Sida 1 av 1

Pv tänder inte

Postat: ons dec 23, 2009 10:03 pm
av NRoos
Hej! Har nu fått ordning på bränslepumpen så då har jag försökt å provstarta pvn. det är en 61:a med b16. brytarna var ärgade så jag bytte dom och även kondensator till nya som följde med bilen då den köptes däromkring slutet på 80 början på 90 talet. Har inget bladmått så jag har ställt brytarna på ungefär 0.7mm men det är säkert inte helt exakt. grejjen är den att den inte startar och troligen pga att den inte tänder då det är soppa på tändstiften. Startmotorn slår till osv. Men vad tror ni felet kan sitta i? är det kondensatorn som är för dålig för att den är för gammal eller vad?

Tacksam för svar!

Postat: ons dec 23, 2009 10:21 pm
av Henrik.j
0,70 är inte det lite mkt? Stänger brytarna då? testa 0.40

Postat: tor dec 24, 2009 12:00 am
av NRoos
Ja du har helt rätt, jag skrev lite galet. Det är såklart 0,4-0,5 som är rätt inställning och det är däromkring jag har. Har ställt in brytarna på min novolette ett X antal gånger å där skulle de va 0,45 så jag ser att det är åtminstone däromkring det på pvn.

Postat: lör dec 26, 2009 11:35 am
av johnny_bode
kör du med ny bensin? kollat så du har eller inte har gnista till stifte? stänger brytaren?

Postat: lör dec 26, 2009 2:28 pm
av NRoos
Det är mest troligt tändspolen som är död. får ingen ngista alls när jag stänger och öppnar brytarna.

Postat: lör dec 26, 2009 11:42 pm
av Steve
Mäta på 1-anslutningen på tändspolen(kabeln som går till brytaren) och se så den inte jordar hela tiden

Postat: sön dec 27, 2009 1:22 am
av NRoos
Ok ska göra det. Om den nu jordar hela tiden vad gör jag då? Vad ska jag mäta i? Är inte riktigt hemma på det här med el så ni får gärna säga mer detaljerat hur jag ska göra :P

Postat: sön dec 27, 2009 1:47 am
av Steve
Har du en voltmätare kan du sätta den mellan 15 och 1 på tändspolen och den ska då visa 6/12v när brytaren är sluten och när brytaren öppnar ska den visa 0 volt. Visar den 6/12v hela tiden är brytaren troligen felmonterad så den ligger och jordar hela tiden
Fast du kan ju börja med att mäta mellan jord(på motorn eller nånting) och 15 på tändspolen och se om du har nån spänning där

Postat: sön dec 27, 2009 8:31 pm
av NRoos
Jag har bara en anslutning på min tändspole och det är ettan.

Postat: sön dec 27, 2009 11:59 pm
av NRoos
Okej nu behövs inga fler tips från er hyggliga personer. Jag har nämligen fått tillbaka gnistan och det som behövs nu är nytt membran i förgasaren sen är pvn snart ute på vägen efter lite luftning av bromsarna och besiktning. Stort tack till alla er som har hjälpt mig att kunna repa bilen :D