injektorbank lägger av på ms v3

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck

injektorbank lägger av på ms v3

Inlägg av Lasse »

Håller på med svågerns msI V3 och har ett ganska lustigt fel.

Motorn går på alla fyra vid själva startögonblicket och kanske i 4 sekunder sen dör ena banken så den bara går på 2 cyl.
Sen får man den inte att gå på alla fyra förrns den stått ett tag och då är det samma sak igen.

Har kört med en lysdiod i spridarkontakten och sett att den får signal men mycket klenare än den bank som funkar.
12v mot jord har alla spridarna.

Det är högohm spridare och det är inget galet med dom då vi provat att flytta runt dom.

Min tanke är att det är Q1 som dummar sig så det blir spänningsfall. Har mätt upp alla motstånd och dom har rätt värde och lödningarna är dubbelkollade.

Nån som har nån smart ide?
Lunkan
För mycket laddtryck

Inlägg av Lunkan »

ni har inte råkat aktivera Dualtable om ni kör med extra koden?

mvh Jonas
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck

Inlägg av Lasse »

Idag hoppade boxen igång. jag har bara kollat och skrapat/tvättat lite mellan några skumma lödningar + bytt programvara.

Men vi råkde ut för nått annat "roligt". Vi har inget vacuum i insuget när spjället är stängt varken i ms eller på separat mätare. Men motorn rusade inte och den hade fint resultat vid kompprov,
Och kammen står som den ska. b20 med f-kam

ligger på 100Kpa på tomgång. gasar man upp och släpper gasen går det ner till kanske 80 Kpa.
Jag får inte ihop att motorn går. sätter man hande framför spjället får man vacuum.
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck

Inlägg av Lasse »

Det med dualtable slog mig också men det var det inte. Mycket skumt detta.
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Var har ni mättutaget i insuget?

Om det sitter i närheten av spjället (på spjällhuset...) kan det vara "portat vakuum", dvs det är placerat för att inte ge undertryck förrän spjället öppnas.

/Gustaf
backeliten
MS-Guru
Kontakt:

Inlägg av backeliten »

I V3 kortet finns det två mäteffektmotstånd som mäter hur mycket ström som drivarna drar och begränsar om det blir för mycket.

Lödningarna till dessa kan glappa med resultatet att den begränsar mycket tidigare än vad som är tänkt. Enklast är att löda på dessa rejält med värme, då motståndet leder bort mycket värme brukar man inte få lödtennet att flyta ut.

Motstånderna sitter på kylbaren och har två pinnar. R31 och R32 har jag för mig.
Jonas Back - MegaSquirt guru
jonas.back(at)swetune.se
Användarvisningsbild
Lasse
För mycket laddtryck

Inlägg av Lasse »

therealpinto:
Uttag till mappsensorn och mätaren sitter i plenum. så det ska absolut inte vara några problem.
gasar man upp och släpper gasen blir det ju vaccum men inte på tomgång. fattar inte att den ens går. och att den svarar på gas.

Backeliten:
Jag kollade dom motstånden också men det var inget suspekt där heller. Borde det väl inte va när det är du som lött det från början :wink:
Men nu går det det ju, så vi tar i trä.
Ska byta till en nyare kodvariant också för denna verkar ha lite lustiga fenomen för sig.
Skriv svar