Mattias pysslar på (95/98/E85 jämförelse)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Mattias pysslar på (95/98/E85 jämförelse)

Inlägg av mattias »

Jag har projekt som inte riktigt blir färdiga men jag ger ju inte upp i första taget, tur man har plats för mycket skrot. Det känns då dumt att ha flera trådar som aldrig uppdateras, bättre att ha en tråd där jag skriver lite då och då om intressant som händer även om det inte alltid är i mitt garage jag är och fixar.
Senast redigerad av mattias den ons sep 22, 2010 11:24 pm, redigerad totalt 13 gång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Sista stordådet är att installera VEMS i min bruksbil som är en BMW 320 -89 kupé, en lite udda maskin som är importerad från moderlandet med pluggad lambda-kontakt och ingen katalysator fastän årtalet hävdar annat. Nu har den hur som helst en bredbands-sond kopplad direkt i ett VEMS och jag hoppas på lite underverk i bränsle-ekonomin då den sällan gick på under litern med Motronic, och inte gick den speciellt bra heller.

Jag tänkte visa lite bilder på vad jag gjorde, om någon går i samma tankar och är lite händig med el kan jag kanske övertyga nån om att det inte är så svårt. Det tog mig vardagkvällarna under en vecka räknade jag, inklusive grund-mappning av motorn. Det hade gått snabbare om jag inte var ringrostig, men jag är nöjd med resultatet. I början såg det ut så här när jag slitit ut härvan, demonterade då luftfilter-lådan och insugs-bälgen för att lättare komma åt allt:

Bild

Nästa steg är att ta bort all plastslang som ligger runt kablaget, med lite tanke-verksamhet slipper man klippa sönder allt och istället återanvända det senare. Jag skulle så här i backspegeln börjat med att kapa kablarna direkt vid Motronic-kontakten precis som bilden visar att jag till slut kommit fram till då den kontakten sitter i skruvstädet..

Bild

Oavsett BMW eller inte så brukar det finnas en eller flera kontakter som förbinder motorhärvan med bilens el och den heter C101 på BMW E30. Här håller jag på att sortera upp vad som går upp längs torpeden mot styrboxen direkt, och vad som går ner till startmotor, generator (blå), oljetrycks-kontakt och oljenivå-givare.

Bild

Jag ville ha sekventiellt styrda spridare så jag stiftade ur jordarna på varje spridarkontakt och ersatte med nya kablar som jag återvann från luftmängdmätare som liks kommer att skrotas när jag är klar (bara visuellt på plats för besiktningens skull). Kylvatten-temperaturen blir avläst av två givare, en för styrsystemet och en för instrumentbrädan och de går också genom den här "lådan" där spridarkontakterna sitter.

Bild

Dags att installera en riktig TPS istället för "av/på" som sitter original på många bilar från den här tiden. Daniel-635 här på forumet skar ut en fin adapter åt mig som passade som handsken! :thumbright:
Jag var tvungen att kapa axeln lite grann för att inte bottna i givaren då originalet är betydligt högre. Jag använde en Bosch-givare men det går ju med det mesta som passar den här 8 mm D-axeln, bara man fixar en adapter som fixerar givaren så att man omöjligt kan bottna potentiometern i ändlägena för då går den sönder!

Bild

Nu kunde jag börja arbeta "utifrån" alla givare och spridare in mot styrboxens kontakt. Den tråkiga delen är att komma runt C101-kontakten som ska in halvvägs och både ska framåt/bakåt i härvan så att säga, det komplicerar saker om man vill lägga på plastslang på ett snyggt sätt men går fint om man kapar några av kablarna och löder ihop senare, det kan rent av spara en mass tid och lidande att göra så..

Bild

Jag återanvände den grova plastslangen som satt original, men hade ny slang längst ut mot givarna och andra sträckor med mindre kabel. Korrugerad slang var inte dumt att ha för kabeln mellan startmotor och generator.
Jag återanvände den skärmade jordkabeln för tändspolen, bra med avskärmat för att minska tändstörningarna. Jag har redan tre andra liknande kablar för att konvertera till wasted spark då den här motorn har 60-2 som trigger så med den kan man utan problem kasta fördelaren.
Jag använde också två dioder på de två jord-anslutningarna och spännings-matningen till tomgångs-motorn så att man får bättre kontroll på den, utan att släcka ut flyback-spänningarna blir den lite "slapp" och svajig styrning på. Man behöver inte tänka på vilken typ av utgång man driver den med heller om man har dioderna ute i härvan, bara den klarar strömmen (< 1 A).
Här sticker bland annat jordar, givare, spridarnas jord-styrning, trigger och spännings-matning ut:

Bild

För att få en stigande flank att trigga på måste man använda den svarta kabeln i trigger-kabeln på ingången för primär trigger, den gula som Motronic använder blir fel polaritet för VEMS så den kopplas tillsammans med skärmen till givarnas gemensamma jord.

Bild

Före man krimpar ihop sätts fukt-spärrarna dit, dom gröna och röda grejerna. Alla gick inte att använda på ett bra sätt för kabeln är lite grov för jordarna men det skadar ju inte. Kontakten är helt ok ändå och man kan fylla med smältlim istället om man tänkt bada med styrboxen.. ;)
Jag vet att Jesper i Göteborg plågat VEMS rätt hårt i sin bruks-Merca då den fått ligga fram i motorutrymmet och fått smaka vägsalt och motortvätt, och fungerar bra ändå - så jag är väl lite väl noga här.

Bild

Här är den färdiga härvan, inte riktigt nöjd med den då den gått att städa upp lite snyggare men jag var lite ring-rostig. Man ser relä-hållarna till höger och just före dom sitter säkringarna. Allt det här gick att trycka från motorutrymmet in i bilen genom original-hålet för härvan (50-54 mm?) på en E30, det var målet med den här härvan.
Reläerna är : huvudrelä som är styrt av den gröna tillslags-plusen från tändlåset, bränslepumpsrelä som jordas av styrboxen, och ett relä för elektrisk fläkt som inte är inkopplad än.
Alla tre har egen matning och säkring innan reläerna. Huvudreläet styr spänning till spridare, tändning, tomgångsmotor och de är separat avsäkrade. Hellre en säkring för mycket än en el-brand, och tycker man att säkringshållarna glappar, skaffa bättre hållare! Och om det går säkringar då och då är det bättre man funderar ut varför istället för att eliminera säkringen... :roll:
Jag vet en och annan fin race-bil som inte har detta tänk. :shock:

Bild

Bilen är nu besiktad med anmärkning på ytrost på ett bakre bromsrör.. men det gick annars strålande. Jag provkör nu allt med nyaste firmware till VEMS (1.1.64) och med beta-version av VemsTune. Det är mycket som är nytt och fränt, och det märks på den kontroll man har på motorn.

Hur som helst så gick aldrig motorn lika bra med Motronic, inte ens nära. Den stora skillnaden i ren effekt och vrid är den högre tändkurvan, jag ligger nog minst 5 grader högre och den sjunger ut ordentligt till varvstopp, tidigare saknades lite av ändringen i karaktär som kommer vid 4000 pga kammen och original-insugets avstämning och sliter en mot varvstoppet. Den blev också märkbart starkare mellan 1500-2000 rpm när man kör på 3an och 4an, helt klart bra nu när det är halkigt ute och man vill kunna köra långsamt utan att köra på tvären (kul visst, men det räcker).
Gången i motorn är fin och tomgångsmotorn skapar ett fint bruksvärde, inte minst när man kallstartar så här års. Jag har startat med kylvattentemp -20 C som test ett par ggr och den biten gick bra och ställa in, men nu är det -10 upp till 0 som är lite svåra.. laptop i bilen får jag leva med ett tag om jag vill få till det men det är det värt.
Thed_J
För mycket laddtryck

Inlägg av Thed_J »

Kul och intressant tråd. Jag är lite nyfiken på vad förbrukningen kommer hamna på. Återkom gärna med fakta om det sen.
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare

Inlägg av Ecke »

Ser ju hur bra ut som helst Matte :thumbright:
Användarvisningsbild
Mikael S
Skogen Racing
Kontakt:

Inlägg av Mikael S »

Ja nu är det ju förberett bra om det skulle råka ramla dit nån sån där grej som hjälper motorn att andas :thumbright:
readytorace
Forumsberoende

Inlägg av readytorace »

ser bra ut det där mattias även som ringrostig har du en högre nivå än 99,9%av vi vanliga döda som inte riktigt gillar det där med el.min bilelkunskaper sträcker sig mest till bilstereo :(
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
Jckssn
Forumsberoende

Inlägg av Jckssn »

Snyggt, önskar jag hade dom elkunskaperna. Själv känner man begränsningar om man ska göra mer avancerade saker än att laga en skarvkabel :lol:

Mvh
Joakim Eriksson
Audi A6 2,4 quattro -1999 (Slit och släng)
Audi 80 quattro competition -1994 (Blivande busbil)
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv

Inlägg av Steve »

Det är riktigt svårt att göra sånt där både snyggt och funktionabelt, men det ser riktigt bra ut :thumbright:

Är det döden att använda skarvhylsor istället för att löda? Liknar mest ankskit dom få gånger jag försökt mig på att löda nånting

Problemet med fukt-spärrarna, är det att dom inte ryms i kabelskon eller är det att dom blir för stora för hålet?
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

Det där blir ju riktigt fint :D
Kul att det händer saker hos dig med ;)

Hur känns Vemstune då? Ser ju då riktigt bra ut då man klickar runt i det. :)
emil
För mycket laddtryck

Inlägg av emil »

VemsTune är fina fisken, bortsett från de buggar som finns kvar ännu
Det släcks några varje dag för planerad skarp version i jan / feb nånting

jag har kört detta sedan i somras och är mkt nöjd med hur effektivt det är att jobba i tabellerna.. Har ännu inte sett något annat som är smidigare
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

kul matias med en garage tråd :thumbright:

skulle va kul att provåka lite efter jul och titta live på datorn :thumbright:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Mattias, är det IX'en? För mörk färg tycker jag, och att den pärlan skulle vara brukis håller jag inte med om :P
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

peppe skrev:Mattias, är det IX'en? För mörk färg tycker jag, och att den pärlan skulle vara brukis håller jag inte med om :P
Detta är den relativt nyköpta svarta Rwd´n har jag för mig :)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Steve: En bra klämd skarvhylsa är bättre än en dåligt klämd.. Alla stift jag klämmer är dubbel-rullande, så de litar jag alltid på men ska det skarvas föredrar jag att löda + krympslang, det hjälper ju om man har en riktig lödyxa och inte en 25W lödpenna.

peppe: Precis som Oskar sa så är det här en diamantsvart bakhjulsdriven maskin, ix'en står och skäms än så länge, men det lär ju bli uppdateringar i tråden här när motorn byggs ihop på allvar, den ska ju bromsas någon gång.

Jens: Du får nog både provköra och kolla datorn. ;)

Idag fick jag riktigt stabil tomgång när jag började kombinera tomgångs-motorn med förtändnings-styrt varvtal. Inget svaj så den faller genom när man släpper av och den lägger sig stabilt på önskat varvtal. Nu kan man från stillastående släppa kopplingen på 2an lite långsamt och den drar iväg själv. Återstår att se hur de här ändringarna påverkar kallstarter..

Tankade just full tank i bilen så det ska bli intressant att se hur mycket soppa som gått efter jag kört halv tank eller så. Jag har gått lite på Emils linje efter lite diskussioner, och ska ställa på tändningen ännu mer än vad jag gjort på jämna låga belastningar, så den kommer gå på minst 35 grader förtändning på 40-70 kPa insugstryck ända ner till 1500 varv (edit: funkade inte så bra visade det sig, vill inte ha mer än 30 grader)
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

En intressant grej i sammanhanget är att ska man laga kablar på vw/audi under garantitiden är inte lödning godkänt.

Man ska använda smältskarvar, alltså sådana man klämmer och sedan värmer så de krymper samt att ett lim innuti smälter och tätar.
De blir då alltså tätare än krympslang.

En förklaring jag har hört är att lödvätskan drar iväg i kabeln, och påverkar kopparen så den stelnar.
Sedan kan den vibrera av innuti höljet en bra bit från skarven.
Skriv svar