Sida 1 av 1
Tips och råd angående komplett drivlina till Kadett B
Postat: mån jan 18, 2010 8:29 pm
av kesler
Halloj
Behöver nu lite hjälp av erfaret opel folk.
Håller på med en Kadett B coupé från 66 som ska få en ett nytt liv, men står nu mellan 2 olika drivlinor.
Det handlar om helt komplett motor, låda, kardan, bakaxel
1:
2,0 insprut från manta års runt 88
240 getrag 5vxl
manta gsi lamell axel
eller
2,2 insprut från rekord
4vxl låda
Lamelldiff ifrån en Opel Manta/ ascona axel med manta diff
Vad lirar bäst, fungerar bäst, håller bäst, värt att satsa på osv
det skiljer ju en del mellan växelådorna, men hur stryktålig är den 4 petade egenligen?
Bilen kommer mest användas på gatan, men vill gärna ha ett paket som är värt att byggas på i framtiden
gärna egna efarenheter
tacksam för hjälp
Postat: mån jan 18, 2010 10:23 pm
av Kjelle.G
Jag hade satsat på 2,2l och getrag 240 och den lameldiffade manta axeln.
Dem 4växlade har jag aldrig gillat, har kastat samtliga när jag har kommit över en opel.
Jag åkte med 2,2l och getrag 240 och diffad manta bakaxel i min kadett caravan 75 jag hade för ca 10 år sedan.
Det var en kul bil.
Mvh Kjelle.G

Postat: mån jan 18, 2010 10:31 pm
av The
Håller med kjell
2.2 + 240 + manta axel/diff
5vxl (med överväxel)och 3.45:1 i slutväxel ger lämpliga varvtal vid landsvägsfart
Dock är väl en asc/manta a axel lite smalare än b/gsi?
Postat: mån jan 18, 2010 10:43 pm
av kesler
ok nice nice, är motorerna i princip lika? hållbarast?
Passar 240 lådan på 2,2 blocket?
För i nuläget är jag faktiskt inne på 2,0:an getrag lådan och diffen från manta..eller rättaresagt så har jag pratat mest med ägren till den drivlinan.
Postat: tis jan 19, 2010 2:46 am
av The
alla cih 1.5-2.4 är i princip samma motorer fast med olika borr/slaglängd.
så ja, 240 låda passar på 2.2 block (5vxl rekord 2.2i har just den kombinationen)
Hållbarhetsmässigt är det väl ingen egentlig skillnad.
Annan vev med lite längre slag och andra kolvar i 2,2 (samt bättre topp med större ventiler).
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=13159
Postat: tis jan 19, 2010 8:29 pm
av kesler
ok, mycket intressant i länken, då hänger jag med, om lådan passar så kan jag tänka mig att grenrör från 2.0 manta också passar?
Kommer nu troligen köra med :
2,2
4 petad låda
och diffad manta axel
får se om jag kan få tag på en 240 låda. Hur skiljer sig storleken på lådorna, känns lite onödigt att bygga om tunneln för 4vxl lådan om man måste riva allt igen för att få plats met 5 vxlade
Den kommer mest rulla mellan rödjusen på nätterna så tänkte börja med den 4vxl..frågan är bara hur hållbara dom är
Postat: tis jan 19, 2010 9:04 pm
av Freddas_ascona
lådan passar i tunneln men du måste flytta växelspakshålet några centimeter längre bakåt..
Postat: tis jan 19, 2010 9:43 pm
av kesler
Freddas_ascona skrev:lådan passar i tunneln men du måste flytta växelspakshålet några centimeter längre bakåt..
ok låter bra
btw Kjelle.G hur gick din bil med 2,2 motorn? vad vägde den? har du nå bilder

Ska försöka lägga mig runt 800kg hade jag tänkt
Postat: tis jan 19, 2010 10:18 pm
av The
Byter du ut traktorkammen som sitter i 2.2:an (2.0:an är ju inte direkt sportig heller) och sätter dit ett lättare svänghjul (2.2hjulet är aptungt) så har du en tämligen pigg motor.

Postat: tis jan 19, 2010 11:11 pm
av kesler
The skrev:Byter du ut traktorkammen som sitter i 2.2:an (2.0:an är ju inte direkt sportig heller) och sätter dit ett lättare svänghjul (2.2hjulet är aptungt) så har du en tämligen pigg motor.

Vilken kam ska man satsa på, och vad heter den som sitter i standard?
aha javisst, hur mkt är rimligt att lätta? kommer troligen slänga på ett extraktorrör också till å börja med..
Postat: ons jan 20, 2010 7:16 am
av The
Beror ju på vad du ska ha bilen till, någon av enems sportkammar t.ex
Postat: ons jan 20, 2010 12:22 pm
av Kjelle.G
btw Kjelle.G hur gick din bil med 2,2 motorn? vad vägde den? har du nå bilder

Ska försöka lägga mig runt 800kg hade jag tänkt[/quote]
Jag tyckte den gick bra men man hade inte så mycket att jämföra med, det var inga problem att bränna gummi
jag vägde den aldrig men skulle tro att den låg mellan 900 - 1000 kg.
Det trista med 2,2 motorn är ju kammen den slutar ju dra vid typ 5500 rpm
så en annan kam från tex enem är en bra investering, budget alternarivet är 2,0 kammen den e lite piggare, sen kan man ta svänghjulet från 2,0:an också den är lättare än 2,2:ans.
Mvh Kjelle.G

Postat: ons jan 20, 2010 12:56 pm
av kesler
tackar för tipsen!
Återkommer när jag vet säkert hur det blir. Lär blir en projekttråd t.om

Postat: ons jan 20, 2010 2:29 pm
av Wikimoe
Korta spakstället på getrag 240´in så slipper du göra nytt hål för växelspak. Dock måste kanske tunneln ändå byggas om för att rymma getragen?
Leta i FAQ på opelsportclubs forum, där finns en bra guide för hur du kortar spakstället. Ett enkelt ingrepp men kräver innehav av svets.
