Förgasarproblem(?) Mikuni VM38

Allt inom snöskotrar
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Förgasarproblem(?) Mikuni VM38

Inlägg av PiteRobban »

Jag blir olustig. Jag har en Exciter 570 -89 som jag inte blir riktigt klok på.

Skotern går bara på choken på låga varv. Släpper man choken så hör man att den börjar magra ur och sedan dör den till slut. Det är lögn att få igång den utan full choke sedan. Det går att mjölka upp den i varv, och så länge varvet är över 3000 så går den. Den går klockrent på höga varv utan misständningar.
Ett annat problem är att den vill sura ner sig när man kör i snö och spårar när den väl går och är redigt genomvarm.

Den logiska slutsatsen är ju att lågfartarna är igensatta, samt att luftskruven bör justeras. Jag har öppnat förgasarna och rengjort dom, samt mixtrat med luftskruvarna åt båda hållen, men det ger ingen skillnad.

Då slog tanken mig att kompet är dåligt. Gjorde ett test idag och hade med kall motor 9 på variatorsidan och 9,5 på mag-sidan. Gav den en sup. Startade upp den och höll igång den ett tag och fick 9,5 och 10 bar. Så komp finns det också. Samma som när jag köpte skotern och då gick den hur bra som helst.

Flottörnivån är okej samt oförändrad sedan skotern gick som den ska.

TORS är bortkopplat och kan inte ha nåt med saken att göra eftersom att den går på höga varv. (TORS ska hindra motorn att varva vid problem runt gasvajrarna).

Ingen förvärmning är heller inkopplat i gasarna.

Sitter en AAEN singelpipa på den.

Jag har provat suga och blåsa i soppapumpens vakumslang och det kommer bränsle ur slangarna, men inte i munnen.

Mina misstankar går ändå mot pumpen vid det här laget. Tror jag ska åka och köpa en vattentampong och sätta ner i tanken, prova slita bort luftburken då den är enorm och rejält mycket ivägen om man ska mixtra med gasarna. Den är ändå sönderkapad.

För övrigt så provade jag tejpa åt hålen i luftburken i vintras (de uppkapade hålen då såklart. Inte alla hål) då den ville sura ner sig i djupsnön, och det vart ännu värre... så jag tror den är lite fetbestyckad egentligen...

MEN! Det har inget med lågfartsproblemen att göra :S

Nån som har några tips? Jag sliter min begynnande flint pga detta.
Tack på förhand... Alla tips mottages tacksamt!

Mvh //Robert
K_Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tor dec 25, 2008 1:23 pm
Ort: Kalix

Inlägg av K_Nilsson »

Kollat packboxarna på veven samt cylfot? Spruta startgas och se om den rusar...
PiteRobban
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: lör aug 23, 2008 10:25 am
Ort: Piteå
Kontakt:

Inlägg av PiteRobban »

Tack för tipset... Ska kolla...

//Robert
K_Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tor dec 25, 2008 1:23 pm
Ort: Kalix

Inlägg av K_Nilsson »

Jo testa med startgas vid p-boxen bakom variatorn, bakom svänghjulet och runt vevhuset samt cyl-fot, dom kan bete sej jävligt skumt med svikande vevhuskomp, och är det ok så kan du iaf utesluta det... :thumbright:
absint
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:43 pm
Ort: Pite

Inlägg av absint »

Hupp. Kunde lika gärna varit jag som startat denna tråd... Jag har i princip samma problem med min 89:as Exciter. Jag har mixtrat med lågfartsmunstyckena, och får ändå inte riktigt till det.
På min är det monterat borrade 40:s gasare, och jag trodde att det var problemet. Har du original så kanske man ska kolla nåt annat, men vad?
Hur kollar man vevhustätningar tex, Å mycke jobb ere att byta dom? Måste motorn klyvas?
Skriv gärna om du hittar felet...
If it doesn´t work.... CHROME IT!!
K_Nilsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 133
Blev medlem: tor dec 25, 2008 1:23 pm
Ort: Kalix

Inlägg av K_Nilsson »

absint skrev:Hupp. Kunde lika gärna varit jag som startat denna tråd... Jag har i princip samma problem med min 89:as Exciter. Jag har mixtrat med lågfartsmunstyckena, och får ändå inte riktigt till det.
På min är det monterat borrade 40:s gasare, och jag trodde att det var problemet. Har du original så kanske man ska kolla nåt annat, men vad?
Hur kollar man vevhustätningar tex, Å mycke jobb ere att byta dom? Måste motorn klyvas?
Skriv gärna om du hittar felet...


Skrev ju hur man kollar tätningarna... Startgas... Och nej det är inte mkt jobb men motorn måste klyvas ja...
absint
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: ons aug 27, 2008 8:43 pm
Ort: Pite

Inlägg av absint »

Startgas... ok... Men innanför svänghjulet kommer man ju liksom inte åt å spraya, måste ju kunna dra igång skotern oxå... Men d e klart, gasen tar sig kanske in ändå?!
Tips?
Knep?
If it doesn´t work.... CHROME IT!!
Skriv svar