Sida 1 av 2
940 oljekyl i 240 är ju kass, bättre att köra utan?
Postat: mån jan 11, 2010 6:58 pm
av batterix
Hej!
Svårt att få till en rubrik
Det är så att jag monterat en b230fk -96 i min 240, och på den sitter 940ins orginal oljekyl som kyls av vattnet. Och som det syns på denna bild så funkar det ju inget vidare, bilden är tagen från en FAQ på tpc:
Har tänkt att fixa det till våren då jag inte kör med bilen nu ändå..meen nu råkar det ju vara is på sjön och vill ut och åka i helgen.
Frågan är om det blir bättre om jag tar bort allt med oljekyl att göra och monterar oljefiltret direkt på blocket? Eller ska jag låta bilen stå tills ett bra oljelkyl är fixat?
Ett alternativ är att ta bort förflyttaren och bara ha själva kyl delen mot blocket och sen längre slangar till vattnet, men då måste en specialbult tillverkas så den går att skruva fast.
Tips mottages gärna om det går att lösa på ett snabbt och billigt sätt

Postat: mån jan 11, 2010 8:00 pm
av A.Jönsson
Fungerar det inte att köra med den som den står nu ?
En fördel med värmeväxlare mellan motorolja och kylvatten är att kylvattnet hjälper upp oljetempen fortare.
Väl uppe i hög temperatur (bilsläp) kan oljan bidra till lite väl hög vattentemp, speciellt vid trånga motorutrymmen tex gamla VW.
Ska man ta ut ordentligt med pulver kan det vara en klar fördel med en separat oljekylare.
Postat: mån jan 11, 2010 8:06 pm
av batterix
A.Jönsson skrev:Fungerar det inte att köra med den som den står nu ?
En fördel med värmeväxlare mellan motorolja och kylvatten är att kylvattnet hjälper upp oljetempen fortare.
Väl uppe i hög temperatur (bilsläp) kan oljan bidra till lite väl hög vattentemp, speciellt vid trånga motorutrymmen tex gamla VW.
Ska man ta ut ordentligt med pulver kan det vara en klar fördel med en separat oljekylare.
Jo det fungerar som det är nu, men blir ju rätt mycket värme ifrån downpipe mot oljefilter, kanske blir värre än att inte ha kylning alls tänkte jag.. Har kört med den en heldel som den är, men känns inte så bra. Och på isen lär det bli rätt varmt vid oljefiltret. Mitt oljefilter sitter ca 1cm ifrån downpipe.
Men kanske är smidigast att sätta någon värmeplåt emellan, som en tillfällig lösning.
Postat: tis jan 12, 2010 11:57 am
av Stener
När jag monterade en B230FT i min 240 så monterade jag termostaten direkt på blocket och köpte oljefilterflyttarkit och monterade oljefilterflyttaren på termostatblocket och sen oljefilterhållaren fram vid grillen. Och sen oljekyl från SAAB 9000, fram vid batteriet. Men tror oljekylarna ser rätt lika ut. Men jag har ingen vattenkylning på min.
På så sätt blir det inte lika trångt vid blocket. Annars kan man ju sätta oljefilterförflyttaren direkt på blocket utan termostatblocket men då tar det ju längre tid att få upp bra arbetstemp i motorn.
Postat: tis jan 12, 2010 12:35 pm
av Da_Snake
Köp ett marinfilter, 3 cm kortare.
Postat: tis jan 12, 2010 2:48 pm
av Kristoffer Helle
Avgasbandage...

Postat: tis jan 12, 2010 4:06 pm
av batterix
Da_Snake skrev:Köp ett marinfilter, 3 cm kortare.
Har beställt ett sådant filter, fick tipset av Hösnurra

Sen sätter jag någon plåt emellan också så ska de nog hålla för någon helg på isen

Postat: tis jan 12, 2010 4:22 pm
av wyzer
Ett tips på hur du kan göra
http://www.garaget.org/?car=107695&image=1139377
gjorde så när mitt grenrör kom för nära oljefiltret
mvh
Postat: tis jan 12, 2010 5:06 pm
av Blom
renault har ett jävligt litet filter som passar.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad för modell av renault

Postat: tis jan 12, 2010 6:02 pm
av batterix
Blom142 skrev:renault har ett jävligt litet filter som passar.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad för modell av renault

Skulle ja kunna kolla upp iof, jobbar på volvo/renault verkstad..bara ställa sig o jämföra filter en lunch

Postat: tis jan 12, 2010 7:36 pm
av Blom
renault gordini var det.

Postat: tis jan 12, 2010 8:22 pm
av cordone
går ju att lossa på bulten lite, å dra ner filtret lite. Alltså, dra ner hela adaptern mot tråget till.
gjorde så på min, och det funkade i flera år..
Postat: ons jan 13, 2010 7:42 pm
av batterix
Nu sitter ett penta filter på, blev helt perfekt!
Postat: tor jan 14, 2010 3:40 pm
av Amazon_Sleper
Da_Snake skrev:Köp ett marinfilter, 3 cm kortare.
Skumt? Renovera en B20 marin å på den sitter ett gigantiskt filter

Typ dubbel upp mot orginal..
Postat: sön jul 11, 2010 1:43 pm
av KristianP
Skulle man kunna få artikel nr. på marinfiltret?