Håller på att bygga en Ford 302 som förhoppningsvis ska flytta på sig hyfsat.
Botten:
Block 302 -69 borrat 0.040"
KB kolvar med dome -2.6cc
Hade tänkt köra med RHS toppar 180cc med 58cc förbränningsrum.
Blir ca 10.9 i komp i så fall.
Rullvippor 1.6 utvxl.
Lutar åt ett Weiand x-celerator med en 650dp
Har en edelbrock performed plus kam hemma. Men den känns lite tam.
Någon som kan rekommendera nån kam?
Kör med 3-vxl man låda.
Kollar man på www.sbftech.com diskuteras det mycket om att köra med större toppar, 200cc, 215cc och kammar med lite dur och mycke lyft. Åsikter?
Vad har ni för åsikter angående val av kam, insug och ev. toppar?
Motorn sitter i en gatbil så den bör vara ganska körbar.
//Johan
Insug kam Ford 302
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 53
- Blev medlem: ons nov 09, 2005 7:53 pm
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 437
- Blev medlem: sön jul 06, 2008 9:23 pm
- Ort: Dalsjofors Sweden
angående körbarhet går det inte att fixa på ett sprut från nyare motor?
kanske MegasQ? och div std givare osv
borde hjälpa körbarheten och även viss bränslesnålhet åt rätt håll
mina erfarenheter av ford är att man ska lägga krut på topparna ,stog och tittade i ett par riktigt fina AFR häromdagen
kanske MegasQ? och div std givare osv
borde hjälpa körbarheten och även viss bränslesnålhet åt rätt håll
mina erfarenheter av ford är att man ska lägga krut på topparna ,stog och tittade i ett par riktigt fina AFR häromdagen
Torbjörn Andersson
- Funderar man på att svänga går det för sakta
- Funderar man på att svänga går det för sakta
tjena jul med mera ford byggen!
har ingen jätte expertis på området men kan referera till hur min motor funkar.
jag har en 302a som e uppstrokad till 347 den går med 9,8 i komp
samt har fått sig ett par brodix track1 toppar med 190cc insugs kanal
kammen jag har valt att åka med är en comp cams magnum med nr 31-226-3 trevlig kam som för mig går relativt snällt på tomgång å ryteri bra vid 2500-3000 håller i så länge ja vågar själv vilket är ca 6500
vad beträffande insug så skulle jag nog personligen välja ett weiand stealth har inte de på min motor för tillfället men har provat de på en ford 351 med väldigt trevligt resultat
gasare åker jag med en edelbrock 750 vacum men planerar att byta till en något mindre dp gasare istället för bättre respons tror personligen du skulle klara dig mycke bra på en 650.
hoppas man har varit till nån hjälp alls
har ingen jätte expertis på området men kan referera till hur min motor funkar.
jag har en 302a som e uppstrokad till 347 den går med 9,8 i komp
samt har fått sig ett par brodix track1 toppar med 190cc insugs kanal
kammen jag har valt att åka med är en comp cams magnum med nr 31-226-3 trevlig kam som för mig går relativt snällt på tomgång å ryteri bra vid 2500-3000 håller i så länge ja vågar själv vilket är ca 6500
vad beträffande insug så skulle jag nog personligen välja ett weiand stealth har inte de på min motor för tillfället men har provat de på en ford 351 med väldigt trevligt resultat
gasare åker jag med en edelbrock 750 vacum men planerar att byta till en något mindre dp gasare istället för bättre respons tror personligen du skulle klara dig mycke bra på en 650.
hoppas man har varit till nån hjälp alls
v8 på varv e kärlek