Vad händer i Larzzons garage
Postat: fre dec 18, 2009 2:51 pm
Har läst på detta forum ett tag och gillar det starkt, är inte så mycket styling utan mera trimmning och chassie det gillar jag. Tänkte därför starta en egen projekktråd om mina bilar. Kanske ska berätta att jag är en saabtok och håller just nu på med bara detta märke, turbo då såklart. har 3 st projektbilar och en lätt stressad bruksbil.
Börjar med bilen jag ägt längst nu i 8 år och den har spårat ur lite mer och mer. Köpte den först som en helt vanlig brukis och körde den som vemsomhelst i 3år. Började att ställa av den på vintrarna och det var då uppdateringarna började, men nu i somras när jag råkade
köpa en 6 växlad quifelåda som står pall så vred jag på effektskruven lite för mycket och den 20.000 mil gamla motorn ville inte va med längre
Detta gav ju naturligtvis utrymme för en uppadatering och ett nytt motorbygge för mera effekt. Bilder på bilen så tar vi lite data på den sen:





Ungefär såhär ser den ut nu då:



Motorn då:


Ser ut som vilken saabmotor som helst har väl haft en 300pållar med en lite myggeturbo, andra spridare och större IC.
Nu ska det bli:
B206 block som är utan balansaxlar, med 2.3 vev och eftermarknadskolvar och H-stakar
Lätt prortad topp av mig själv med volvo b20 gulmärkta ventilfjädrar, mekaniska ventiltryckare från renault clio 1.4.
KKK27 turbo
Egendesignat grenrör(precis beställt delar)
Kammar är inte bestämt, men de blir relativt snälla.
Har inte räknat ut vilka spridare jag behöver ännu, men ska ta tag i detta snart. har siemens deka 630cc tror nog dessa ska räcka för bf
Saabs original motorstyrning dvs trionic 5.5
Växellådan är en rakskuren 6växlad dervsats i original växellådshus. quife diff.
Sachs förstärkt tryckplatta och 4 puckad sinterlamell paketet ska klara runt 750nm.
Körde lådan i somras och bilen blir helt vild pga lådan är så tätstedag, tyvärr var inte motorn byggd efter lådan vilket ska bli ändring på nu
Lite blandade bilder:

Nya lådan till höger

Kopplingen

Nya motorn jag ska bygga på

Turbon.
Kommer uppdatera er om resten av bilarna längre fram.
Börjar med bilen jag ägt längst nu i 8 år och den har spårat ur lite mer och mer. Köpte den först som en helt vanlig brukis och körde den som vemsomhelst i 3år. Började att ställa av den på vintrarna och det var då uppdateringarna började, men nu i somras när jag råkade







Ungefär såhär ser den ut nu då:
Motorn då:
Ser ut som vilken saabmotor som helst har väl haft en 300pållar med en lite myggeturbo, andra spridare och större IC.
Nu ska det bli:
B206 block som är utan balansaxlar, med 2.3 vev och eftermarknadskolvar och H-stakar
Lätt prortad topp av mig själv med volvo b20 gulmärkta ventilfjädrar, mekaniska ventiltryckare från renault clio 1.4.
KKK27 turbo
Egendesignat grenrör(precis beställt delar)
Kammar är inte bestämt, men de blir relativt snälla.
Har inte räknat ut vilka spridare jag behöver ännu, men ska ta tag i detta snart. har siemens deka 630cc tror nog dessa ska räcka för bf
Saabs original motorstyrning dvs trionic 5.5
Växellådan är en rakskuren 6växlad dervsats i original växellådshus. quife diff.
Sachs förstärkt tryckplatta och 4 puckad sinterlamell paketet ska klara runt 750nm.
Körde lådan i somras och bilen blir helt vild pga lådan är så tätstedag, tyvärr var inte motorn byggd efter lådan vilket ska bli ändring på nu

Lite blandade bilder:
Nya lådan till höger
Kopplingen
Nya motorn jag ska bygga på
Turbon.
Kommer uppdatera er om resten av bilarna längre fram.