Sida 1 av 3

Vad händer i Larzzons garage

Postat: fre dec 18, 2009 2:51 pm
av larzzon
Har läst på detta forum ett tag och gillar det starkt, är inte så mycket styling utan mera trimmning och chassie det gillar jag. Tänkte därför starta en egen projekktråd om mina bilar. Kanske ska berätta att jag är en saabtok och håller just nu på med bara detta märke, turbo då såklart. har 3 st projektbilar och en lätt stressad bruksbil.

Börjar med bilen jag ägt längst nu i 8 år och den har spårat ur lite mer och mer. Köpte den först som en helt vanlig brukis och körde den som vemsomhelst i 3år. Började att ställa av den på vintrarna och det var då uppdateringarna började, men nu i somras när jag råkade :roll: köpa en 6 växlad quifelåda som står pall så vred jag på effektskruven lite för mycket och den 20.000 mil gamla motorn ville inte va med längre :wink: Detta gav ju naturligtvis utrymme för en uppadatering och ett nytt motorbygge för mera effekt. Bilder på bilen så tar vi lite data på den sen:
BildBildBild

BildBild

Ungefär såhär ser den ut nu då:
BildBildBild

Motorn då:
Bild
Bild

Ser ut som vilken saabmotor som helst har väl haft en 300pållar med en lite myggeturbo, andra spridare och större IC.

Nu ska det bli:
B206 block som är utan balansaxlar, med 2.3 vev och eftermarknadskolvar och H-stakar
Lätt prortad topp av mig själv med volvo b20 gulmärkta ventilfjädrar, mekaniska ventiltryckare från renault clio 1.4.
KKK27 turbo
Egendesignat grenrör(precis beställt delar)
Kammar är inte bestämt, men de blir relativt snälla.
Har inte räknat ut vilka spridare jag behöver ännu, men ska ta tag i detta snart. har siemens deka 630cc tror nog dessa ska räcka för bf
Saabs original motorstyrning dvs trionic 5.5
Växellådan är en rakskuren 6växlad dervsats i original växellådshus. quife diff.
Sachs förstärkt tryckplatta och 4 puckad sinterlamell paketet ska klara runt 750nm.

Körde lådan i somras och bilen blir helt vild pga lådan är så tätstedag, tyvärr var inte motorn byggd efter lådan vilket ska bli ändring på nu :wink:

Lite blandade bilder:
Bild
Nya lådan till höger

Bild
Kopplingen

Bild
Nya motorn jag ska bygga på

Bild
Turbon.

Kommer uppdatera er om resten av bilarna längre fram.

Postat: fre dec 18, 2009 9:28 pm
av tomsan
Hääärligt. Men dit med en större turbo

Postat: sön dec 20, 2009 11:47 pm
av larzzon
Fortsätter vär och visa vad jag håller på med i garaget.

Blev så sugen på en og 900 turbo så jag köpte ett ök en kväll i juli 2006...då såg den ut såhär:
BildBildBild

BildBildBild

Det vart då en sur t8 automat som jag bara skulle byta till manuell och pysa runt med...men såklart spårade detta ut som vanligt :wink:

Bilen fick då ny motor T16 och hade väl en 300 hästar under locket och gick ganka bra:
BildBildBildBild
Bild

BildBildBildBild

BildBildBildBild

Bilen blev klar sommaren 2008, körde lite banträffar och allt funkade kanon, vid detta laget hade Gustav N gär på forumet fått ordentlig fart på sin 99quattro. Har länge funderat på 4 hjulsdrift och nu kunde jag inte hålla mig längre så bilen började direkt på hösten att rivas igen.

Blir ungefär samma koncept som Gustav gast i en 900 och jag kommer inte ha så sjukt mycket effekt i min motor till att börja med iaf :hihi:

BildBild
Denna stackarn fick släppa till delar..

BildBild
Saab svänghjul nersvarvat till audi 80 mått och påvärmd audi 89 startkrans.

Bild
Ska köra med 2.3 veven i b202 motorn alltså blir det en b232 en motor som saab aldrig gjorde...

BildBild

Bild
Bakvagnen demonterad...kalas att allt sitter i en subframe...

Bild
Slipningen i blocket för 2.3 veven ska få plats..med stake...

Bild
2.3 Veven provmonterad i b202 blocket.

Bild
Den i stort sett färdiga distansplattan

Bild
Funkar även som bröstkåpa, med urfrästa oljekanaler.

Bild
Hybridsvänghjulet monterat på veven..Den målade ringen illustrerar startmotorhålet.

Bild
Audiposition på saabsvänghjulets placering :freak:

BildBildBild

Bild

BildBild
BildBild

Det går framåt så sakteliga....detta var en sammanfatting av 3års arbete :wink:

Postat: ons dec 23, 2009 9:23 pm
av larzzon
Har börjat så smått med kollektorn till grenröret till den blåe, blev tokigt dåliga bilder men hoppas ni kan se ändå...ska försöka mickla dit wastegate anslutningarna snart.

Bild
Bild
Bild

Postat: mån dec 28, 2009 3:03 pm
av larzzon
Var nere i garaget en stund idag och fick svetsat 2 fästen för bakvagnen på den vita og:n Så nu börjar den så smått sitta fast i bilen, mycket förstärkningar å¨terstår ännu, men det är en bra början iaf ;)

BildBild

Postat: mån dec 28, 2009 8:48 pm
av Zkunk
Detta kan bli intressant att följa =)

Lycka till! :thumbright:

Postat: mån dec 28, 2009 8:56 pm
av G_lund
Härligt att se!!

Gammla 99or och og900or är jävligt balla!
Ännu ballare med 4x4 :twisted:

Postat: mån dec 28, 2009 8:57 pm
av G_lund
Siktar du på att få 900an reggad för gatan? :)

Postat: tis dec 29, 2009 12:13 am
av larzzon
G_lund skrev:Siktar du på att få 900an reggad för gatan? :)
Ja den ska SFRO besiktigas :) Den kommer troligtvis gå som ombyggt fordon...

Postat: tis dec 29, 2009 12:15 am
av G_lund
Gött!

Det var ju en og900rwd till salu på blocket för ett tag sedan, men den var inte gatreggad o då faller ju hela konceptet känns det som ;)

Lycka till med projektet, det här ska följas :thumbright:

Postat: tor dec 31, 2009 6:47 pm
av larzzon
Grenröret är numera designat till 9000enen nu återstår lite småjusteringar pga att jag inte hade något block när jag punktade ihop det.

Bild
Turbon uppåt kändes bäst,eftersom det blir mera plats för grenrör och DP.

BildBild
Nu är det ihop-punktat iaf.

Bild
Detta fästet kan jag slipa bort från blocket. För det tar i ;)

Bild
Naturligtvis hade jag ingen tanke på vattenpumpen, och detta straffar sig direkt...men det är nog lätt-löst...

Postat: tor dec 31, 2009 7:23 pm
av tomsan
Ser riktigt bra ut.

Postat: lör jan 02, 2010 6:27 pm
av larzzon
4krafsbygget fortsätter på den vite..
Har donat lita bakram idag igen, mycket "humtid" går det åt ;)

Bild
Första staget bakåt, har inte tänkt ersätta original ram utan bara förstärka den, eftersom jag tycker det känns onödigt att ersätta något som har funkat innan.

Bild
Nu borde de främre fästena stå pall...

Bild
Det vita är standardbalken som jag återanvänder..

Nya mobilen tar värdelösa foton kan vi va överens om iaf ;)

Postat: mån jan 04, 2010 5:37 am
av larzzon
Nu hänger bakvagnen för fösta gången helt utan stöd i bilen :thumbright: så nu ska jag gå över på att montera kardantunneln. Den måste kortas en 200mm ungefär, eftersom jag vill använda audins fäste i kardantunneln för bakdiffen.

Råkade visst kapa ur retsten av bagagerumsgolvet ;)
Bild

Postat: mån jan 04, 2010 7:53 am
av sabaton91
ser riktigt fint ut de där:)
härligt med bra variaton med :wink: