vara noll och soppapumparna ska ha stannat. Då står den i cranking läge, när den överskrider gränsvärdet går den över till running och även om du går under det gränsvärdet så är den kvar i running.

/Jonas
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Tack för den :thumbright:

Hoppas du fortsätter uppdaterar den och lägger upp nya versionerna här :thumbright:
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Hoppsan, är visst lite fel kvar :doh:
Har som sagt en som hjälper mig att skriva om och fylla i, vi har precis börjat sammarbeta så uppdateringen är bara påbörjad.

Mera ris och ros nu, man stirrar sig så lätt blind!
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Mera kommentarer tack!

Den uppdateras för fullt, men det börjar bli ideé troka nu!
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Användarvisningsbild
sniffer
För mycket laddtryck
Inlägg: 333
Blev medlem: tor jun 08, 2006 9:52 pm
Ort: Alingsås

Inlägg av sniffer »

Jag skall ta och läsa denna nu. Så får vi se om jag hittar något. Hoppas du inte lagt ner med arbetet. Jättebra initiativ. :)
Mercedes-Benz 190E 2.3 16v Turbo.
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Bara en sak jag kom på på sida 4..

"Air:fuel ratio: Förhållandet mellan bränslemängden och luftmängden. Optimalt läge ligger runt 14"

Har varit uppe många gånger, för att e85 inte har samma optimala värde.
På bensinmotorer är väll det optimala ungefär 14 som du säger.
Och fetare på en turbobil. e85 värdena kan jag inte riktigt.

Enklast kanske vore att bara skriva att AFR= bränsle-luft blandningsförhållande. Men det får du välja själv.

Snyggt gjort förövrigt :)
jol
Forumsberoende
Inlägg: 1314
Blev medlem: ons jan 31, 2007 11:35 am
Ort: Luleå

Inlägg av jol »

RickardP skrev:Bara en sak jag kom på på sida 4..

"Air:fuel ratio: Förhållandet mellan bränslemängden och luftmängden. Optimalt läge ligger runt 14"

Har varit uppe många gånger, för att e85 inte har samma optimala värde.
På bensinmotorer är väll det optimala ungefär 14 som du säger.
Och fetare på en turbobil. e85 värdena kan jag inte riktigt.

Enklast kanske vore att bara skriva att AFR= bränsle-luft blandningsförhållande. Men det får du välja själv.

Snyggt gjort förövrigt :)
och "runt 14" :roll:. 14,7 ger en fullständig förbränning och maxeffekt nås under 13. Jag skulle ändå rekommendera den engelskspråkiga manualen, faktafel är värre än att det kan vara svårt att förstå orden :wink:
Peter Strandberg
Alfa kombi
Användarvisningsbild
RickardP
För mycket laddtryck
Inlägg: 278
Blev medlem: lör feb 20, 2010 4:11 pm
Ort: Nora
Kontakt:

Inlägg av RickardP »

Jag tycker det är helt rätt att försöka göra en manual på svenska, jag är inte så duktig på engelska, så kan man bara finjustera denna så vore det ju suveränt :)

Angående värdena så har jag lärt mig att afr 14,7 är den optimala blandningen för att katten ska fungera. dvs. ca 1% syre kvar i avgaserna för att katten ska kunna jobba.
Sugmotorer ska väll ligga på runt afr 13,8 vid maxvrid och en turbomotor 12,5-13.
Rätta mig gärna om jag har fel, men det är så jag har fått lärt mig iaf :)
sunkann
För mycket laddtryck
Inlägg: 386
Blev medlem: fre jul 31, 2009 2:08 pm
Ort: Grums

Inlägg av sunkann »

Under kapitlet Huvudsidan står det.

Engine MAP (Manifold Absolute Pressure): lufttryck i insugningsröret. Kan visas i Celcius eller Fahrenheit.
Värdet hämtas från MAP-sensorn, som sitter i själva MegaSquirt-boxen

Känns som "Kan visas i celsius eller fahrenheit" har hamnat i fel stycke
Användarvisningsbild
Melkutt
Forumsberoende
Inlägg: 636
Blev medlem: mån okt 17, 2005 8:23 pm
Ort: Gotland
Kontakt:

Inlägg av Melkutt »

Precis sån här kritik jag vill höra! Tackar! :thumbright:

RickardP
Skall fixsas!
Har funderingar på att plocka bort det till och med och bara lägga in en fingervisning när det gäller bensin och E85.

jol
Helt riktigt, engelska manuelen är den man skall gå efter igentligen.
Från början skrev jag detta dokument för eget bruk bara med fingervisningar om hur allt skall ställas för att fåin allt lite bättre.
Som min lärare sa: Det bästa sättet att lära sig på är att läsa, skriva och utföra praktist hehe.
Men så visade jag de här för folk i min omgivning, och efter påtryckningar så började ja länka ut det och fylla ut dokumentet.

Skall plita in en hänvisning om den engelska manualen.

sunkann
Skall korrigera det!

Edit: Fixade till alla konstiga tecken!
http://www.m-speed.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Melker H
Skriv svar