Sida 1 av 1

bmw mulltilink på volvo?

Postat: tor dec 03, 2009 2:59 am
av Thorsella
Är det något att sattsa på? jagar ju en "bättre" axel
sitter ju 4-link idag på min så det är ju enkelt att byta till en annan stel axel men den ska ju vara starkare än orginal och inte döda min plånbok!

bmw axeln sitter ju endast i 3 punkter så de borde inte vara SÅ mycket jobb?

Postat: lör dec 05, 2009 12:12 pm
av stefa
Vilken bmw-axel har du tänkt på?

Postat: lör dec 05, 2009 12:34 pm
av Thorsella
535 klump eller liknande?

Postat: lör dec 05, 2009 3:05 pm
av therealpinto
Min åsikt är att om du menar de gamla semi-trailingaxlarna (E30, E28, E34) så tycker jag inte att de är bättre än en stel axel i bra fyrlänk.

Har du redan en vettig fyrlänk är det enligt min erfarenhet bättre att bygga vidare på den. Du kommer inte få bättre funktion med en semi-trailing bakvagn.

Om man däremot kikar på E36 eller E39 så finns det förutsättningar att få en upphängning som totalt sett lirar bättre. Men det kräver viss eftertanke.

Fyrlänken är ganska enkel att jobba med och man ska inte förkasta enkelhet, har jag lärt mig den hårda vägen ;-)

/Gustaf

Postat: lör dec 05, 2009 8:11 pm
av Kristoffer Helle
mindre ufjeradvikt på hjulen er alltid bettre..

Postat: lör dec 05, 2009 11:05 pm
av The
beror ju helt och hållet på hur mycket man behöver fjädring... Ofjädrad vikt på en bil som inte fjädrar spelar ju ingen större roll ;)

Postat: sön dec 06, 2009 12:40 pm
av therealpinto
Mindre ofjädrad vikt med sämre kontroll på hjulvinklarna är inte bättre, anser jag.

En bil innebär alltid trade-offs och det är inte så enkelt.

/Gustaf

Postat: sön dec 06, 2009 12:59 pm
av Jens Gustavsson
vilken bil och vad ska du använda den till?

Postat: sön dec 06, 2009 6:05 pm
av Thorsella
stripp gata och svina har idag en svettsad 10:31 med 3:15utväxling och den äter lite drivaxlar

det är vill är att ha en driftsäker bakvagn som inte kostar skjortan

Postat: sön dec 06, 2009 11:41 pm
av Peter L
Thorsella skrev:stripp gata och svina har idag en svettsad 10:31 med 3:15utväxling och den äter lite drivaxlar

det är vill är att ha en driftsäker bakvagn som inte kostar skjortan
Då passar inte bmw bakvagnen in iaf. Du måste köpa sviktstålsaxlar och crmo-knutar om den ska hålla, då är du uppe i samma pris som en prepad ford 9tummare fast med sämre hållbarhet.

Postat: mån dec 07, 2009 12:03 am
av Thorsella
en 9"are är väl mycke dyrare bara banjon kostar du skjortan och drivaxlar utväxling mm

Postat: mån dec 07, 2009 1:38 am
av Simon-I
billigaste kitet PPF säljer kostar 8500 tusen. så letar man en orginal axel o sedan köper utväxling o drivaxlar från usa så blir nog inte en 9" ford så mkt dyrare. PPF stora kit kostar 16tusen med crmo prylar.

Provat sviktaxlar till 1031an? bakaxel.se ska väl sälja sånna?

Postat: mån dec 07, 2009 1:55 am
av Ferken
Jag har tänkt köra 1031 bakaxel med aussie locker och sviktstål men vad håller en sådan för? up mot 800nm?
Vad är crmo-knutar?

Postat: mån dec 07, 2009 2:32 am
av Thorsella
Ferken skrev:Jag har tänkt köra 1031 bakaxel med aussie locker och sviktstål men vad håller en sådan för? up mot 800nm?
Vad är crmo-knutar?
aussie locket håller inte ens för 250-300hästar jag körde ca 5 mil med min sen kuggade diffen över och fick bara begagnade delar när jag "reklamerade" den. Så den rekomenderar inte jag iaf.

Postat: mån dec 07, 2009 6:16 am
av Kökarmicke
En jänkaraxel är nog rätt väg att gå, har man problem med fästet på strippen med en 1031a är inte den delade bmw-bakvagnen något alternativ heller. Kostar en del att bygga en axel, men det betalar sig nog helt klart i ländgden, och sen kan man kanske se en del av investeringen som en värdeökning av bilen?
Sitter 9" med 33splinesade mooseraxlar och spole i min bil, den håller för mycket svineri, särskilt efter att jag bytt till progear utväxling och MW-aluhus. En manuell låda sliter hårt på grejjerna annars så det måste vara stadiga delar mellan lådan och däcken