Sida 1 av 3

Skrönor och hittepå!

Postat: tis jan 26, 2010 1:28 pm
av blackadder
Alla som har kört moped har hört dom, dom fantastiska berättelserna om mopeder som gjorde 100km/h och aldrig åkte fast etc.


Det var alltid någons kompis kompis eller en kusins kompis som bodde två kommuner bort som hade en farsa som bla bla bla.....


Ett exempel: Han hade fyllt kolven med silikon och på så sätt fått sån hög vevhuskompression att moppen gjorde 60 knyck med originaldrevning, naturligtvis hade polisen skruvat ner moppen flera gånger men aldrig hittat vad det var. :lol:



Fyll på med era skrönor, det måste ju finnas hundratals.

Postat: tis jan 26, 2010 2:49 pm
av mh
typ som att nån har kork under kolven ,
för att kork flyter så bra så då borde kolven bli lättare ! :doh:

Postat: tis jan 26, 2010 3:10 pm
av Kadett4wd
mh skrev:typ som att nån har kork under kolven ,
för att kork flyter så bra så då borde kolven bli lättare ! :doh:
nej den var till för att öka vevhuskompet...

Postat: tis jan 26, 2010 3:21 pm
av Kadett4wd
men en polare i 'säfsen' där ja kommer ifrån hade värsta Monzan(Puch)
det var hans brors egentligen.
den hade 'allt' det var en borrad 60cc(stora cyllen fartvindskyld)
planad topp pipa(givetvis universial)
filad kolv för ändrade porttider, både uppe å nere.
portad cylle,, tja,, allt... det var det värsta möjliga, gjorde lätt 120km/h
det var även nån motorsågsförgasare.

min mamba hade då filad std cylle och 19bing med grovkrök samt rensad ljuddämpare.
körde om honom på 2an...

han skröt aldrig mera om den mopeden ;)
den kanske gjorde 45km/h

en annan härlig lirare hade sett de nya nippondensostiften på den tiden.
också puchägare *S*
han hade filat sitt stift och den ökade ca 20km/h(enligt honom)

Postat: tis jan 26, 2010 3:23 pm
av Jillo
:) hörde nån gång en historia om en kolv nerstötar fjäder.placeras mellan kolv och topp,sedan när kolven var på väg ner så hjälper fjädern till :lol:

Postat: tis jan 26, 2010 3:29 pm
av mh
Kadett4wd skrev:
mh skrev:typ som att nån har kork under kolven ,
för att kork flyter så bra så då borde kolven bli lättare ! :doh:
nej den var till för att öka vevhuskompet...
Ja visst men själva historien var ju så ....

Postat: tis jan 26, 2010 3:31 pm
av dsimila
Om man fyller kolven med bly, då skall moppen gå som minst 90. :scratch:

Postat: tis jan 26, 2010 6:09 pm
av edstrom
om man distansar upp cylinder och förlänger veven och her på ett motorsågsstift skulle tydligen en dakota toppa över 100

Postat: tis jan 26, 2010 6:34 pm
av lovepow
polaren har faktiskt testat det där med fylla kolven med bly. det gick jätte bra i några sek tills blyet släppte och det blev kaos i vevhuset.

motor det gäller var en pv 50 förövrigt original

Postat: tis jan 26, 2010 8:12 pm
av Blom
varför skulle man vilja ha bly i kolven :shock: :?:

Postat: tis jan 26, 2010 8:30 pm
av bmw02touring
lovepow skrev:polaren har faktiskt testat det där med fylla kolven med bly. det gick jätte bra i några sek tills blyet släppte och det blev kaos i vevhuset.

motor det gäller var en pv 50 förövrigt original
En polare till mig fyllde kolven med 2k Epoxi vilket funkade bra tills kolven blev varm. Epoxin smälte och rann ner och fyllde hela vevhuset inkl kanaler etc.

:doh:

Postat: tis jan 26, 2010 8:51 pm
av subw000fer
haha :lol: kul historier här :thumbright:

Postat: tis jan 26, 2010 8:55 pm
av Humbug
bmw02touring skrev:
lovepow skrev:polaren har faktiskt testat det där med fylla kolven med bly. det gick jätte bra i några sek tills blyet släppte och det blev kaos i vevhuset.

motor det gäller var en pv 50 förövrigt original
En polare till mig fyllde kolven med 2k Epoxi vilket funkade bra tills kolven blev varm. Epoxin smälte och rann ner och fyllde hela vevhuset inkl kanaler etc.

:doh:
Visst finns det massor skrönor, fd klasskompisens bror hade en puch montana som gjorde 95 med planad topp och dragen insats i avgasröret :lol:

En polare påstod att han hade svetsat med alu svets i kolven för mer "tyngd" på sin maxi, o den gjorde 60, men skar ihop o kolven bara försvann :lol: :lol: :lol:

Postat: tis jan 26, 2010 9:25 pm
av j björk
Jag smälte ner alu i kolven en gång..
Vad jag minns blev det bra lågvarvsvrid, men vibbrerade som fanken när man började komma upp i lite varv.
Ville inte heller varva något vidare.

Inte så mycket till skröna kanske :hihi:

Postat: ons jan 27, 2010 12:48 pm
av dsimila
Att plock bort svänghjulet och köra med batteri istället med brytarsystem skall ge mycket hästar. :hihi: