Sida 1 av 2

Sätta upp fälg i svarv, hur fästa den?

Postat: tor jan 14, 2010 7:07 pm
av caseih
hej.

Hade tänkt sätta upp fälgar i svarven.

Hur ska man göra för att fästa dom?

skaffa sig ett nav (4x100) som man skruvar fast i fälgen och sen en kort axel på den?

göra eget nav?

tänker inte svarva av fälgarna nått, utan ska bara polera upp fälgbanorna...

Postat: tor jan 14, 2010 7:15 pm
av FMR
har du stor svarv med storchuck så bara spänn med invädiga backar o sen ev dubb i oxå... el som du sa en axeltapp du bultar på..

Postat: tor jan 14, 2010 7:19 pm
av martinssoN
Eller så hissar du upp bilen till lagom höjd bara o lägger i en passande växel o börjar ! :lol:

Postat: tor jan 14, 2010 7:32 pm
av caseih
hissa upp bilen på ena sidan och hoppas på att den inte är svetsdiffad! haha :hihi:

nej tyvärr är ju chuken för liten så att jag kan inte spänna fast fälgen på det viset..

å va sunkigt då åk man ju på att skaffa sig en axeltapp...

Postat: tor jan 14, 2010 7:38 pm
av biomech
caseih skrev: då åk man ju på att skaffa sig en axeltapp...
Finns till hyfsade priser på Jula :thumbright:

http://www.jula.se/transport/slapkarror-axlar-och-hjul/

Postat: tor jan 14, 2010 7:47 pm
av caseih
ja hell 199 är ju överkommligt! den blir ju kanon.

Får nog ta å skicka efter en sån:)

Postat: lör jan 16, 2010 12:22 am
av Christoffersson
om du tänker svarva av typ kanten på fälgen och polera den finns de stor risk att de kommer gå dåligt tyvär
en fälg som till och med är ny vobblar och är inte helt rak

de flesta fälgar som är nya brukar typ flexa 5 mm och är de bara typ 10 mm godstjocklek på fälgkanten så kommer du bara ha kvar 5 mm gods på typ halva fälgen

de är inge jag skulle rekomendera att sladda runt med eller blåsa upp med luft då den kanske sprängs i ansiktet

jag har själv prövad detta med ett antal fälgar men de går inte om man inte har spik raka fälgar eller typ max 2 mm flex
och att lämna i fälgarna är dyrt

jag funderade på att bygga någon sorts specialverktyg till detta med typ ett hjul som följer hjulbanan och är fjäderbelastad och att svarvstålet följer hjulets rörelse men jag blev så less så de blev ingen uppfinning tyvär

Postat: lör jan 16, 2010 9:38 am
av caseih
ok.

Har inte fått fälgarna än, så jag vet inte hur stor skadan är. Men tanken är att jag bara ska högglanspolera fälgbanorna. Är det förstora jack i fälgkanten så far jag försöka laga det utan att använda svarvstålet.

en fråga : Jag hade tänkt att lacka fälgarna svart i centrum och sen polera fälgnorna. Sen lägga på klarlack på allt så att man slipper polera upp falgbanorna hela tiden. Men i vilken ordning ska jag göra det? polera först lacka centrum sen? eller tvärtom?

Har kollat med ett företag och dom ville ha 200kr per fälg för att blästra dom, och sen några kr för att lägga grund. Det kan ju vara väl spenderade pengar.

Postat: lör jan 16, 2010 10:12 am
av super7
hk beroende skrev:de flesta fälgar som är nya brukar typ flexa 5 mm
En sån fälg skulla jag inte ens tagit emot utan skickat tillbaka där den var köpt.

Postat: lör jan 16, 2010 10:26 am
av Brandt
hk beroende skrev:om du tänker svarva av typ kanten på fälgen och polera den finns de stor risk att de kommer gå dåligt tyvär
en fälg som till och med är ny vobblar och är inte helt rak

de flesta fälgar som är nya brukar typ flexa 5 mm och är de bara typ 10 mm godstjocklek på fälgkanten så kommer du bara ha kvar 5 mm gods på typ halva fälgen

de är inge jag skulle rekomendera att sladda runt med eller blåsa upp med luft då den kanske sprängs i ansiktet

jag har själv prövad detta med ett antal fälgar men de går inte om man inte har spik raka fälgar eller typ max 2 mm flex
och att lämna i fälgarna är dyrt

jag funderade på att bygga någon sorts specialverktyg till detta med typ ett hjul som följer hjulbanan och är fjäderbelastad och att svarvstålet följer hjulets rörelse men jag blev så less så de blev ingen uppfinning tyvär
Brukar nya fälgar va skeva 5mm?? Då skulle jag skickat tillbaka dom.
De flesta gamla fälgar jag satt upp i svarven har slagit någonstanns mellan 0.1-1mm.

Skulle aldrig svarva en fälg om jag fick den på 2mm, brukar gå rätt bra och knacka dom så dom kommer neråt 0.5mm iaf.
En fälg alufälg brukar ju i regel vara runt 6-7mm tjock, så d gäller det ju att få den rak om den ska svarvas!

Postat: lör jan 16, 2010 1:05 pm
av Christoffersson
ja 5 mm var väl kanske lite i att ta i på alla fälgar men när man jobbat bla på däckverkstad så vet man hur vinda även nyare fälgar brukar vara för att inte tala om gamla fälgar och är de desutom en skada som ska lagas på en fälg så kan de vara riktigt snett

super 7 du verkar hacka på precis allt jag skriver fick du kaffet i fel strupe i morse eller är de paragrafryttare AB till sin tjänst

Postat: lör jan 16, 2010 1:08 pm
av caseih
Hur gör man för att knacka till en fälg?

ok, nä det är bara att hoppas på att fälgarna inte skevar 5mm då får försäljaren kompensera det..

Postat: lör jan 16, 2010 5:38 pm
av Christoffersson
jag tror han menar typ rikta den med typ hammare eller liknande

men de är inte så lätt som de låter och fälgen kan mycke väl spricka

vad är de för fälgar du köpt de varierar ju lite i kvallite på olika fälgar
hur gammla är dom och hur stor är skadan samt hur är skadan lagas är de svetsat mm eller

Postat: lör jan 16, 2010 7:28 pm
av caseih
jo jag förstår att det inte är så lätt att rikta fälgar..

Det är Minilite kopior, 15".

Dom ska va i rätt bra skick förutom lacksläpp och att en har lite kantstötningar. Men inga sprickor osv. Dom ska inte va sne heller så. Peppar peppar!

Postat: lör jan 16, 2010 7:39 pm
av Christoffersson
okej ja vill du ha polerad kant så finns de tyvär inte många genvägar än att våtslipa och våtslipa och våtslipa igen :thumbright:

sen polera med autosol räkna med ca 5-8 timmar sammanlagt effektivt arbete per fälg så man ska ha tålamod om man ska göra detta och de har inte jag tyvär :doh:

skulle du ändå få upp en rak fälg i svarven så kommer du ändå få göra detta då ytan inte blir näreten av poleringsstadiumet

polera kan man inte börja med förens man har slipat väldigt länge med typ 1500 papper

de enda jag kan rekomendera är att glasblästra bort gammal klarlack och färg och sen böja slipa uta bara fan :D