Sida 1 av 1
Går det galva extraktorrör?
Postat: sön dec 13, 2009 10:42 pm
av 392HEMI
Ja, som rubriken lyder så undrar jag om det går att galva ett extraktorrör eller om det är för varmt? Man galvar ju avgasystem och extraktorröret är ju inget gjutjärn, är det någon som vet?

Postat: mån dec 14, 2009 12:02 am
av JE Jr
Jag provade att spruta på kallgalv ur en sprayburk på mitt beggade extraktorrör (sugmotor) när jag hängde i det i somras, och det vitnade en del på ytterradierna, men galven sitter kvar iallafall! Tyvärr har jag inga bilder för bilen står en 50 mil ifrån mig...
Postat: tis dec 15, 2009 8:39 pm
av 392HEMI
JE Jr skrev:Jag provade att spruta på kallgalv ur en sprayburk på mitt beggade extraktorrör (sugmotor) när jag hängde i det i somras, och det vitnade en del på ytterradierna, men galven sitter kvar iallafall! Tyvärr har jag inga bilder för bilen står en 50 mil ifrån mig...
Kan inte tänka mig att det är samma sak någonstans nästan

Lite skillnad att doppa ner ett extraktorrör i ett riktigt galv bad som jag tänkt göra och att skvätta lite med en sprayburk....är det ingen som testat???
Postat: tis dec 15, 2009 9:38 pm
av Daniel J #43
...du kan ju bli den första!

Postat: tis dec 15, 2009 10:41 pm
av izefuzzy
det värst som kan hända är väl att det flagnar. inte speciellt dyrt att göra det heller, tror inte du får ge mer än 700 för ett extraktorrör om det är blästrat och klart.
Postat: ons dec 16, 2009 8:11 pm
av Daniel-635
Om vi pratar el-galv tål det bara upp mot 400 grader innan det skadas.
Vanliga avgassystem är oftast inte el-galvade utan aluminiumiserade.
Vilket heller inte tål så hög värme som man har på ett grenrör.
Förkroma eller Förnickla är bättre om man vill ha ett bra skydd.
Postat: ons dec 16, 2009 9:17 pm
av 392HEMI
Daniel-635 skrev:Om vi pratar el-galv tål det bara upp mot 400 grader innan det skadas.
Vanliga avgassystem är oftast inte el-galvade utan aluminiumiserade.
Vilket heller inte tål så hög värme som man har på ett grenrör.
Förkroma eller Förnickla är bättre om man vill ha ett bra skydd.
Okej tack för svaret, kroma är inte på tanken att göra

Blir på tok för dyrt, förnickla har jag inte hittat någon i stan som gör men jag får väl fråga mig fram, alt. måla extraktorröret med värmebeständig färg.

Postat: sön dec 27, 2009 10:40 pm
av hesselgren
JE Jr skrev:Jag provade att spruta på kallgalv ur en sprayburk på mitt beggade extraktorrör (sugmotor) när jag hängde i det i somras, och det vitnade en del på ytterradierna, men galven sitter kvar iallafall! Tyvärr har jag inga bilder för bilen står en 50 mil ifrån mig...
blev väl "varmgalv" med tiden =P