Sida 1 av 1

Batteri från Biltema, silver-kalcium eller vanligt ?

Postat: tis jan 19, 2010 11:39 pm
av Louksor
Hej!
Behöver ett nytt batteri till min Volvo 945 -97.

Mitt nuvarande batteri är ett Global 62Ah, 2½år gammalt.
När det var kallt så orkade bara startmotorn ett halvt varv innan den var död, laddade batteriet i ett par dagar och sen funkade det igen. Men en vecka senare när jag skulle starta så var motorn heldöd, lyste lite svagt i lamporna bara.
Laddade upp det igen och har funkat bra igen när det inte är lika kallt ute, men mätte det med multimeter när det var +1 grad ute och det var 12,6volt i batteriet, när jag sätte på tändningen sjönk det till 11,7v och när startmotorn går så låg det på 11,2volt, så det batteriet har gjort sitt. (Generatorn laddar 14,25v)

Det var som sagt ett Global, så det märket ska jag inte köpa.

Tänkte köpa ett batteri på 90-100Ah.

Såg att biltema har en ny sorts batteri, Silver-Kalcium.
Är det någon som testat dom ? Är 4års garanti på dom och de vanliga är det 3års garanti.
Andra butiker lämnar 2års garanti, så kan lika gärna köpa på biltema med längre garanti.

Det står mellan dessa underhållsfria batteri:

95Ah, 750CCA, 1199kr (Silver-kalcium, 4års garanti)
100Ah, 850CCA, 1349kr (Vanligt, 3års garanti)

Vilket skulle ni ha valt ?
Det på 100Ah har 100CCA mer än Det på 95Ah, så det ser bättre ut enligt specifikation, men det på 95Ah har 1års längre garanti, ökad livslängd och extra kraft enligt biltema.

Många är säkert negativa till biltemas batterier (och övriga sortiment) men i min 240 sitter det ett batteri från Biltema på 60Ah, det har funkat bra i 8år nu och funkar lika bra i -30 som +30, så hoppas på att deras batteri fortfarande är bra!.

Postat: ons jan 20, 2010 12:38 am
av The
http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=6180
http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf

Jag hade köpt ett Varta istället för ett biltema, ganska onödigt att ha ett 90-100ah batteri då det är startströmen som är det intressanta, spec vid kall väderlek.

Sen gäller det ju att komma ihåg att om man kör mycket kortkörningar så får man lugna sig lite och inte fläska på med hög volym på stereon med slutsteg och basar, fläkten på max och värme på i stolarna samtidigt, då hinner batteriet inte laddas upp ordentligt :)

Postat: ons jan 20, 2010 8:23 am
av Kadett4wd
jag köpte 100A till mercan i våras, sånt där silverkalcium bla bla.(biltema alltså)
funkar bra.
men är för tidigt att säga att det är dåligt ur 'slitage' synpunkt.

Postat: ons jan 20, 2010 11:18 pm
av Louksor
Gammalt test och tex batteriet från biltema har mycket sämre kapacitet jämfört med de jag funderar på att köpa.

Orsak till att jag vill ha ett batteri med lite mer kapacitet är att det sitter en bensinvärmare i bilen som drar ström och stereon(slutstegen) vill ha lite ström de oxå.
Med ett batteri som har dålig kapacitet så startar ev inte bilen efter bensinvärmaren värmt upp bilen.

Biltemas batteri har jag bara bra erfarenheter av.

The skrev:http://www.testfakta.se/Article.aspx?a=6180
http://www.testfakta.se/img/2007/4/10/6183.pdf

Jag hade köpt ett Varta istället för ett biltema, ganska onödigt att ha ett 90-100ah batteri då det är startströmen som är det intressanta, spec vid kall väderlek.

Sen gäller det ju att komma ihåg att om man kör mycket kortkörningar så får man lugna sig lite och inte fläska på med hög volym på stereon med slutsteg och basar, fläkten på max och värme på i stolarna samtidigt, då hinner batteriet inte laddas upp ordentligt :)