Sida 1 av 2
Bmw e21 m10 Turbo (Grenrör och catchtank bygge)
Postat: sön jan 10, 2010 6:14 pm
av Grooverhound
Får upp med en tråd så ni ser va man håller på med så man kan få lite hjälp å råd när man undrar nått
Ja då har man hämtat en e21 för andra gången nu då.
Ägde den för 3årsen.
Motor nuvarande:
m10b18
Hemmasnickrat turbogrenrör
Turbo blir typ en hx35,hx40,k27,k29 nått sånt de som faller sig in med lämpligt avgashus.
Extern wastegate
Argare kam
m30b35 ventilfjädrar
600x300 intercooler
Forgedump
större kylare med elfläkt
788cc@3bar spridare
Megasquirt I V3 sprut
Drivlina:
Getrag 260 vxllåda
Lilla lamelldiffen
765 tryckplatta med org lamell

Hx50 bara ditlagd.

Postat: sön jan 10, 2010 7:39 pm
av Dallleee
Kul me e21or

Kommer följas

Postat: sön jan 10, 2010 9:48 pm
av Grooverhound
Dallleee skrev:Kul me e21or

Kommer följas

Ja mkt fina bilar
Vad rekomenderar ni för avgashus på hx35 lr k29?
har en hx35 med avgashus 12,å k29 med avgashus 14 på gång.
ska köra med orginal kam lite i vår men till sommaren kommer en runt 300gr kam e tanken.
skriv bara era erfarenheter om m10=)
Postat: mån jan 11, 2010 10:59 pm
av Lokens
Detta ska bli kul!..Du ska vara naken när du skruva me denna bil också eller?
Postat: tor jan 14, 2010 7:41 pm
av Grooverhound
De bli en nyrenoverad Garret T04e snurra med a/r 0.63 avgashus.
Den e på renovering just nu.som på bilden ser ni den käkat lite grus.
Postat: fre jan 22, 2010 2:31 pm
av Grooverhound
Varit och skruvat lite idag.visste sedan tidigare att den varit reggad med båge lr bur.
så idag kollade ja å infästningarna sitter kvar.skulle huvudbåge ifrån e30 lr 02 passa kanske?
vet ni om nån till salu till e21 lr nån som e samma e ja intresserad.
Kollat över elen till sprutet lite också.
behöver lufttemp,vattentemp,lambda,triggergivare och ett par relän sen kan de kopplas in.
Smida ihop nått triggerhjul på remskivan på veven också.
De va en liten lägesrapport

Postat: fre jan 22, 2010 4:23 pm
av lord_nordkvist
fint me lite mera m10or..
e21 är onekligen charmiga, så de ska bli kul att följa..
en t04 kommer säkert fungera fint att börja med, körde med en sån (fast en lite äldre modell) förut och de va fint liv i motorn, perfekt för gatåka!
ang trigger, så går det ju att göra som jag gjorde här på bilden, det här är dock för hallgivare med två punkter.. en bit tjock plattjärn bara som ja svetsade fast på remhjulet.. 180grader från varandra då såklart.. 38gr f.ö.d på "första" har jag för mig det var ja skulle måtta mig till??
fördel är ju att balansera hjulet sen..
ajja, så får duju sätta givarn på ett lämpligt ställe så den klarar läsa av dom då såklart
annars finns ju versioner med 36tandade moppe bakdrev som svarvas av lite också har jag sett..
http://i229.photobucket.com/albums/ee25 ... emhjul.jpg
Postat: fre jan 22, 2010 5:36 pm
av bmw02touring
Hur frän bil som helst. Har kollat på denna tidigare när den var tillsalu.
Äntligen får den motorn så att det motsvarar Dekoren.
Varför bygger du på en 1.8i?
Postat: fre jan 22, 2010 6:07 pm
av Grooverhound
lord_nordkvist skrev:fint me lite mera m10or..
e21 är onekligen charmiga, så de ska bli kul att följa..
en t04 kommer säkert fungera fint att börja med, körde med en sån (fast en lite äldre modell) förut och de va fint liv i motorn, perfekt för gatåka!
ang trigger, så går det ju att göra som jag gjorde här på bilden, det här är dock för hallgivare med två punkter.. en bit tjock plattjärn bara som ja svetsade fast på remhjulet.. 180grader från varandra då såklart.. 38gr f.ö.d på "första" har jag för mig det var ja skulle måtta mig till??
fördel är ju att balansera hjulet sen..
ajja, så får duju sätta givarn på ett lämpligt ställe så den klarar läsa av dom då såklart
annars finns ju versioner med 36tandade moppe bakdrev som svarvas av lite också har jag sett..
http://i229.photobucket.com/albums/ee25 ... emhjul.jpg
Tackar för den bilden å infon.skoj ni uppskattar de ja kommer göra
Räcker de med 2punkter den läser av?
läste nånstans att man kunde köra med 3punkter att läsa av.vet dock inte vfr.
men om ja svetsar så som du visade utan att balansera hjulet e de väl ingen fara?men ska ja åka med helsmidd balanserad motor senare kanske de e klokt att balansera detta samtidigt som veven då.
=)
Postat: fre jan 22, 2010 6:09 pm
av Grooverhound
bmw02touring skrev:Hur frän bil som helst. Har kollat på denna tidigare när den var tillsalu.
Äntligen får den motorn så att det motsvarar Dekoren.
Varför bygger du på en 1.8i?
Tackar.
Jo lite mer pulver under huven skadar verkligen inte på denna bilen hehe.
För de sitter 1.8 motor i nu.tänkte att ja bygger ihop allt till denna motorn.sen bli de seriösare 2liters å bygga brevid.denna motorn blir mer som en jigg till grenrör å allt annat som ska byggas å testas ut.håller den så håller den.bli bygga en 2liters med mahle kolvar å smidda stakar sen.vill bara ha nått att speka med till vårkanten

Postat: lör jan 23, 2010 6:39 pm
av lord_nordkvist
Grooverhound skrev:
Tackar för den bilden å infon.skoj ni uppskattar de ja kommer göra
Räcker de med 2punkter den läser av?
läste nånstans att man kunde köra med 3punkter att läsa av.vet dock inte vfr.
men om ja svetsar så som du visade utan att balansera hjulet e de väl ingen fara?men ska ja åka med helsmidd balanserad motor senare kanske de e klokt att balansera detta samtidigt som veven då.
=)
så lite så
2 punkter räckte då för mig, kanske finns olika givare och inställningar i resp. sprut.. lite för dåligt insatt i just mjukvaran kan jag erkänna
nja, ja åkte första året utan att balansera, funkade ju om man säger så.. en ide att göra de sen iaf om du ska kosta på en biffigare pjäs..
på bilden ser du även att mitt hjul är svarvat längst ut, för att jag la på ett extra remhjul för att driva servopump och svetsade fast.. efter det åkte hjulet på balansering när jag byggde nya motorn..
däremot så satt vi upp hjulet i svarven sen och hyvlade av ytorna på plattjärnsbitarna, så ingen vart högre än den andra, så han missar nån av punkterna alltså.. justera in givarn sen me ett bladmått.. kan de ha varit runt 1 mm man ska ha emellan månntro?
Postat: lör jan 23, 2010 11:09 pm
av Grooverhound
lord_nordkvist skrev:
så lite så
2 punkter räckte då för mig, kanske finns olika givare och inställningar i resp. sprut.. lite för dåligt insatt i just mjukvaran kan jag erkänna
nja, ja åkte första året utan att balansera, funkade ju om man säger så.. en ide att göra de sen iaf om du ska kosta på en biffigare pjäs..
på bilden ser du även att mitt hjul är svarvat längst ut, för att jag la på ett extra remhjul för att driva servopump och svetsade fast.. efter det åkte hjulet på balansering när jag byggde nya motorn..
däremot så satt vi upp hjulet i svarven sen och hyvlade av ytorna på plattjärnsbitarna, så ingen vart högre än den andra, så han missar nån av punkterna alltså.. justera in givarn sen me ett bladmått.. kan de ha varit runt 1 mm man ska ha emellan månntro?
Ja ska ju köra me Ms1 V3..så hoppas man ska kunna få bra trigger så som du menar..ska skicka iväg boxen på omlödning till hallgivare tänkte ja. men innan dess ska ja försöka få de till att funka med Vr-givare å triggerhjul ifrån m30b35
Postat: ons feb 03, 2010 8:26 pm
av Grooverhound

Kollektorbygge 42.4mm rör kapade 20graders vinkel 2st 80mm och 2st 100mm

Ihoppunktade.

Heltsvetsade och rak kapade.

Färdigsvetsad.ska bara planslipas sen dit med flänsen imon.
vad tycker ni som kan lite mer om att?
Mitt första grenrörsbygge.
så all kritik å kommentarer e välkommet.
vfr ja byggt med 2olika längd e för de bli enklare å dra rören.
Postat: ons feb 03, 2010 8:55 pm
av mattias
Inget delat inlopp på din turbo eller?
Postat: ons feb 03, 2010 9:09 pm
av Grooverhound
mattias skrev:Inget delat inlopp på din turbo eller?
Nix vanlig singel t3.